Hej !

Köpte ett hus för ett år sedan med fjärrvärme. I tvättstugan/bastun är det vattenburen golvärme med en vacker pjäs (se bild)
Vattenburen golvvärmes anordning med cirkulationspump och justerbara ventiler på vägg i tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Cirkulationspumpen på sidan till höger är en lowara
Lowara cirkulationspump i ett vattenburet golvärmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frid och fröjd fram tills några veckor sedan denna började rassla något jävulst. Som novis vände jag mig till kollegor och google där jag kom fram till att det kunde vara luft i systemet. Efter lite skruvande lyckas jag tömma systemet på vatten. Har sedan fyllt på med nytt och pressat upp fjärrvärmen till 1bar igen efter trycktappet. Novis som jag är tog jag inga foton hur vrederna var ställd innan jag började tömma systemet.

Nu när pumpen är igång låter den som förut men jag måste ha in och utflödes vreden öppna (två rören till vänster). När jag vrider av in och utlopp börjar pumpen rassla igen. Skall dessa vreden vara öppna ? Ska inte golvärmesystemet vara ett slutet system ?

Må vara dumma frågor från mig men jag måste våga ställa dessa för att få svar :)
 
Redigerat:
Det där är vad man skulle kalla vara en Mini-shunt som sitter på vad jag tolkar är gamla elementslingan.
Dvs, varmt vatten kommer i de vita rören (Där det med största sannolikhet satt ett element en gång i tiden) till vänster som till dina övriga element, termostaten (Vita vredet) uppepå ställer du inte hur mycket värme som skall shuntas in i golvvärmeslingan.

Dvs, vreden till vänster skall vara öppna om du vill ha värme i golvet.
Systemet är inte slutet, vattnet som cirkulerar är samma som till dina element då den där mackapären inte värmer något själv utan sitter bara där för att hjälpa till att cirkulera vattnet i golvet och ta ned temperaturen på vattnet som går ut i golvet då man skickar ut bra mycket varmare vatten i ett element mot vad man gör i golvvärme.

En minishunt helt enkelt - Rasslar den när du stänger vreden tycker jag nog att det torde vara luft i det där systemet. Den borde bara cirkulera vattnet i golvet utan problem även med vreden stängda.
Okänd modell för mig men en luftning borde vara de högsta punkterna - Kanske där slangen sitter? Någon annan på firat kanske kan kasta lite ljus på just den där modellen.
 
Googlat lite - Verkar som att din påminner mycket om Uponor Push 12 - En fil om hur man luftar det systemet som kan ge lite ledtrådar.

 
Tack för svar !

Systemet tömt på luft och c pumpen har gått ett par dagar utan rassel eller missljud.

Dock är golvet iskallt när vrederna för in och utvattnet är på. När jag vrider av dessa vreden börjar rören (paren till höger på bilden) bli varma. Misstänker att systemet inte ändå är kopplat till husets övriga element...
 
Man ska inte byta vatten i radiatorkretsen.
Golvvärmen måste få in varmt vatten för att fungera, så de ventilerna måste vara öppna. Har du koll på vilket läge de står i?
 
Hej!
Jag har samma (till utseendet) system som heter Wirsbo UP15-14 från kanske 2009.
I mitt fall cirkulerar sedan i natt inte vattnet alls i hallgolvet som denna "mini-shunt" försörjer. Enheten är het men värmen sprids inte längre än en knapp decimeter från enheten sedan är slangen kall. (Har nu ställt en kupevärmare för at förhindra att slangen fryser närmast ytterdörren som är gammal och otät.)

Är det pumpen som gett upp eller någon styrning, och hur undersöker man det? Jag jagar den stjärna (faktiskt) som gjorde all rörkonvertering men har inte ännu fått tag i hans namn och sker däröfr parallellt denna hjälp.

Till saken här att styrenheten (den vita boxen) gav upp för många år sedan så jag kopplade då runt den och möjligen har pumpen gått sedan dess...

Någon som vet att vägleda en blind..?
 
P Pistvakt skrev:
Hej!
Jag har samma (till utseendet) system som heter Wirsbo UP15-14 från kanske 2009.
I mitt fall cirkulerar sedan i natt inte vattnet alls i hallgolvet som denna "mini-shunt" försörjer. Enheten är het men värmen sprids inte längre än en knapp decimeter från enheten sedan är slangen kall. (Har nu ställt en kupevärmare för at förhindra att slangen fryser närmast ytterdörren som är gammal och otät.)

Är det pumpen som gett upp eller någon styrning, och hur undersöker man det? Jag jagar den stjärna (faktiskt) som gjorde all rörkonvertering men har inte ännu fått tag i hans namn och sker däröfr parallellt denna hjälp.

Till saken här att styrenheten (den vita boxen) gav upp för många år sedan så jag kopplade då runt den och möjligen har pumpen gått sedan dess...

Någon som vet att vägleda en blind..?
Fick du ngn ordning på detta? Här exakt samma problem.
 
Jag knackade lite uppgivet på enheten och sedan skulle jag prova om jag kunde känna om något hände i enheten när jag bröt och sedan anslöti strömförsörjningen. Då gick den...
Den har aldrig luftats och jag tänkte göra det men nu när den funkar har jag stoppat huvudet i sanden... Men ska så göra. Framöver.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.