4 603 läst ·
20 svar
5k läst
20 svar
IVT 490 värmepump - upplever att golvvärmen är ojämn
Det verkar vara vanligt fel på 490 att kompressorn inte startar.M Mihdrin skrev:
Kolla så att inga sladdar glappar.
Det kan vara fel på kretskortet.
Samtidigt för du inga felmeddelande heller?
Prova att stänga av pumpen och slå av alla säkringar en stund har du tur kan det hjälpa annars kanske det är smidigast att ringa någon tekniker.
Tycker du har alldeles för lågt tryck, den röda pilen kan du justera själv, dvs den ska stå på det värdet som den svarta pilen ska ha för att det ska vara rätt. Jag ca 1 bar i min 490.M Mihdrin skrev:Hej alla.
Måste erkänna att jag är väldigt dålig på värmepumpar och allt vad det innebär, men jag tänkte ge mig på att försöka förstå lite hur min frånluftsvärmepump fungerar och försöka lösa ett problem jag upplever.
Jag har sedan ett tag upplevt att golvvärmen är väldigt ojämn, så började fundera på om det kunde vara min värmepump som har börjat strula.
När jag kollade alla värden på värmepumpen, så såg det mest okej ut, förutom kompessortempraturen. Det har benämningen GT6 och ligger på 25 grader. Min granne har en likadan värmepump, och hans ligger på 90 grader.
Kollar jag på manometern nere i höger, se bilder här: [länk]
Så ligger den rätt lågt. Är det dock den svarta eller röda pilen jag ska gå efter? Tror jag läste att trycket skulle vara mellan 0,5 => 2 bar.
I övrigt har jag rengjort luftfiltret, ventilerna m.m. dock har jag inte luftat värmepumpen via den nippeln som (nummer 5 på bilden här: [länk])
---
Har ni några tips och tricks? Som sagt, väldigt nybörjare på detta.
Men det känns spontant som att kompressortempraturen är något fel med.
Men en annan sak, om golvet är varmt på vissa ställen men inte andra så är det ju inte värmen det är fel på utan hur slingorna är ställda. Det finns en central för detta dit dina rumsgivare skickar signal om att öppna eller stänga. Här kan man behöva justera. Har man inte kopplingsschema, vilket inte jag hade, så kan man skruva av givaren och och sen känna efter vart det blir varmt…detta då slingan öppnas på max
Klicka här för att svara