B
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Vad är anledningen till att du vill byta ut vedpannan och börja elda ström istället? Har du fått ett föreläggande med eldningsförbud från kommunens miljöförvaltning, eller är vedpannan trasig?
Att elda med ved i en modern panna med ack.tankar är det överlägset effektivaste och billigaste sättet att värma sitt hus.

Effektivaste jämfört med vad? Elda med ved är inte så billigt längre. Vedpriserna går upplikväl som elen. Lägg till ev tid det tar för hanteringen av veden som såklart också skall värderas.

Har själv komplett vedanläggning med 2x1000l acktankar men har kompletterat med luft/vatten VP. Jag har kvar så jag kan elda om det blir riktigt kallt ute.. men knappt värt det då heller tyvärr. Blev väl kanske 10 brasor nu denna vinter.

Har CTC på både ved och VP. Kan inte annat än vara supernöjd med CTC då deras kundservice är kanon! Jag skulle välja CTC igen om jag bytte nu.

• Gilla
Muddler
  • Laddar…
B Bus1t skrev:
Effektivaste jämfört med vad? Elda med ved är inte så billigt längre. Vedpriserna går upplikväl som elen. Lägg till ev tid det tar för hanteringen av veden som såklart också skall värderas.

Har själv komplett vedanläggning med 2x1000l acktankar men har kompletterat med luft/vatten VP. Jag har kvar så jag kan elda om det blir riktigt kallt ute.. men knappt värt det då heller tyvärr. Blev väl kanske 10 brasor nu denna vinter.

Har CTC på både ved och VP. Kan inte annat än vara supernöjd med CTC då deras kundservice är kanon! Jag skulle välja CTC igen om jag bytte nu.
Jo, det är klart att de som säljer ved tar chansen att tjäna sig en extra hacka nu när elen ändå är dyr. Men den vedeldare som är lite om sig och kring sig kan ordna ved till ett fördelaktigt pris ändå (eller t o m gratis), även om en inte äger egen skog. Köpa bakar eller vrak från sågverk, köpa 3-meterslängder direkt av en skogsägare, hämta spill på mindre snickeri eller träindustri, hämta emballagevirke på industri och så vidare. Innebär detta arbete? Jajamen, men arbetet är effektivt, d v s har en hög verkningsgrad! Att lönearbeta ihop till uppvärmning med el är betydligt mindre effektivt, det är stora ekonomiska transmissionsförluster, sas.
Antingen lönejobba för att värma kåken, eller stå vid vedmaskinen och i pannrummet för att värma kåken - vilket du föredrar är en smaksak.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.