Har fått 2 offerter och det skiljer 35000kr tycker det är lite mycket skillnad.
Undrar vilket av dessa ni hade valt. Är det värt att lägga extra för att få ctc?
Huset är på 200kvm, ca 27kbm ved går åt på vinterhalvåret. Öppen planlösning. Golvvärme halva nedervåningen. Hyffsat isolerat känns det som. Har max 50c ut ifrån pannan som det är idag och det går fint.
Ena offerten har dessa

Mitsubishi SWM80YAA
Ecodan EHST20D-YMD
Totalt med installation 115000.

Andra är
CTC EcoZenith i255L innerdel
CTC EcoAir 614M utedel

I denna offerten ingår även att sätta befintligt varmvattenberedare efter så vi får mer varmvatten.
Totalt med installation 150000
 
H
Du kommer att bli mycket nöjd med Mitsubishi. Har du inte fått någon energikalkyl på hur mycket husets förbrukning kommer att bli med dom båda värmepumparna. Om inte fråga efter det så kommer du att se att Mitsubishi SWM80YAA är en bra värmepump
 
Ser att priserna på värmepumpar har stigit en hel del tyvärr, särskilt CTC. Var i landet står huset? Bor man i kallt klimat är det också viktigt att kontrollera vilken temperatur neråt olika modeller klarar och vilken prestanda de har när det blir kallt. När är huset byggt och hur är det med isoleringen? Är 27 kbm ved travat eller stjälpt mått? Blandved? Årsförbrukning av el i kWh? Om man bor ute på landsbygden och kanske i skogen kan det också vara bra att fundera på om det är långa strömavbrott någon gång ibland. Vissa modeller kör gas/kylmedia mellan ute- och innerdel istället för värmevatten.
 
J Josth skrev:
Ser att priserna på värmepumpar har stigit en hel del tyvärr, särskilt CTC. Var i landet står huset? Bor man i kallt klimat är det också viktigt att kontrollera vilken temperatur neråt olika modeller klarar och vilken prestanda de har när det blir kallt. När är huset byggt och hur är det med isoleringen? Är 27 kbm ved travat eller stjälpt mått? Blandved? Årsförbrukning av el i kWh? Om man bor ute på landsbygden och kanske i skogen kan det också vara bra att fundera på om det är långa strömavbrott någon gång ibland. Vissa modeller kör gas/kylmedia mellan ute- och innerdel istället för värmevatten.
Bor i Halmstad/Halland
Nätterna som graderna går under -20 går ju att räkna på en hand.
27 stjälpt björk
14000kwh el förbrukar vi men kör vvberedare på
Sommarhalvåret.
I år kommer jag ha 8kbm travat kvar också ser det ut som.
Såg dom räknat på 26250kwh för varmvatten/värme på vårat hus.
Tror båda modellerna klarade ner till -22 om jag förstått det rätt. Sedan efter det hjälper väl elpatronen till?
 
Halmstad känner jag väl till och det är ett milt klimat där vid kusten med dimensionerande vinterutetemperatur DVUT på -13,3°. Är bara timmar det kan bli lite kallare än så enligt statistiken. Luftvattenvärmepumpar fungerar mycket bra där. När temperaturen faller mycket är det naturligt att el-patronen får hjälpa till om man har en luftvattenvärmepump men är det bara kortvarigt märks det knappt alls på energibesparingen per år. Ska räkna lite på energin.

27 kbm stjälpt björk motsvarar ca 40600 kWh enligt den tabell jag har. För en vanlig vedpanna som varit med några år kan man anta en verkningsgrad på ca 75%. Det betyder att husets tillförs ca 30500 kWh värme den vägen. Hushålls-el brukar man anta är 5000 kWh/år i ett genomsnittligt hushåll. Det betyder att huset även tillförs ca 9000 kWh värme den vägen (inkl varmvatten). Totalt värmebehov i huset blir då ca 39500 kWh/år. Det skiljer rejält från de 26250 kWh som de baserat valet av värmepump på och man behöver reda ut varför? Menar du att av de 27 kbm stjälpta så har du totalt 8 kbm travat kvar eller är det reservförrådet som är 8 kbm travat?
 
Redigerat:
  • Gilla
craftsboy och 1 till
  • Laddar…
Glöm inte ventilationen om du har pannan i huset.
 
Jag gick från pellets till luft/vatten. En Mitsubishi SWM100 med gas till utedelen. Efter det bytet insåg jag hur mycket el pelletspannans tändelement och skruvar drog.

Vi hade turen att ha stora sektionsradiatorer som fungerar klockrent med vp.
 
Jag har jobbat med Mitsubishi Electric sedan 2006 och har tagit med dem mellan olika arbetsgivare. Mycket nöjd med dem men styren lämnar lite att önska. Hade gärna sett bättre möjlighet att knäcka kurvan än vad de har idag, men samtidigt verkar rumsgivaren som finns som tillbehör fungera utmärkt och jag har bara hört gott från hyresgäster som har dem.
 
  • Gilla
Carl Johansson
  • Laddar…
Tackar för alla svaren. Blir nog Mitsubishi jag kör på.
35000 är ju ändå en del pengar.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
J Josth skrev:
Halmstad känner jag väl till och det är ett milt klimat där vid kusten med dimensionerande vinterutetemperatur DVUT på -13,3°. Är bara timmar det kan bli lite kallare än så enligt statistiken. Luftvattenvärmepumpar fungerar mycket bra där. När temperaturen faller mycket är det naturligt att el-patronen får hjälpa till om man har en luftvattenvärmepump men är det bara kortvarigt märks det knappt alls på energibesparingen per år. Ska räkna lite på energin.

27 kbm stjälpt björk motsvarar ca 40600 kWh enligt den tabell jag har. För en vanlig vedpanna som varit med några år kan man anta en verkningsgrad på ca 75%. Det betyder att husets tillförs ca 30500 kWh värme den vägen. Hushålls-el brukar man anta är 5000 kWh/år i ett genomsnittligt hushåll. Det betyder att huset även tillförs ca 9000 kWh värme den vägen (inkl varmvatten). Totalt värmebehov i huset blir då ca 39500 kWh/år. Det skiljer rejält från de 26250 kWh som de baserat valet av värmepump på och man behöver reda ut varför? Menar du att av de 27 kbm stjälpta så har du totalt 8 kbm travat kvar eller är det reservförrådet som är 8 kbm travat?
Av dom 27 så blir det nog mellan 5-8kbm travat kvar. Men har ju varit en mild vinter. Den som räknade på Mitsubishi räknade tom på 28kbm. Han tyckte det va bra att räkna på lite högre.
 
Energiberäkningsformulär för Mitsubishi värmepumpsinstallation i Halmstad med tabeller över energibehov och besparingsdata.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dokument med tekniska beräkningar och resultat för en värmepumpsinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här uträkningar ut för Mitsubishi Är ju märkligt att båda 2 firmorna kom fram till exakt samma kWh.
 
Ser att de gjort det enkelt för sig och bara räknat på 28 kbm travad blandved med 75% verkningsgrad och inte brytt sig om de ca 9000 kWh el-värme som gått åt förutom hushålls-elen. Om jag räknar på 27 kbm stjälpt björkved minus 6,5 kbm travad björkved plus 9000 kWh får jag energibehovet till ca 29925 kWh/år. Enligt SMHI statistik var temperaturen 2021 relativt normal för hela året sett men ca 0,2° högre utmed kusterna i söder och väster. Husets yta A-temp har också bara satts till 150 kvm. Försök gärna tänk igenom er vedförbrukning och elförbrukning under åren så bra det bara går för att det ska bli rätt underlag och kapacitet på värmepumpen. Om det är 26000 kWh eller 30000 spelar inte så stor roll men om det verkligen är 27 kbm ved per år plus 9000 kWh el behöver man se över dimensioneringen.
 
  • Gilla
craftsboy
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ser att de gjort det enkelt för sig och bara räknat på 28 kbm travad blandved med 75% verkningsgrad och inte brytt sig om de ca 9000 kWh el-värme som gått åt förutom hushålls-elen. Om jag räknar på 27 kbm stjälpt björkved minus 6,5 kbm travad björkved plus 9000 kWh får jag energibehovet till ca 29925 kWh/år. Enligt SMHI statistik var temperaturen 2021 relativt normal för hela året sett men ca 0,2° högre utmed kusterna i söder och väster. Husets yta A-temp har också bara satts till 150 kvm. Försök gärna tänk igenom er vedförbrukning och elförbrukning under åren så bra det bara går för att det ska bli rätt underlag och kapacitet på värmepumpen. Om det är 26000 kWh eller 30000 spelar inte så stor roll men om det verkligen är 27 kbm ved per år plus 9000 kWh el behöver man se över dimensioneringen.
Tack för all hjälp. En annan som inte är insatt i detta har ju svårt. Vet att förra året körde vvb även på vintern. Sen hade vi cirkulerande varmvatten också. Men när elpriset stack så stängde jag av både cirkulerande varmvattnet och vvb gick vi 1800kwh till ungefär 700kwh i månaden. Så 14000kwh kan ju vara missvisande med. Får sätta mig och gå igenom mer noggrant hur mycket el vi gjorde av med månad för månad. 700kwh drar vi utan nån värme inblandad.
 
Om ni behöver 700 kWh per månad exkl. någon form av värme så blir det 8400 kWh/år hushålls-el istället för 5000 kWh/år. Då blir det 5600 kWh/år el som direkt går till värmen inkl varmvatten istället för 9000 kWh. 8400 kWh hushålls-el är väldigt högt så ni måste ha flera "tunga" apparater igång ofta. Mycket av denna energi blir sedan till värme i huset som då minskar värmebehovet från det ordinarie värmesystemet.
 
Kan du inte behålla vedpannan?
Jag valde att behålla pannan och kör med båda värmepump och vedpannan. Skönt att elda när el priserna stickar iväg
 
  • Gilla
Peter_Bromma och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.