Hej!

Fick notis på min Nibe att flödet var lågt och att man skulle kolla smutsfilter. Eftersom jag inte kan något alls om detta så ringde jag efter servicetekniker. När han kommer ut så hittar han inget smutsfilter varpå jag ringer killen som installerat och monterat pannan. Han sätter dit ett smutsfilter men i vattenskåpet som fördelar vatten till alla vattenkällor i huset. Se bild 1. Men ju mer jag funderar så är väl problemet flödet i golvvärmen? Vattenskåpet till olika utkastare är väl inget flöde som pannan reagerar på?

Men då undrar jag till er som kan och vet hur ett smutsfilter ser ut, finns det något smutsfilter installerat här i vattenskåpet som fördelar golvvärmen? Se bild 2. Känns ju osannolikt att en tekniker ska ha missat detta? Se notis på bild 3.

Utrustning:
Nibe 2120-16
VVM S325

• Värmeskåp med rör och ventiler, ingen synlig smutsfilter för golvvärme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmefördelare för golvvärme med flera termostater och rör, inget synligt smutsfilter.
    Skapa konto
  • Display med felmeddelande "Flödet är lågt. Kontrollera smutsfilter och pump." från en Nibe-värmepump.
    Skapa konto
  • Gilla
123lukas
  • Laddar…
Nu är jag ganska rudis på området "vattenburen golvvärme" men skulle inte ventilen med blått handtag längst ner till vänster i den övre bilden kunna innehålla ett filter?
Stäng ventilen med handtaget, lossa pluggen man ser och plocka ur filtret som sitter i ventilkulan?
Jag har sett den lösningen i andra sammanhang, nämligen.

Edit: ...eller var det den som sattes dit?

Hursom...på en andra bilden, skulle inte ställaget ner till höger kunna innehålla ett filter...? Sitter pluggar på två ställen?

• Gilla
IconicMoose och 1 till
  • Laddar…
Hej!

Precis, på första bilden så monterades smutsfiltret längst ner till vänster efter att jag bad om ett smutsfilter. Men detta är ju inte till golvvärmen och flödet som curkulerar till pumpen om jag förstår rätt?

så frågan är om det finns ett smutsfilter monterat även på bild 2? Jag vet inte hur sånna ser ut så därför mina dumma frågor...

Fotografen Fotografen skrev:
Nu är jag ganska rudis på området "vattenburen golvvärme" men skulle inte ventilen med blått handtag längst ner till vänster i den övre bilden kunna innehålla ett filter?
Stäng ventilen med handtaget, lossa pluggen man ser och plocka ur filtret som sitter i ventilkulan?
Jag har sett den lösningen i andra sammanhang, nämligen.

Edit: ...eller var det den som sattes dit?

Hursom...på en andra bilden, skulle inte ställaget ner till höger kunna innehålla ett filter...? Sitter pluggar på två ställen?

B
Han installerade alltså filtret på fel ställe? Man brukar ju sätta filtrer före värmepumpen. Finns inget där är ju risken att värmeväxlaren i värmepumpen är full med skit vilket blir svårt att lösa.

Hur ser det ut vid värmepumpen?

Större växlare brukar man kunna köra kemisk rengöring av, men jag vet inte om man gör så på små växlare.

Pass, ingen aning

Fotografen Fotografen skrev:
Verkar inte ha något filter?
[länk]

Det finns inget monterat alls på där ute innan värmepumpen. Så om det inte finns något installerat smutsfilter på bild 2 så finns inget.

Han monterade ett smutsfilter på bild 1 när jag påpekade min notis men min bedömning är att det filter inte riktigt har med värmepannans "flöde" att göra?

B BSOD skrev:
Han installerade alltså filtret på fel ställe? Man brukar ju sätta filtrer före värmepumpen. Finns inget där är ju risken att värmeväxlaren i värmepumpen är full med skit vilket blir svårt att lösa.

Hur ser det ut vid värmepumpen?

Större växlare brukar man kunna köra kemisk rengöring av, men jag vet inte om man gör så på små växlare.

• Gilla
Jonathan Lindstöm
  • Laddar…
B
Bild 1 tycks ju vara fördelaren för inkommande kallvatten. Har inget med flödet i golvvärmen att göra.

Exakt det var så jag funderade efter han lämnat.

Är jag paranoid nu eller ser vattnet i behållarna på bild2 sjukt skitit ut?

B BSOD skrev:
Bild 1 tycks ju vara fördelaren för inkommande kallvatten. Har inget med flödet i golvvärmen att göra.
B BSOD skrev:

Så frågan är besvarad då? Det finns inget smutsfilter monterat till golvvärmen?

Det är inte ett magnetitfilter som åsyftas då? Kan ju ex sitta i närheten av ut/ingångarna från pannan?

Notisen på pannan säger kontrollera smutsfilter så jag utgår ifrån att de heter så

B boohoo skrev:
Det är inte ett magnetitfilter som åsyftas då? Kan ju ex sitta i närheten av ut/ingångarna från pannan?

Ja , har röris nr1 inte hittat något smutsfilter så hoppas man ju att han vet vad han ska leta för röris nr2 vet då väldigt lite om värmepumpar om man sätter smutsfiltret på vattensystemet istället för på värmesystemet. Isofall det finns borde det sitta på rören mellan utedel och innerdel

Enligt installationsmanualen till F2120 så följer ett smutsfilter med och det ska placeras innanför ytterväggen bakom avtappnings- och avstängningsventilerna. Det filtrerar då allt värmevatten som passerar. För eller senare borde allt värmevatten passera förbi där. Titta efter vad som sitter där och rensa, Vill man kan man naturligtvis sätta ett till smutsfilter på returen från golvvärmen vid S325 men jag tror inte det får någon direkt effekt. Om värmesystemet inte blev ordentligt renspolat vid installationen kan det samlas skräp i cirkulationspumpen som gör att den inte längre fungerar som den ska och flödet blir dåligt. Vissa modeller av cirkulationspumpar går att plocka isär och rengöra.

Sista gången röris nr 2 kommer in här kan jag säga... man undrar ju vad mer fel han har gjort i själva installationen...

V Vector skrev:
Ja , har röris nr1 inte hittat något smutsfilter så hoppas man ju att han vet vad han ska leta för röris nr2 vet då väldigt lite om värmepumpar om man sätter smutsfiltret på vattensystemet istället för på värmesystemet. Isofall det finns borde det sitta på rören mellan utedel och innerdel

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.