Eftersom det är så väldigt lång och osäker leverans på de flesta värmepumpar så tycker jag att man inte ska utesluta alternativet att reparera kompressorn om det är den som är trasig även om värmepumpen är 20 år. Utbyteskompressor till t.ex. en NIBE Fighter 1210-8 kostar 14 tkr. Sedan tillkommer torkfilter plus lite annat så det blir kanske 25-30 tkr med arbetet? Som sagt ta reda på så mycket som möjligt om märke, modell, nivå i kärlet till köldbäraren, skick i övrigt etc.

• Gilla
Malin84
  • Laddar…
J Josth skrev:
Eftersom det är så väldigt lång och osäker leverans på de flesta värmepumpar så tycker jag att man inte ska utesluta alternativet att reparera kompressorn om det är den som är trasig även om värmepumpen är 20 år. Utbyteskompressor till t.ex. en NIBE Fighter 1210-8 kostar 14 tkr. Sedan tillkommer torkfilter plus lite annat så det blir kanske 25-30 tkr med arbetet? Som sagt ta reda på så mycket som möjligt om märke, modell, nivå i kärlet till köldbäraren, skick i övrigt etc.
Samtidigt går det ju att köra på elpatronen plus att det finns en kamin som kanske värmer upp lite. Man kan kanske frysa lite och sätta på varma kläder medan man väntar på en ny pump :D jag ska definitivt fråga ordentligt om det som finns idag!

Risken finns att det i värsta fall går att få en ny värmepump först efter nästa vinter. Gäller att fråga många olika firmor om någon kan leverera och skriva leveransdatum i en offert eller kontrakt med fast pris. Kör du bara med elpatronen kanske årsförbrukningen blir 15.000 kWh högre än med fungerande kompressor.

• Gilla
Malin84
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.