1 512 läst ·
17 svar
2k läst
17 svar
Alternativ till ”defekt ytjordvärmepanna”
Sida 1 av 2
Hej,
Jag ska titta på ett hus till helgen som har en ytjordvärmepanna installerad, fast den fungerar inte. Säljaren säger att det troligtvis är kompressorn, samtidigt som systemet installerades 2000 och vad jag kan läsa mig till håller jordvärmesystem i ca 20 år. Det är alltså en risk att hela systemet är slut. Dessutom ligger slingan på en granntomt utan servitut och det kommer heller inte ges. Enligt säljaren kommer man kunna använda slingan så länge den är brukbar men inte anlägga någon ny på granntomten.
Nu till min fråga: vad finns det för alternativ för mig? Är det lönt att försöka byta kompressor (det är en dyr investering i sig)? Anlägga en ny slinga på sin egen tomt (vet inte hur mycket tomt som behövs, men den är på över 3000kvm)? Sätta in luft/vatten och använda befintlig panna (som då kommer drivas på elpatronen - är det ens möjligt?)? Är det ”kört” och jag kommer behöva byta ut panna och allt?
Jag inser att jag kommer behöva kontakta några firmor som sysslar med sådant här men det hade varit bra att ha lite kött på benen innan jag ens lägger ett bud på fastigheten. Det ska tilläggas att jag bor i Skåne och har den absolut dyraste eltaxan
Jag ska titta på ett hus till helgen som har en ytjordvärmepanna installerad, fast den fungerar inte. Säljaren säger att det troligtvis är kompressorn, samtidigt som systemet installerades 2000 och vad jag kan läsa mig till håller jordvärmesystem i ca 20 år. Det är alltså en risk att hela systemet är slut. Dessutom ligger slingan på en granntomt utan servitut och det kommer heller inte ges. Enligt säljaren kommer man kunna använda slingan så länge den är brukbar men inte anlägga någon ny på granntomten.
Nu till min fråga: vad finns det för alternativ för mig? Är det lönt att försöka byta kompressor (det är en dyr investering i sig)? Anlägga en ny slinga på sin egen tomt (vet inte hur mycket tomt som behövs, men den är på över 3000kvm)? Sätta in luft/vatten och använda befintlig panna (som då kommer drivas på elpatronen - är det ens möjligt?)? Är det ”kört” och jag kommer behöva byta ut panna och allt?
Jag inser att jag kommer behöva kontakta några firmor som sysslar med sådant här men det hade varit bra att ha lite kött på benen innan jag ens lägger ett bud på fastigheten. Det ska tilläggas att jag bor i Skåne och har den absolut dyraste eltaxan
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 701 inlägg
Hade nog räknat med en ny luft-vatten anläggning för att slippa gräva.
Har jag missuppfattat att man måste ha en befintlig panna för att komplettera en luft-vattenanläggning..? Man kan alltså plocka bort den gamla pannan helt och bara köra luft-vatten? Sorry, men jag kan ingenting om detta utan har försökt läsa mig till så mycket jag kan på nätet…S stugan_i_skogen skrev:
Slingan slits inte ut. Den kommer att fungera under mycket lång tid.
Jag skulle absolut bytt värmepump. Dock verkar det vara extremt långa leveranstider nu.
Jag skulle absolut bytt värmepump. Dock verkar det vara extremt långa leveranstider nu.
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 701 inlägg
Behåll befintliga radiatorer, expansionskärl, rördragningar etc som hör till det ”värmeavgivande” systemet i huset. Kasta ut befintlig värmekälla. Anslut ny värmekälla till befintligt värmeavgivande system.M Malin84 skrev:
Ah! Tack för det svaret, det gör ju stor skillnad i hur man ser på det. Jordvärme ska ju vara bland det absolut billigaste… det är alltså själva pumpen som håller i ca 20 år, men slingan går att återanvända?D Daniel 109 skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Om du får använda befintlig markslinga så länge den fungerar så gör det, slangen som ligger där är i det närmaste outslitlig.
Man kan ju undra varför slingan hamnade på granntomten utan servitut?
Hos mig kostade kompressorbytet 20000 kr.
Protte
Man kan ju undra varför slingan hamnade på granntomten utan servitut?
Hos mig kostade kompressorbytet 20000 kr.
Protte
Det är väl i princip kompressorn som har den begränsningen. Men efter 20år är det nog bättre att byta det du kallar panna än bara kompressorn.
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 701 inlägg
Jag triggade på ”utan servitut” och kände att det vore segt att installera(köpa) en ny värmepump utan att veta om man har en slinga som är funkis.
Min gissning är att granntomten tillhört fastigheten. Det är ett dödsbo som säljs och det är en av dödsboägarna som äger granntomten. Men det är ju definitivt något att fråga mäklaren om. Och man vill ju gärna ha ”på papper” att man får använda slingan även i fortsättningen så att de inte får för sig att göra något annat med tomten efter man fixat pannan.prototypen skrev:
Nej, jag är också osäker på detta… i slutänden så måste man ta ut fackmän som kan kolla. Ville som sagt bara ha lite kött på benen så jag vet vad jag ger mig in på.S stugan_i_skogen skrev:
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 701 inlägg
Skulle kanske vara en idé att dubbelkolla vad det är för typ av värmepump som sitter där idag - om det är någon udda direktkondenserad maskin tex.
för övrigt: ”kompressorn” avser själva ”motorn” i värmepumpen som slits och är dyr att byta.
för övrigt: ”kompressorn” avser själva ”motorn” i värmepumpen som slits och är dyr att byta.
20 år och 3000kvadratmeter rimmar illa med direktkondensation.