Har NIBE F750 och fått nyligen solceller installerade, ett Ferroamp system. Såg att om man köper sina solceller från NIBE så kan de styra F750 för att prioritera solel framför nätel. Går det att köpa till den länken även om man inte har Nibes solceller, någon som vet?

Om inte, kan man styra på något annat sätt?

(Har tidigare styrt på elpriset men det blir inte aktuellt längre i och med solcellsanläggningen.)

Har en NIBE 730 och det sköter sig själv.
Du säljer ju ditt överskott, är där inget överskott utan solen inte räcker till så får du köpa in från nätet.
Jag bor i Skåne så just nu så börjar mina producera kl 05 och från 06 är jag i stort sett självförsörjande fram till 21 om jag inte startar alla maskiner samtidigt.
Från 21 fram till 22 så är det som på morgonen att det dalar innan det mörknar helt.
Sen så är det faktiskt förvånande mycket som det kan ge trots moln, det som krävs är ju ljus, behöver inte vara direkt solsken.

A Argastesnickaren skrev:
Har en NIBE 730 och det sköter sig själv.
Du säljer ju ditt överskott, är där inget överskott utan solen inte räcker till så får du köpa in från nätet.
Jag bor i Skåne så just nu så börjar mina producera kl 05 och från 06 är jag i stort sett självförsörjande fram till 21 om jag inte startar alla maskiner samtidigt.
Från 21 fram till 22 så är det som på morgonen att det dalar innan det mörknar helt.
Sen så är det faktiskt förvånande mycket som det kan ge trots moln, det som krävs är ju ljus, behöver inte vara direkt solsken.
Hur mycket jobbar pumpen på natten mellan 22 och 05 när solen inte lyser? För att minimera kostnaderna då krävs timprisavtal, vilket jag har idag men funderar på att byta tillbaka till vanligt rörligt.

B Byggtankar123 skrev:
Hur mycket jobbar pumpen på natten mellan 22 och 05 när solen inte lyser? För att minimera kostnaderna då krävs timprisavtal, vilket jag har idag men funderar på att byta tillbaka till vanligt rörligt.
Har belysning runt om hela huset som är tänd nattetid både inne och ute.
Skickar med bäst sista nattens siffror från eon då dagens inte kommit ännu. Skärmdump som visar elförbrukning timme för timme med totalt 5,7 kWh för en natt, jämfört med föregående års 10,3 kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av mobilapp som visar elförbrukning per timme för en fastighet med temperaturangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A Argastesnickaren skrev:
Har belysning runt om hela huset som är tänd nattetid både inne och ute.
Skickar med bäst sista nattens siffror från eon då dagens inte kommit ännu.[bild] [bild]
har man timpris så är ju natten typ gratis ändå

har du någon speciell inställning eller är att default?

B Byggtankar123 skrev:
har man timpris så är ju natten typ gratis ändå

har du någon speciell inställning eller är att default?
Det är inställt rätt så standard, inget speciellt.

• Gilla
Byggtankar123
  • Laddar…
sunnis
Jag har en F730 med Nibes solcellsanläggning och den funktionen som TS beskriver, använder den inte för det är inte lönsamt att att justera driften till soltimmarna så länge man får 60öre/kWh i skatteavdrag. Funktionen är även buggig och fungerande dåligt. Solcellsdatan man ser i Nibe Uplink är inte heller mycket att ha.

Kör min pump efter timspotpris med timavtal. Fungerar väldigt bra.

Det är bättre att att ha sina stora förbrukare nattetid (VV, ladda elbilar osv) och köpa in elen till lågt spotpris och sälja elen dagtid med ett högre timspotpris + nätnytta + skattereduktionen.

sunnis sunnis skrev:
Jag har en F730 med Nibes solcellsanläggning och den funktionen som TS beskriver, använder den inte för det är inte lönsamt att att justera driften till soltimmarna så länge man får 60öre/kWh i skatteavdrag. Funktionen är även buggig och fungerande dåligt. Solcellsdatan man ser i Nibe Uplink är inte heller mycket att ha.

Kör min pump efter timspotpris med timavtal. Fungerar väldigt bra.

Det är bättre att att ha sina stora förbrukare nattetid (VV, ladda elbilar osv) och köpa in elen till lågt spotpris och sälja elen dagtid med ett högre timspotpris + nätnytta + skattereduktionen.
På min F750 kan jag välja timprisprioritet för uppvärmning skala 1-10 och varmvatten 1-4. Har kört Max på båda i vinter och det har funkat bra.
Hur är din inställd?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.