Kan någon förklara hur det funkar med jordvärme och värmepump?

13 grader ute och 22 grader inne. Vill veta vad inomhustemperaturen är inställt på. Räcker gott och väl med 17-18 grader. Jag försökte kolla lite försiktigt är rädd att jag råkar trycka fel. Och på temperatur står det bara -1. Vad innebär det? Och var ser jag temperaturen?

Vad heter pumpen?
Ta en bild på panelen.
-1 betyder (gjorde det på min Daikin i varje fall) att den är inställd att förskjuta en grad under den inställda värmekurvan.
Jag har själv 23 grader inne och 17 grader ute just nu, ingen värme påslagen (det blir så på sommaren) och en strömförbrukning på 484 Watt just nu.

Leta reda på instruktionsboken till aparaten

Redigerat:
D Dilato skrev:
Vad heter pumpen?
Ta en bild på panelen.
-1 betyder (gjorde det på min Daikin i varje fall) att den är inställd att förskjuta en grad under den inställda värmekurvan.
Jag har själv 23 grader inne och 17 grader ute just nu, ingen värme påslagen (det blir så på sommaren) och en strömförbrukning på 484 Watt just nu.
hur vet man att ingen värme är påslagen? Vill verkligen spara så mycket som möjligt och är rädd att jag betalar för något i onödan. Det är super varmt här inne trots bara 13 grader ute.

Det ser man på panelen som du skulle ta ett foto på :geek:
..och med din strömförbrukning så VET du det.

Testa att ställa ner till -2 eller -3

D Dilato skrev:
Det ser man på panelen som du skulle ta ett foto på :geek:
..och med din strömförbrukning så VET du det.
La upp
En bild från häromdagen där syns ju ingenting.. måste gå in på något men vet inte vart för att se inomhustemperaturen de är inställt på. Vill lära mig mer så jag vet hur de funkar och om de är Inställt på bästa sätt

• Display för värmeinställningar som visar inomhusklimat på 24 grader och varmvatten på 49 grader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag fattar inte alls hur de funkar med varmvatten heller. Den står på 48-49 grader. Så den drar el för att hållA värmen till 48-49 grader även om jag inte duschar på 4 dagar? Fast jag tror inte jag har en sån grej med vatten i. Så värms vattnet upp samtidigt som jag öppnar varmvattenkranen?

Börja med att tala om vad du har för maskin.

H Hammarspik skrev:
Jag fattar inte alls hur de funkar med varmvatten heller. Den står på 48-49 grader. Så den drar el för att hållA värmen till 48-49 grader även om jag inte duschar på 4 dagar? Fast jag tror inte jag har en sån grej med vatten i. Så värms vattnet upp samtidigt som jag öppnar varmvattenkranen?
Men är det inte utomhusklimatet som du känner inomhus?din pump står nog i sommarläge och då stänger din växelventilen mot värmesystem och öppen mot varmvatten eftersom du inte har något värmebehov.Du kan ställa ner "sommarläge"till typ 13 grade istället för 17 grader men tänk på att det är ute temperaturen som du känner. Varmvatten styrs av en bottengivare som startar när botten givaren kommer under inställt värde runt 44 grader. Sedan har du ställt din inomhusteperatur på 23 grader.

H Hammarspik skrev:
La upp
En bild från häromdagen där syns ju ingenting.. måste gå in på något men vet inte vart för att se inomhustemperaturen de är inställt på. Vill lära mig mer så jag vet hur de funkar och om de är Inställt på bästa sätt
Värmepumpen är i sommarläge, så den gör ingen värme alls. Att det är 23 grader inne beror på att det är varmt ute och soligt.

Det är en Nibe Fighter, jag har samma panel. På bildens övre vänstra del ser man att tempen inne är 24 C och ute 23 C. Jag ser inte om pumpen är på sommar eller vinterläge.
Du ser på panelen att det är en flärp i kvadranten "info". Vrid ratten två hack till flärpen är vid "inomhusklimat" och tryck på OK. Nu öppnas en menu och där väljer du med hjälp av ratten där du kan ställa in innetemperatur. Tryck på OK så kommer du till en möjlighet att justera önskad innetemperatur.
Återkom här om du har kommit så långt och behöver mer assistans.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.