I
Hej,

Vi fick insatt en Nibe F2120-12 med VVM310 slutet av förra året i vårt 70 tals hus på 120m2 x 2(inredd källare). Det var inte helt enkelt att få systemet anpassat till huset men efter att innertempgivaren kom på plats så har det fungerat fint. För att uppnå rätt temperatur i källaren sattes pumpen på min 25 grader vilket innebär att den även nu mitt i sommaren skickar ut 25 grader. Huset har ett mekaniskt frånluftssystem som även går ner i källaren, troligen för att få ut ev. fukt men jag vill tro att man ändå behöver viss uppvärmning i källaren på sommaren för att undvika fuktigheten? Har märkt att dörrar gärna kärvar under sommaren.

Vid installation sattes det in en kran på det vattenburna värmesystemet så att man kan stänga av entréplan ex på sommaren. Tidigare hade vi pellets panna och där kände vi att vi ville/behövde elda för att få värme i källaren även på sommaren men ville inte ha värme på entréplan, därav blev denna kran installerad.

Kan man kanske optimera detta system ytterligare för att spara en slant nu när elen är så dyr? Föra månadens el inkl. nät hamnade på 3000 kr vilket känns mycket mitt i sommaren.

Jag ser några möjligheter:

1. Dra åt kranen så att endast källaren blir uppvärmd. Jag undrar dock om man verkligen tjänar på detta, vanligen är entréplan mycket varm så kanske kan det vara så att vattnet faktiskt blir uppvärmt av huset på entréplan som sen hjälper till att värma upp källaren?

2. Sänka min nivåer par grader, dock känns det ganska lagom i källaren just nu.

Hört att många stänger av uppvärmningen helt på sommaren dock inte så säker på att det går att göra när man har källare.

• Gilla
multix
  • Laddar…
Om det känns väldigt fuktigt i källaren är det kanske dags för omdränering av huset? Mät luftfuktigheten med en RF-mätare. Är det 60% eller under när det är svalt är det helt ok. Går det över 70% är det inte bra i längden. En sak man kan testa är att vända på luftströmmen på sommaren om det är öppet mellan våningarna någonstans. Man sätter då rejäla frånluftsfläktar i ventiler i källaren och suger helt enkelt ner den varma luften från entrévåningen så temperaturen stiger en del i källaren.

En avfuktare i källaren är ett bättre alternativ tills dränering utförts.

A AndersNorman skrev:
En avfuktare i källaren är ett bättre alternativ tills dränering utförts.
Dränering löser inte problemet med kall källare som blir fuktig på sommaren.
Men avfuktare kan mycket riktigt göra det.

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
I
Jag upplever inte att vi har problem med fukt från dålig dränering även om den är från 70 talet. Huset ligger på en kulle så tror att riskerna är mindre. Visst är det ganska vanligt att det blir lite fuktigt i källare på sommaren?

Vi har en större avfuktare i källaren men den används huvudsakligen i tvättstugan, ska testa att öppna dörrarna och se om den kan nå längre. Men oavsett, att skruva ner pumpen kan komma att betyda lägre temp i källaren som just nu har en perfekt temp på runt 21 grader.

Enligt våra mätare så ligger luftfuktigheten på 58% i källaren och 45% på entréplan just nu och då har det varit en varm dag idag.

Vårt ventilationssystem har 2 uttag på entréplan (1 i duschen och 1 i hallen), sen har vi 4–5 i källaren på olika platser. Hade man kunnat vända flödet så skulle man först stängt ventilerna på entréplan och sen kört på för att pumpa ner varmluften i källaren. Tror dock inte att fläkten vi har på vinden fixar det.

Kan det finnas någon vinning i att skruva ner några grader eller rent av koppla bort entréplan på det vattenburna systemet?

I
Provade sänka min värdet på pumpen hela 10 grader, från 25 till 15 grader, ska bli intressant om det påverkar något.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.