Jag ska byta BV-anläggning. Tänkte ta en med separat beredare (lågt i tak och många som duschar varje dag), inverter (hålet är lite för kort och ska kompletteras senare) och ca 16-18 kW. Jag tänkte göra jobbet själv (utom el), ringer min rörmokarkompis om det blir nån panik.

De två pumpar jag har spanat in är
Bosch Compress 7800i LW 4-16 och
Nibe f1155 4-16.*
På pappret verkar dom ganska lika gällande COP och sånt. Men faktablad säger ju inte allt. Jag undrar t.ex.
- Support och instruktioner. Nibe verkar bättre, kan vara guld värt för en hemmapulare som mig.
- Loggar, styrning mm. Kan ju vara bra att kunna köra på natten eller mot timpris. Nuvarande IVT är totalkass, kan inte ens se förbrukning, men den är ju 20 år gammal.
- Appar och abonnemang. Jag vill helst inte ha något fånigt abonnemang för att kunna styra pumpen. Och appen om det finns sån ska funka. Vad man nu ska ha den till.
- Annat jag missar?

Till sist kanske det slutar med att jag köper Nibe i alla fall, dom verkar lättare att få tag i.

*Tittade på Thermia också, fina siffror men dom verkar vara lite knepiga med service och kundsupport. Och man får inte veta något om pris mm utan att begära offert.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.