I
Hej!

Nyinflyttade till vårat ”drömhus” så upptäcker vi efter några dagar att VP är väldigt tyst…

Beställer en service av vår 360p och mycket riktigt så är kompressorn körd och frånluftsfläkten kaputt, kul!

Ingen idé att dra med säljaren för VP är 17 år gammal och avskriven.

Ny fläkt införskaffades och ska monteras, beställning lagd på en f750, installation tidigast q2023, kul!

Winter is coming…

Att lägga 20kkr på att fixa kompressorn, för att sedan ”skrota” pannan känns onödigt.

att värm upp 200kvm på elpatron känns minst lika onödigt, och kanske lika dyrt (golvvärme i BV och radiatorer på ÖV).

vi har stora glaspartier i Söderläge, så det blir bra varmt i huset.

jag tänker att ett alternativ kan vara att installera en ”typ” Panasonic inverter pump med inner/ytterdel för 25kkr som hjälper till att avlasta med uppvärmingen inhuset, när vår f750 är på plats så kan vi använda den för att kyl huset när det blir outhärdligt varmt på
Sommaren.

vad tror ni, bra eller anus?

Låter som en bra idé.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Om du ändå planerat att skaffa en luft/luft för kylningen så är det ju inget fel att skaffa den nu, men du får nog räkna med att elpatronen får ge en del ändå primärt för varmvattnets skull men kan nog behöva hjälpa till med värmen några dagar också om det inte blir jätte milt i vinter. Bor du norrut så blir det kanske inte så farligt att köra elpatronen.

Kan du få tag på en luft/luft nu?

Om kompressorn fungerar i 360P sparar ni säkert typ 9000 kWh/år på elräkningen och med en LLVP som komplement ytterligare runt 4-5000 kWh/år beroende på planlösningen i huset. Det blir nästan samma som besparingen med en F750. Bara så ni vet. Tyvärr kan jag inte säga besparingen med enbart en LLVP men Energimyndighetens tidigare tester kan ge viss ledtråd.

I
J Josth skrev:
Om kompressorn fungerar i 360P sparar ni säkert typ 9000 kWh/år på elräkningen och med en LLVP som komplement ytterligare runt 4-5000 kWh/år beroende på planlösningen i huset. Det blir nästan samma som besparingen med en F750. Bara så ni vet. Tyvärr kan jag inte säga besparingen med enbart en LLVP men Energimyndighetens tidigare tester kan ge viss ledtråd.
Jag förstår, men 360’n är en gammal maskin och behöva oroa sig för vad som näst kan gå fel känns sådär. Vi hade en 750 i vårat tidigare hus i 8år och var väldigt nöjda.

I
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Om du ändå planerat att skaffa en luft/luft för kylningen så är det ju inget fel att skaffa den nu, men du får nog räkna med att elpatronen får ge en del ändå primärt för varmvattnets skull men kan nog behöva hjälpa till med värmen några dagar också om det inte blir jätte milt i vinter. Bor du norrut så blir det kanske inte så farligt att köra elpatronen.

Kan du få tag på en luft/luft nu?
Jag räknar absolut med att den gamla pannan kommer få jobba en del, men en luft-luft pump lär kunna avlasta en hel del. Vi lär inte satsa på någon värre maskin, kanske något som orkar värma 130kvm, och vi bor som nämnt på 200kvm.

Jag har ganska dåligt koll på luft/luft pumpar, så har någon tips på prisvärda pumpar med duktiga ÅF/monterar i Göteborg så lyssnar jag gärna

Ok, ja det är propan-kompressorerna i 300/400-modellerna som är akilleshälen och behöver bytas runt var 10:e år. Fläkten kan man byta lager på själv om man är händig. Sedan behövs en ny kondensator så brukar den fungera bra igen.

• Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
I
Tack för alla tankar, blir nog en panasonic pump

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.