Jag skulle byta ut en trasig fläkt och kondensator i vår 360p.
Ganska enkelt ingrepp, OM jag hade kommit ihåg att stänga av alla säkringar…den låg över 3 säkringar och jag stängde bara av 1…
Nu klickar den bara till när jag försöker starta den…klant!
den går att köra i ”nödläge”, kompressorn är trasig trasig så den går alltid på elpatron ändå.
Jag kikade bakom panelen men ser bara en glassäkring, men den är hel.
är det bara att ringa en service tekniker?
När jag kör den i ”nödläge” så står den och bubblar enl bilden, kommer massa luft, är det normalt?
Ganska enkelt ingrepp, OM jag hade kommit ihåg att stänga av alla säkringar…den låg över 3 säkringar och jag stängde bara av 1…
Nu klickar den bara till när jag försöker starta den…klant!
den går att köra i ”nödläge”, kompressorn är trasig trasig så den går alltid på elpatron ändå.
Jag kikade bakom panelen men ser bara en glassäkring, men den är hel.
är det bara att ringa en service tekniker?
När jag kör den i ”nödläge” så står den och bubblar enl bilden, kommer massa luft, är det normalt?
Det ska sitta en arbetsbrytare på väggen bredvid värmepumpen och på den bryter man strömmen till värmepumpen om man ska pilla med någonting under plåtarna/skalet. Det sitter också en säkring på frontpanelen nere till vänster. Kolla så den är tillslagen. Att det bubblar vatten i säkerhetsventilen beror säkert på att tanken värms till uppåt 68° i reservläget och vattnet expanderar volymen lite grann och överskottet måste ut. Är kompressorn trasig klickar det bara till i motorskyddet för kompressorn när det utlöser. Man bör koppla bort kompressorn och kompressorvärmaren elektriskt som den ska stå en längre tid utan fungerande kompressor.
tack för svar!J Josth skrev:Det ska sitta en arbetsbrytare på väggen bredvid värmepumpen och på den bryter man strömmen till värmepumpen om man ska pilla med någonting under plåtarna/skalet. Det sitter också en säkring på frontpanelen nere till vänster. Kolla så den är tillslagen. Att det bubblar vatten i säkerhetsventilen beror säkert på att tanken värms till uppåt 68° i reservläget och vattnet expanderar volymen lite grann och överskottet måste ut. Är kompressorn trasig klickar det bara till i motorskyddet för kompressorn när det utlöser. Man bör koppla bort kompressorn och kompressorvärmaren elektriskt som den ska stå en längre tid utan fungerande kompressor.
Jag hade slagit ifrån arbetsbrytaren, men stängde inte av pumpen och slog bara ifrån en huvudsäkring. Klant
Hur ser den säkringen ut på frontpanelen? Hur ser man hur den löst ut?
tack igen
(kompressorn är frånkopplad elektroniskt av en service tekniker, igår gjorde han det)
Ok, det var ju bra. Mitt misstag, automatsäkringen jag tänker på sitter på sidan av el-panelen nere till höger och inget annat. När en automatsäkring löser ut faller vippan ner och sedan när man hittat felet så fäller man upp den igen.
Jag har testat att koppla ur den nya fläkten för att utesluta fel i den, samt testat den gamla kondensatorn, men det gjorde ingen skillnad.
den vill gå igång, men ”slår” ifrån nästan direkt.
Känns som någon säkring som gett sig?
den vill gå igång, men ”slår” ifrån nästan direkt.
Känns som någon säkring som gett sig?
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag funderar på att byta ut dessa två säkringar (se bild)
är det samma som denna som säljs på Kjell&Co (tröga)
https://www.kjell.com/se/produkter/...gar/glasrorssakring-5x20-mm-5-a-trog-t-p39856
är det samma som denna som säljs på Kjell&Co (tröga)
https://www.kjell.com/se/produkter/...gar/glasrorssakring-5x20-mm-5-a-trog-t-p39856
Redigerat:
Samt denna, motsvarar den enl nedan på Kjell (snabb)
https://www.kjell.com/se/produkter/...ar/glasrorssakring-5x20-mm-1-a-snabb-f-p41159
https://www.kjell.com/se/produkter/...ar/glasrorssakring-5x20-mm-1-a-snabb-f-p41159
Ja nästan samma säkringar. De ska vara på 2,5 A respektive 1 A och de ska vara tröga så då måste du kontrollera att det blir rätt. Går lätt att ohm-mäta med t.ex. en multimeter om de som sitter är hela eller ej. På glasrörssäkringen kan man normalt se om tråden är avbränd.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Displayen tänds inte, det klickar till i något i panelen och det låter för en bråkdel av en sekund att den vill starta, men gör inte det.T tobbetk skrev:
Det tjocka plaströret som går ned i "spillkoppen" blåser konstant ut en hel del luft, såvida jag inte stoppar ned den under vattenytan, är det normalt?
Det är normalt att det blåser från slangen om fläkten är igång (den ska dock placeras i spillkoppen så att den är täckt av vatten).
Så fläkten snurrar men displayen är släckt?
Lyser det några lampor på kretskorten till vänster bakom den mellersta panelen ?
Så fläkten snurrar men displayen är släckt?
Lyser det några lampor på kretskorten till vänster bakom den mellersta panelen ?
I IngaGrönaFingrar skrev:
Kanske jag som är otydlig, sorry.T tobbetk skrev:
Pumpen startar inte alls när jag försöker sätta på den (1), den klickar till som om den vill starta.
Jag får köra den i "nödläge" och då går förstås fläkten och displayen är avstängd.
På kretskortet lyser en röd lampa, längst upp på kortet i mitten.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden