1 641 läst ·
14 svar
2k läst
14 svar
Hur beräkna besparing LLVP
Hej,
Anta att jag sätter in en LLVP med COP 5 ner till -15. Vi antar också att det inte blir kallare.
Säg att jag betalar 50 öre/kWh el och 50 öre kWh för fjärrvärme.
Huset behöver 25000 kWH per år som det idag får via fjärrvärme.
Hur mycket sparar jag per år på att köra LLVP i stället?
Anta att jag sätter in en LLVP med COP 5 ner till -15. Vi antar också att det inte blir kallare.
Säg att jag betalar 50 öre/kWh el och 50 öre kWh för fjärrvärme.
Huset behöver 25000 kWH per år som det idag får via fjärrvärme.
Hur mycket sparar jag per år på att köra LLVP i stället?
Redigerat:
Enkelt räknat 5 gånger billigare, men så blir det inte i verkligheten.
COP 5 vid -15 grader tror jag inte på. Beroende på luftfuktighet kommer pumpen avfrosta typ halva tiden den går vid den temperaturen, och då drar den ström utan att ge nån värme.
Sen kan pumpen inte inte värma hela huset, såvida du inte har 100% öppen planlösning, så skralt sett kan du inte alls räkna ut det i jämförelse med fjärrvärmen.
COP 5 vid -15 grader tror jag inte på. Beroende på luftfuktighet kommer pumpen avfrosta typ halva tiden den går vid den temperaturen, och då drar den ström utan att ge nån värme.
Sen kan pumpen inte inte värma hela huset, såvida du inte har 100% öppen planlösning, så skralt sett kan du inte alls räkna ut det i jämförelse med fjärrvärmen.
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
I princip kommer du att förbruka en femtedel så många kWh. I praktiken blir det kanske inte riktigt så bra.
Det simpla svaret är 80%, men det är fel. Det fattas en massa information om din förbrukning för att göra en exakt ekvation.
Antager att du använder fjärrvärme till båda varmvatten och värmesystemet i dag. I genomsnitt på ett år går 2/3 av energin till uppvärmning, och 1/3 till varmvatten. En (korrekt dimensionerad) LLVP täcker endast uppvärmningen. Antager desutom att du behåller fjärrvärmen, men då endast till varmvatten och eventuell stöd vid extremkyla.
I så fall *kan* du, vid optimala förutsättningar, spara c:a 53% men det är väldigt individuellt.
Antager att du använder fjärrvärme till båda varmvatten och värmesystemet i dag. I genomsnitt på ett år går 2/3 av energin till uppvärmning, och 1/3 till varmvatten. En (korrekt dimensionerad) LLVP täcker endast uppvärmningen. Antager desutom att du behåller fjärrvärmen, men då endast till varmvatten och eventuell stöd vid extremkyla.
I så fall *kan* du, vid optimala förutsättningar, spara c:a 53% men det är väldigt individuellt.
useless skrev:
Nej det har jag inte, totalt ligger det nog på typ 75-80 öre/kWh.Isakare skrev:
Enkelt räknat 5 gånger billigare, men så blir det inte i verkligheten.
Fjärrvärmen är också dyrare än 50 öre kWh.
Men som ett förenklat exempel så fyller priser sitt syfte. Dvs i teorin borde jag förbruka en femtedel. Jag är intresserad av vilka faktorer det är som gör att jag inte kommer göra det.
I teorin är ju en LLVP en bra investering under de förutsättningarna vi har, med bundet elpris som ungefär är samma per kWh som fjärrvärmen.
Men i praktiken är det inte lika självklar att den går att räkna hem och grannar jag resonerat med har exempelvis inte reparerat LLVPn när den gått sönder för de menar att den inte lönar sig.
iom att du inte kan värma hela huset till samma temp som fjärrvärmen
och att fjärrvärmen producerar även tappvv som oftast är en jättestor del av förbrukningen
så räkna bort tappvv så kanske du hamnar på 60-70% ta sen bort den yta inte LL når så kanske du är på 50% av fjärrv räkna med taskiga driftsförhållanden så kommer du ner till 25%
Så en rimlig icke glädjekalkyl blir då 25% av din befintliga energiförbrukning
dvs
0.25*25000*0.5= 3125:- per år
och att fjärrvärmen producerar även tappvv som oftast är en jättestor del av förbrukningen
så räkna bort tappvv så kanske du hamnar på 60-70% ta sen bort den yta inte LL når så kanske du är på 50% av fjärrv räkna med taskiga driftsförhållanden så kommer du ner till 25%
dvs
Tack, låter som ett rimligt sätt att räkna. Under sommaren brukar vi förbruka 300-350 kWh fjärrvärme och det är ju i princip bara varmvatten.electroluxaren skrev:iom att du inte kan värma hela huset till samma temp som fjärrvärmen
dvs
Säg att besparningen är 3125 kr så räknar jag hem pumpen vi tittat på på lite drygt 7 år. Om livslängden är 10 så blir det ett litet plus i kassan. Nu kommer elpriset att bli väsentligt mycket högre när bindningstiden löper ut så det skjuter ju kalkylen i sank.
Men! Vi kan köra kyla på sommaren och det är ett högt värde på den
T trasker skrev:Nej det har jag inte, totalt ligger det nog på typ 75-80 öre/kWh.
Fjärrvärmen är också dyrare än 50 öre kWh.
Men som ett förenklat exempel så fyller priser sitt syfte. Dvs i teorin borde jag förbruka en femtedel. Jag är intresserad av vilka faktorer det är som gör att jag inte kommer göra det.
I teorin är ju en LLVP en bra investering under de förutsättningarna vi har, med bundet elpris som ungefär är samma per kWh som fjärrvärmen.
Men i praktiken är det inte lika självklar att den går att räkna hem och grannar jag resonerat med har exempelvis inte reparerat LLVPn när den gått sönder för de menar att den inte lönar sig.
Ja med kyla på sommaren så är det ingen besparing överhuvudtaget.T trasker skrev:Tack, låter som ett rimligt sätt att räkna. Under sommaren brukar vi förbruka 300-350 kWh fjärrvärme och det är ju i princip bara varmvatten.
Säg att besparningen är 3125 kr så räknar jag hem pumpen vi tittat på på lite drygt 7 år. Om livslängden är 10 så blir det ett litet plus i kassan. Nu kommer elpriset att bli väsentligt mycket högre när bindningstiden löper ut så det skjuter ju kalkylen i sank.
Men! Vi kan köra kyla på sommaren och det är ett högt värde på den![]()
SEER 9,4 är väldigt bra. Det är en toppmodell. För 1 kWh el får du alltså 9,4 kWh kyla och det gör att el-förbrukningen för kyla blir låg särskilt i Sverige som alltid har svalare kvällar och nätter jämfört med t.ex. tropikerna.
Jag tror du kommer att spara mer. Min billiga pump från Jula sparar in runt 5 000 kWh per år och då är inte prestandan i klass med en märkespump och planlösningen är ganska dålig för luftvärme.T trasker skrev:
Klicka här för att svara