useless useless skrev:
Har du ändrat inställningarna tidigare och därmed orsakat felet?
Om du inte har gjort det så tror jag inte du har åtgärdat något, utan bara tillfälligt stängt av värmen.
Jag har bara ändrat på kopplingsuret och värmeprogrammet efter att det blev så varmt i rören o då jag upptäckte att elräkningarna blev mycket större. Idag ändrade jag till 0,25 och sol såsom jag fick tips om av jonaserik. Nu har hela dagen gått och temperaturen är oförändrat på 70 och 75 grader. Så nu ändrade jag till kopplingsur med dagtemp och nattavstängd samt behöll 0,25. Få se om det hjälper. Tror dock inte det. Kanske jag får svar från servicetekniker från Niebe som förhoppningsvis kan komma hit.
Tycker ni att jag ska våga slå av värmen (den som är avstängd utan frostskydd)?

Bästa svaret

Varmt och nästan sommar nu , stänger du av pannan så kanske du inte får varmvatten, det finns manualer att läsa lite , samt våga ratta på en del delar, inget farligt bara tänka hur står dom nu innan ändring. Du kan ladda ner dom här som följer med.

• Gilla
Mormor farmor Betty Boop
  • Laddar…
Ja, någon värme lär inte behövas just nu även om det blir lite kyligt på natten, så stäng av cirkulationen tills vidare.

• Gilla
Mormor farmor Betty Boop
  • Laddar…
Nu har jag fått hjälp att testa med att ändra o vrida lite på shuntmotorn och fått ner temperaturen. Tänker att det kanske ändå behövs service av en Niebe tekniker? Jag hittar inte någon utegivare o så kanske han borde kolla säkerhetsventilerna o annat som jag inte riktig vad det skulle vara men det vet väl proffset. Hoppas det är en pålitlig person denna gång.
Tusen tack till er alla som hjälpt mig med goda råd och ”felsökning”

Utgivaren sitter på utsidan huset ca 1,5 - 2 meter upp och ska normalt sitta på nord eller nordostfasad, det är en liten fyrkantig dosa ca 5X5 centimeter. Kanske övermålad med husets kulör. PS har du carport/garage med lågt tak kan den sitta så du inte ser den.

• Gilla
Mormor farmor Betty Boop
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Utgivaren sitter på utsidan huset ca 1,5 - 2 meter upp och ska normalt sitta på nord eller nordostfasad, det är en liten fyrkantig dosa ca 5X5 centimeter. Kanske övermålad med husets kulör. PS har du carport/garage med lågt tak kan den sitta så du inte ser den.
Ok tack! Då tror jag att jag hittat den. Så tacksam för din hjälp!

J jonaserik skrev:
Reglercentralen står på Måne ( nattsänkning ) ska stå på Sol, det reglaget som är till höger är på 1,5 , normalt , vad händer om drar det till 0,25, då ska shuntmotorn stänga av all värme. Om det är full värme ut , så kan det vara avbrott i en givare, den typen du har ger full värme ut vid avbrott i en givare och stänger av om det blir kortslutning i den..

Hej,
Jag kapar denna tråden lite här känner jag, jag hoppas trådskaparen har fått rätt på sitt problem!

drar en chansning på att du ser detta Jonaserik och kan hjälpa mig också. har försökt ragga upp manualer på denna regulatorn rvp 32, men hittar inget förutom på tyska eller franska. Men nu när elpriser sticker iväg så känner jag att jag skulle gärna ha mer info om värmesystemet.

Vi har våran regulator inställd på strax under 0,75 (ovanför 1.0 ca på vintern) till höger, samt att den är ställd på sol.
Men skulle man kunna sänka den till strax över 0,25? Skulle shunten fortfarande gå då? Eller tillför detta problem med uppvärmningen?
sen undrar jag OM man kan ställa in vänstra sidan som en ”timer”, att man bara låter den jobba på natten tex (när elen är billigare)?

Men vad är egentligen skillnaden på sol, måne och på dessa ikonerna på höger sida?
Är väl intresserad av vad som är mest effektivt för huset, har inget emot låga temperaturer i huset bara inte huset tar skada

skulle vara väldigt tacksam för all hjälp som finns.
mvh

J Josth skrev:
Finns en kortare instruktion för RVP32 i manualen till NIBE Fighter Twin: [länk]
grymt! Tusen tack för detta! sökte runt på både nibes hemsida och Google, men hittade inget jag kunde översätta

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.