Vbf (fram är detsamma som det alltid varit, så det är stabilt. Det är returen Kb r som är knas.

U ullak40 skrev:
Vbf (fram är detsamma som det alltid varit, så det är stabilt. Det är returen Kb r som är knas.
Vad MathiasS menar är att givaren för VB-fram kan lura pumpen. Den kanske påstår att det är t ex 42 grader när det i själva verket matas ut 45 grader.
Sen är det kanske svårt att säga att den "är som den varit" också. Kör du on/off med flytande kondensering så pendlar ju VB fram ganska mycket (och integreras till en energimängd över tid).
Ytterligare en möjlighet är att någon kommit åt temperaturvredet som parallellförskjuter kurvan.

M MagHam skrev:
Vad MathiasS menar är att givaren för VB-fram kan lura pumpen. Den kanske påstår att det är t ex 42 grader när det i själva verket matas ut 45 grader.
Sen är det kanske svårt att säga att den "är som den varit" också. Kör du on/off med flytande kondensering så pendlar ju VB fram ganska
mycket (och integreras till en energimängd över tid).
Ytterligare en möjlighet är att någon kommit åt temperaturvredet som parallellförskjuter kurvan.
Hur ser jag att kurvan förskjutits då ? Vilken kurvlutning den ska ha ?
Kollat även den, men den verkar ligga på rätt nivå.
Att kurvan förskjuts av att du rör på vredet tror jag inte, för det ska inte påverka annat än värmen.
Nu står vredet på 0 annars skulle jag koka av värmeslag. Har ändå + 24 gr inomhus och fått ställa ner alla temperaturvred i huset.

Jo, ratten parallellförskjuter hela kurvan. Men står den på 0 som den alltid gjort är det inte det nog inte det som är felet.
Själva kurvlutningen däremot hittar du i menyn. Kan vara inställning 2.1. Fast den ändrar sig inte själv utan om någon är inne och knappar.
En annan sak jag såg i din trådstart är att du dragit ner termostater. Gör inte det med en värmepump som energikälla. Möjligen i något enstaka rum. Verkningsgraden är starkt beroende av att kondensorn kan bli av med sin energi och jobba mot så låg temperatur som möjligt. I värsta fall får du högtryckspresostat-larm.
Målet är att hitta felet och få pumpen att leverera lagom värme med så "öppet" värmebärarsystem som möjligt. Sen kan man behöva balansera olika slingor/segment med mindre fasta strypningar men det är en sista finjustering.

M MagHam skrev:
Jo, ratten parallellförskjuter hela kurvan. Men står den på 0 som den alltid gjort är det inte det nog inte det som är felet.
Själva kurvlutningen däremot hittar du i menyn. Kan vara inställning 2.1. Fast den ändrar sig inte själv utan om någon är inne och knappar.
En annan sak jag såg i din trådstart är att du dragit ner termostater. Gör inte det med en värmepump som energikälla. Möjligen i något enstaka rum. Verkningsgraden är starkt beroende av att kondensorn kan bli av med sin energi och jobba mot så låg temperatur som möjligt. I värsta fall får du högtryckspresostat-larm.
Målet är att hitta felet och få pumpen att leverera lagom värme med så "öppet" värmebärarsystem som möjligt. Sen kan man behöva balansera olika slingor/segment med mindre fasta strypningar men det är en sista finjustering.
Tack, jag har inte dragit ner på termostaterna i alla rum, men badrummet o sovrummet o allrummet var jag tvungen. Blev föör varmt. Hjälper inte att enbart lufta. Har beställt ny givare o när den kommer kontaktar jag ny firma om felet.
Tack för alla tips & råd !

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Tack för tipset!

Ser nu att du länkat till IVT-värmepumpar, jag har en Nibe fighter. Inte riktigt samma. Rengöring är nog samma men på min sitter det bakom isolering.

518722 heter givarna du ska ha

• Gilla
ullak40
  • Laddar…
Nu är givaren bytt och nu blev det kallt i huset, vad gör jag då ?
Skruvat upp termostaten på bergvärmepumpen, men det hjälper inte.
Vilken kurvlutning bör jag ha då jag bor i Piteå/Norrbotten?
Vad bör vb fram och Vb-retur stå på och kb-fram o kb-r ? På Kb-r är differensen 11 grader nu, trots byte av givare. + 11 till -11 ??
Väldigt osäker servicekille här igår som gjorde bytet. Tog ner kurvlutningen till 1 ?? Ändrade värdena och annat, blev definitivt inte ok.
Håller + 20 gr inomhus nu och då är det + 2 utomhus.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.