G guggen skrev:
Är det verkligen effektivare att ha en frånluftspump på 18c eller sätta ner den till tex 8c?
Jag antar att du menar att du ska stänga av kompressorn samt ventilation och bara köra elpatron vid 8c. ?
Brytpunkten får du fram om du har nedanstående.

Du kan räkna ut cop, om du vet din systemvolym, starttemp, tillförd energi (förslagsvis med enbart kompressor) sluttemp och tar tiden. Då får du fram till systemet avgiven effekt.

Sedan behöver du räkna ut din ventilationsförlust vid XX liter/sekund. Detta kräver att du har en luftflödesmätare.

En bergvärmepump tar ju energi från brine som ibland är minusgrader så jag kan tänka mig att en flvp som använder samma process kan återvinna energi även från 8c frånluft. Men var brytpunkten ligger får man räkna på för respektive hus. En kompressor som inte lyckas återvinna någon värme alls dvs cop 1 avger ju denna till värmesystemet så den kan ju aldrig bli sämre än elpatron som givetvis alltid har cop 1.

En F730 klarar av att köra ner till 6° i frånlufttemp. efter det stänger kompressorn av sig

F370 är 16° minimum för kompressorn

• Gilla
guggen
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Jag antar att du menar att du ska stänga av kompressorn samt ventilation och bara köra elpatron vid 8c. ?

Du kan räkna ut cop, om du vet din systemvolym, starttemp, tillförd energi (förslagsvis med enbart kompressor) sluttemp och tar tiden. Då får du fram till systemet avgiven effekt.

Sedan behöver du räkna ut din ventilationsförlust vid XX liter/sekund. Detta kräver att du har en luftflödesmätare.

En bergvärmepump tar ju energi från brine som ibland är minusgrader så jag kan tänka mig att en flvp som använder samma process kan återvinna energi även från 8c frånluft. Men var brytpunkten ligger får man räkna på för respektive hus. En kompressor som inte lyckas återvinna någon värme alls dvs cop 1 avger ju denna till värmesystemet så den kan ju aldrig bli sämre än elpatron som givetvis alltid har cop 1.
Du behöver inte räkna ut någonting. Det du vill åstadkomma är en lägsta innetemp till så låg elkostnad som möjligt. Pumpen stänger av kompressorn själv, så snart luften är för kall för att bidra. Därefter är det rent eldrift. Smart är givetvis att stänga av varmvatten och ventilation då de inte ger nytta och kostar extra.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:

Ok, så du vet inte heller alltså.
Det är just tenpraturen som är intressant, eftersom TS måste ha närmare 18c annars stänger systemet av kompressorn. Andra flv pumpar klaras tydligen lägre. Jag antar för att det helt enkelt inte är någon större skillnad mot att endast köra elpatron i temperaturer under det när man inte har någon annan tillförd energi.

Edit: nikorasu hann före

G guggen skrev:
Ok, så du vet inte heller alltså.
Hur ska jag kunna veta brytpunkten på ditt hus, jag är inte Saida tyvärr. Du får räkna ut det enligt dina egna förutsättningar. Jag har gett dig verktygen. Tack själv haha

wildeside
Gör ett antagande att NIBE Fighter 730 är en Nibe F730

Enligt Nibe
• För att värmepumpen ska arbeta på bästa sätt ska ventilationsflödet inte understiga 21 l/s (75 m³/h).
• Om frånluftstemperaturen understiger 6 °C blockeras kompressornocheltillsatsentillåtsgå in. När kompressorn är blockerad återvinns ingen energi ur frånluften.

https://assetstore.nibe.se/hcms/v2.3/entity/document/33217/storage/MDMzMjE3LzAvbWFzdGVy

• Gilla
guggen
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Hur ska jag kunna veta brytpunkten på ditt hus, jag är inte Saida tyvärr. Du får räkna ut det enligt dina egna förutsättningar. Jag har gett dig verktygen. Tack själv haha
Saida.
Den här tråden handlar om TS frågeställning, inte mitt eller ditt hus...

OK boomer :crysmile:

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.