Håller på och trixar med vår panna för att försöka hålla nere elförbrukningen så mycket som möjligt. Idag har jag RUM värdet på 19, och kurva 36. Nu är de 7 grader ute och värmepumpen går. Ljumma element. Temp inne ~20.
Tanken är att försöka ha en innetemp på 18 för att sedan stödelda i vedspisen för mer värme. Men de är svårt att få till det ...Har ni tips? Jag är verkligen inte kunnig på området så förklara som för en 3 åring....
 
  • Digital termometer som visar temperaturkurva med stigande trend på display.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kontrollpanel för uppvärmningssystem med digital skärm som visar värmeinställningar och färgmarkerade justeringsknappar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital termometerdisplay som visar temperaturvärden för framledning, returledning, varmvatten och värmepumpsfunktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Enda gången man ändrar kurvlutningen är om det blir varmt/kallt när utetemperaturen ändras, håller sig innertemperaturen stilla fastän utetemperaturen ändras så är kurvlutningen bra.

Om det konstant är ”för varmt” inne så är det parallellförskjutning av kurvan som ska göras.

Det du vill göra är att förskjuta kurvan nedåt.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Enda gången man ändrar kurvlutningen är om det blir varmt/kallt när utetemperaturen ändras, håller sig innertemperaturen stilla fastän utetemperaturen ändras så är kurvlutningen bra.

Om det konstant är ”för varmt” inne så är det parallellförskjutning av kurvan som ska göras.

Det du vill göra är att förskjuta kurvan nedåt.
Och med paralellförskjutning menar du värmekurvan?

Jag vill ju undvika att pannan börjar producera värme "för tidigt". Vintern är lång...och kommer behöva min värme mer när de är verkligt kallt. Vill kunna spara nu så länge det går.
 
Om RUM = 19 ger dig 20 inne på kurva 36 så ändrar du antingen kurva till 35 eller 34 eller så, då matchar innetemperaturen bättre vad RUM visar.
Eller så sänker du RUM någon grad så blir det svalare.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.