Har en fjällstuga med en NIBE fighter 730. Har ställt den så att den värmer när elen är billig med Nibes funktion för detta. För närvarande står temperaturen på 18 grader och varmvattnet på 48 grader. Ventilationen står på 65%. Som jag förstår det är pannan helt avstängd dagtid med denna inställning. Temperaturen inne sjunker bara försumbart under dagen. Är detta ett bra sätt att köra denna på för att spara ström när ingen är där?

Om det är i torrt klimat (du skriver fjällstuga) så bör du kunna sänka värmen rejält. Jag har mitt extra hus på 8c.

G guggen skrev:
Om det är i torrt klimat (du skriver fjällstuga) så bör du kunna sänka värmen rejält. Jag har mitt extra hus på 8c.
OK
Jag har hört att värmepumpen slutar funka vid någon temp som jag inte minns med klart högre än så…..

16 grader, då slår den över till el

Johan Engström Johan Engström skrev:
OK
Jag har hört att värmepumpen slutar funka vid någon temp som jag inte minns med klart högre än så…..
Tråkigt. Är det fjällmiljö behöver du i princip bara ha frysfritt för rören skull stora delar av året.

Sp vad är slutsatsen? Är 16 grader minimum?

Du kommer inte kunna köra den på 16, så kör på 18-19 grader, lär inte vara stor skillnad i förbrukning, men då går åtminstone kompressorn, och inte elpatron 100%

Men hur mkt ger kompressorn i detta fall med inget tillskott (inga människor, ingen aktivitet i huset), blir det ngn cop att tala om?

G guggen skrev:
blir det ngn cop att tala om
Ja, en frånluftsvärmepump återvinner ju energi ur frånluften som den sedan returnerar in i huset. Annars hade denna energi gått rakt ut. Så istället för en 100%ig förlust, så får man kanske en återvinning på 70-80% av denna energi. Om det finns spillvärme som genereras inne i huset eller ej påverkar ej funktionen.

I InsidersUnited skrev:
Ja, en frånluftsvärmepump återvinner ju energi ur frånluften som den sedan returnerar in i huset. Annars hade denna energi gått rakt ut. Så istället för en 100%ig förlust, så får man kanske en återvinning på 70-80% av denna energi. Om det finns spillvärme som genereras inne i huset eller ej påverkar ej funktionen.
Jodå jag vet hur en frånluftare fungerar, men eftersom en sådan knappt klarar att köra pumpen under 18c, hur effektiv är den utan spillvärme om man "semesterställer huset" och antar jag kör på avsevärt lägre ventlationsutsug. Har bara läst att de fungerar mkt dåligt i dessa situationer och således undrar jag om det verkligen blir cop 3-4 som du påster om man håller 18c vid tex 0c ute i ett semesterläge/"kallställt" hus?

Värme från hushållsapparater/ljus etc som tillförs återvinns ju i samma utsträckning som värmeenergin när elpatronen går in och stöttar i pannan. Båda tillförs ju från din elleverantör. Samma mängd energi in i huset, om du stoppar in den genom att göra rostbiff i köket eller genom elpatronen är egalt.

Så anledningen till att "befolkade" hus med flvp enlig dig, upplevs att inte fungera vid lägre temperaturer är för att hushållselen går in som elpatron vilket gör att huset klarar sig på kompressorn lägre ner i utetemp. Men det tänker inte folk på.

Ovanstående tar inte in i beräkningen om du tänder ett värmeljus eller kroppsvärme, med det handlar ju om 50w/person så det lämnar vi förslagsvis därhän.

Redigerat:
Har en fjällstuga med en NIBE fighter 730. Har ställt den så att den värmer när elen är billig med Nibes funktion för detta. För närvarande står temperaturen på 18 grader och varmvattnet på 48 grader. Ventilationen står på 65%. Som jag förstår det är pannan helt avstängd dagtid med denna inställning. Temperaturen inne sjunker bara försumbart under dagen. Är detta ett bra sätt att köra denna på för att spara ström när ingen är där?
Nej, det är det inte. Du värmer upp luften med el och blåser sedan ut den för att värma upp den kalla uteluften på nytt.

DonPablo DonPablo skrev:
Du kommer inte kunna köra den på 16, så kör på 18-19 grader, lär inte vara stor skillnad i förbrukning, men då går åtminstone kompressorn, och inte elpatron 100%
Nej. Glöm kompressor. Det är en elpanna när det står tomt.

I InsidersUnited skrev:
Värme från hushållsapparater/ljus etc som tillförs återvinns ju i samma utsträckning som värmeenergin när elpatronen går in och stöttar i pannan. Båda tillförs ju från din elleverantör. Samma mängd energi in i huset, om du stoppar in den genom att göra rostbiff i köket eller genom elpatronen är egalt.

Så anledningen till att "befolkade" hus med flvp enlig dig, upplevs att inte fungera vid lägre temperaturer är för att hushållselen går in som elpatron vilket gör att huset klarar sig på kompressorn lägre ner i utetemp. Men det tänker inte folk på.

Ovanstående tar inte in i beräkningen om du tänder ett värmeljus eller kroppsvärme, med det handlar ju om 50w/person så det lämnar vi förslagsvis därhän.
Precis, och helt utan spillvärme, dvs när det handlar om ett kallställt hus där varken ljus eller brödrostar är igång, så måseäte grundvärmen komma från elpatron och sedan återvinns en del av värmen som blåses ut. Frågan är då vad det blir för faktisk Coop i ett sådant scenario. Är det verkligen effektivare att ha en frånluftspump på 18c eller sätta ner den till tex 8c?

Det du ska göra är att ställa den i semesterläge: varmvatten = av, fläkt = 0%, värme = av

Men NIBES firmware är inte snål, den kommer att dra mycket el ändå (men betydligt mindre än din nuvarande inställning) särskilt när det är 0-10 grader ute.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.