Hej!

Har en Nibe Fighter 640p som jag tycker behöver ta hjälp av elpatronen lite väl ofta. Just nu kör elpatronen igång med ca 15 min mellanrum och går då ca 4 min. Låter det normalt?

Lite info från värmepumpen:
Framledningstemperatur 33
Utetemperatur -2
Avluftningstemperatur -10
Värmekurva 6

Skiss på hur värmesystemet ser ut:
Elektriskt schema med symboler, anslutningar och komponenter för teknisk eller ingenjörsanvändning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Hej igen! Kompressorn i 640P ger ca 3 kW värme. Resten av värmen som behövs måste nu komma från el-patronen eftersom solfångarna inte ger något vid denna årstid. Ett vanligt modernt hus med frånluftsvärmepump behöver kanske 4-5 kW värme nu när det är vinter med några minusgrader ute.
 
  • Gilla
da20
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.