Hej!

Jag har en fråga.

Idag så stängde jag av min bergvärmepump för jag har lagat displayen till den. Bergvärmepumpen är en Thermia TWS8 7kwh

När jag kom ner nu så stod det i skärmen "endast varmvattenberedning". Så jag bytte till läge "auto". Då drog den igång, fast med ett annorlunda ljud som jag inte riktigt lagt märke till förut och sen så satte Tillsatsen till direkt. Borde detta vara något jag behöver vara orolig för och är det någon som vet om det kan vara något som är trasigt eller vad det kan va? Tillsatsen har inte gått förut och vi har 0an ute bara så det är inte svinkallt.

Jag tycker det är konstigt att den ändrat till "endast varmvattenberedning" för det kan jag inte dra mig till minnes att jag ändrat till själv. Brukar ha 21.5grader inne och nu efter 9 timmar på jobbet kom jag tillbaka hem och det är 18 grader och elementen är ganska svala.

Detdär "ssssssssande" ljudet har jag inte hört förut.

LCD-display visar rumstemperatur 21°C och värmepumpstatus, omgiven av fysiska navigeringsknappar, monterad på blå vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital display visar temperaturer på svenska, gul sifferpanel, knappar, blå bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ber om ursäkt om jag glider från ditt tilltänkta ämne.
Men varför sticker det ut en kondensator vid knappen under displayen?

• Wow
cpalm
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Ber om ursäkt om jag glider från ditt tilltänkta ämne.
Men varför sticker det ut en kondensator vid knappen under displayen?
Hehe ja det har man all rött att undra. Det är jag som sa att det inte spelade någon roll hur hög kondensatorn var när jag bytte dem i förrgår (skärmen gick sönder och kondensatorerna var problemet). Så den ena blev för hög så fick akut borra ur plåten för att få plats att skruva dit kretskortet. Det ÄR fult och jag gillsr det inte men det var det eller inte ha en display i över en vecka

• Haha
ARJU
  • Laddar…
Hur känns det tjocka röret innanför isoleringen en bit före kompressorn och hur känns toppen på kompressorn (varning: kan vara väldigt varm)

Putten Putten skrev:
Hur känns det tjocka röret innanför isoleringen en bit före kompressorn och hur känns toppen på kompressorn (varning: kan vara väldigt varm)
Kan kolla när jag kommer hem. Dock hör jag inte det missljudet längre eller ja.. missljud och missljud.. det kanske bara va jag som tyckte att det lät konstigt. (Är en jävel på att höra saker som inte är rätt ) För nu har den tuffat på i ett par dagar utan problem.

Ok. Den kan väsa under hård belastning. Så det behöver inte vara något fel. Det ljudet kommer från expansionsventilen när den reglerar mängden köldmedium till brinesidan

Putten Putten skrev:
Ok. Den kan väsa under hård belastning. Så det behöver inte vara något fel. Det ljudet kommer från expansionsventilen när den reglerar mängden köldmedium till brinesidan
Ja för det var när jag startade pumpen igen. Då var ju framledningen 23grader bara och ska upp till 40. Så det var nog bara lite mycket jobb just då

fredri_k
Låter som vår tws8 - låter också mer ”skramligt” när man inte har plåten med isolering ditsatt heller

fredri_k fredri_k skrev:
Låter som vår tws8 - låter också mer ”skramligt” när man inte har plåten med isolering ditsatt heller
Okej ja för vår låter såhär utan. "Rrrrr"ande ljudet är normalt sen kan den börja vina (det höga ringande/vinande ljudet som hörs) kanske kan va för nu är det kallt -7. Sen kan det ju också va et ljud som alltid är bara att jag inte lagt märke till det

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.