8 338 läst ·
40 svar
8k läst
40 svar
Sänka ventilationen FLVP på vintern?
Om du inte är i huset är det bättre stänga av FLVP och ha en LLVP inställd på önskad temperatur. Öppna dörrar mellan rummen. Ha även några elradiatorer som går igång vid +7 grader för att undvika frysrisk om värmepumpen stannar av någon anledning.
QUOTE="Alarss, post: 5021813, member: 363746"]Hej
Jag har en F370 i ett nybyggt hus där ventilationen är inställd på 68% av auktoriserad installatör. Vi är inte så mycket i huset nu på höst/vinter/vår och värmen är nedsatt till 17 C. Jag vet att det inte är optimalt att ha FLVP på fritidshus men det var vad Nibe rekommenderade och vad vi nu har att utgå från. Jag har övervägt att även installera en liten luft-luft som kunde stöttat upp nu när det är kallt.
Jag tycker ventilationen skapar ett för stort undertryck och drar in enormt mycket kall luft via friskluftsventilerna som skall värmas upp. Det behövs ju bara lite luftcirkulation när vi inte är där. Har någon erfarenhet av att reducera ner ventilationen till ca 50%, eller lägre och vad det får för effekt på effektförbrukning och pumpen?
Huset är ca 110 kvm plus 50 kvm öppet loft. Huset står på västkusten söder om Halmstad.
/Anders[/QUOTE]
QUOTE="Alarss, post: 5021813, member: 363746"]Hej
Jag har en F370 i ett nybyggt hus där ventilationen är inställd på 68% av auktoriserad installatör. Vi är inte så mycket i huset nu på höst/vinter/vår och värmen är nedsatt till 17 C. Jag vet att det inte är optimalt att ha FLVP på fritidshus men det var vad Nibe rekommenderade och vad vi nu har att utgå från. Jag har övervägt att även installera en liten luft-luft som kunde stöttat upp nu när det är kallt.
Jag tycker ventilationen skapar ett för stort undertryck och drar in enormt mycket kall luft via friskluftsventilerna som skall värmas upp. Det behövs ju bara lite luftcirkulation när vi inte är där. Har någon erfarenhet av att reducera ner ventilationen till ca 50%, eller lägre och vad det får för effekt på effektförbrukning och pumpen?
Huset är ca 110 kvm plus 50 kvm öppet loft. Huset står på västkusten söder om Halmstad.
/Anders[/QUOTE]
Sluta nu att rekommendera folk att stänga av ventilationen.
Jag hävdar istället att eftersom man har en FLVP så är huset förmodligen såpass modernt att det är plast i väggar och tak. Utan mekanisk ventilation så kommer huset inte att må speciellt bra och kommer lukta instängd gammal sommarstuga.
Jag hävdar istället att eftersom man har en FLVP så är huset förmodligen såpass modernt att det är plast i väggar och tak. Utan mekanisk ventilation så kommer huset inte att må speciellt bra och kommer lukta instängd gammal sommarstuga.
NonsenseH Herr Frank skrev:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 195 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 195 inlägg
Tror naturlagarna måste vara satta ur spel hemma hos mig 
Utanför är det just nu -3 gr
I huset med befolkning är det +23 gr (med hjälp av ved) och 28 % RH . Har en FLVP som också bidrar med värme/ventilation .
I garaget som värms med en LLVP har jag +20,8 gr men 43% RH , obs inga mänskliga / omänskliga varelser där . Garaget har självdrag+ ingen snöig bil parkeras .
Detta riktar sig till er som anser att ingen ventilation behövs om mänsklig närvaro ej finns
I huset med befolkning är det +23 gr (med hjälp av ved) och 28 % RH . Har en FLVP som också bidrar med värme/ventilation .
I garaget som värms med en LLVP har jag +20,8 gr men 43% RH , obs inga mänskliga / omänskliga varelser där . Garaget har självdrag+ ingen snöig bil parkeras .
Detta riktar sig till er som anser att ingen ventilation behövs om mänsklig närvaro ej finns
Vad är din poäng med det?
Tomture61 skrev:
Tror naturlagarna måste vara satta ur spel hemma hos mig
Detta riktar sig till er som anser att ingen ventilation behövs om mänsklig närvaro ej finns![]()
Konstigt att mitt hus är varmt trots att jag bor själv.
Jobbar borta hela dagen.
Är stora delar vaken tid hos min särbo.
Har elpatronen avstängd så att bara kompressorn går.
Ändå så har jag det varmt och skönt.
Har visserligen en Nibe 730 men den kan släppa ut ner till 15 minus på frånluften där kompressorn tar tillvara på resten av värmen och skickar in i golvvärmen.
Om jag skulle stänga av pumpen och bara köra elpatron så kan inte jag begripa hur det skulle kunna vara billigare.
Jobbar borta hela dagen.
Är stora delar vaken tid hos min särbo.
Har elpatronen avstängd så att bara kompressorn går.
Ändå så har jag det varmt och skönt.
Har visserligen en Nibe 730 men den kan släppa ut ner till 15 minus på frånluften där kompressorn tar tillvara på resten av värmen och skickar in i golvvärmen.
Om jag skulle stänga av pumpen och bara köra elpatron så kan inte jag begripa hur det skulle kunna vara billigare.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 195 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 195 inlägg
Finns 2 mycket bra anledningar till ventilation :S Skyflakes skrev:
Befinner sig människor / djur i byggnaden behöver de frisk luft .
Undertrycket som fanns med ventilation är borta .
Troligtvis är det dock varmare inne än utanför .
Vart ska den varma luften som är i byggnaden ta vägen ?
Utan ventilation kan luftfuktighet som finns i luften gå fel väg , in i klimatskalet .
Är huset slarvigt byggt kan man få in fukt i isolering mm.
Om byggnaden är utan ventilation i ngn dag händer säkert ingenting .
Är det däremot flera månader ......
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden