A
Alexander Edström: [citat] Ok :) tack så mycke för.hjälpen:)
5 svar · 2,8k läst
·
Demmpa
Demmpa: Hur lågt blir trycket? Hur högt blir trycket? Hur stor höjdskillnad är det mellan manometern och högsta punkten på värmesystemet? Vad ligger säkerhetsventilen på för öppningstryck? (Står på den sidan som är mot väggen)
14 svar · 1,6k läst
·
Nibe F730
Nibe F730: Hej, Jag har en Nibe F730 i ett tvåplanshus (170 kvm) som byggdes under 2022. Huset har golvvärme på entréplan och radiatorer i plan 2. Då och då ser jag att kondensor retur har avsevärt högre temperatur än framledningstemperaturen. Kan vara så att kondensor retur har temp 39,5 grader medans framledningstemperaturen är 25,4 grader (beräknad framledningstemperatur 45,2). Efter ett tag
0 svar · 3,4k läst
·
A
Avarell_Dalton: Ja det här var ju både positivt för mig men också pinsamt. Efter fasadbyte hade man rullat ihop kabeln och lagt den och sensorn bakom en betongplatta lutad mot grunden. Så mysteriet löst och displayen visar återigen korrekt temperatur. Tack till @jonas_da P.S Man har ju undrat mer än en gång varför inomhustemperaturen sjunkit efter tilläggsisolering och ny fasad :crysmile:
3 svar · 1,8k läst
·
useless
useless: Varmvattenberedaren värms normalt sett av kompressorn. Det på bilden är elpatronen. Den används både för att värma varmvattnet och huset vid behov.
10 svar · 5,1k läst
·
N
Nisken: [citat] Nibe 360 är av den gamla "försiktiga" skolan. Man tar inte mer energi ur frånluften än att förångaren aldrig fryser den luftfuktighet som passerar den. Det begränsar dess effektivitet. Om du evakuerar 20C inomhusluft kyler ner den till 5C (vilket är normalt för att slippa risken att det fryser) så har du ett rätt lågt delta-T, bara 15 grader. Jämför det med de nya effektiva
8 svar · 7,1k läst
·
D
dinolurfen: Det visade sig vara ett kabelbrott till fläkten som gjorde att säkring gick och kondensator brann. Kabeln lagad och funkar nu fint igen.
2 svar · 2,2k läst
·
S
Snickaren46: Hej igen Har fortfarande problem med min Sanyo krv93 ,när den väl går ger den 45.50 grader värme i utblåset på full effekt och drar ca 5-6 A men det är i starten som den har svårt för att komma igång och det händer ofta när den behöver avfrosta ( fyrvägsventilen har jag kollat fungerar som den vore ny ) ligger utetempen runt noll och ingen avfrostning går den utan att stanna och
17 svar · 3,1k läst
·
I
IngaGrönaFingrar: Tack för ditt svar! Vi har beställt en Comfortzone RX65 som levereras i Mars. Det är svårt att motivera att lägga 20kkr på en ny kompressor när hela pumpen skall kasseras om 3 månader, tyvärr. 360p som fanns i huset när vi köpte det är egentligen alldeles för litet för huset (200kvm med platta / golvvärme), så vi byter helt enkelt upp oss. 360'n är dessutom 17 år gammal och
2 svar · 728 läst
Anna_H
Anna_H: Det är bara en känsla, Vinddrag har alltid en kylningseffekt mot huden.
2 svar · 607 läst
R
Redgeneral: [citat] Tappvattnet och radiatorvattnet hänger inte ihop. Har samma pump, tror Eco tillåter segare uppvärmning/återhämtning av vattnet, samt förmodligen köra mindre elpatron.
1 svar · 1,1k läst
P
Pebo56: Jag har min pump på 10 grader o fläkten nästan max, men tycker den drar för mycket el. På 24 tim är det 27kwh. Den frostar av hela tiden .
2 svar · 2,7k läst
H
Hadisson: [citat] du hade rätt den bryter ej av strömmen då jag stängde av swichen och allt snurrade på som vanligt.
12 svar · 1,9k läst
·
T
Tobias Bengtsson1: [citat] aa förra året hade jag 31 000. I år är vi uppe i 23 000 ungefär
22 svar · 3,2k läst
·
ClasseClas
ClasseClas: Låter vettigt med Yonos. Den har ingen isolering i vägen som Stratos. Formfaktorn spelar roll som sagt.
7 svar · 2,2k läst
·
dadid
dadid: laddplatsen,pen styrd av SMO-40 ändrar inte delta T. Hur felsöker man en sådan? Delta T ligger på drygt 3 grader, jag vill alltså sänka varvtalet lite. Justeringar i SMO medför ingen ändring. [bild]
0 svar · 563 läst
·
M
Monhat: Hej, Jag har en IVT Kombimodul från 2009 (luft/vatten). Någon annan här som kanske också har det? Går det att stänga av produktionen av varmvatten, vattnet som används till dusch osv? Och samtidigt fortsätta värma vatten för element? Finns två tankar i pannan. Antar att den ena är för elementen och den andra för dusch. Har försökt läsa i manualen, får kort om "Tidsstyrning
0 svar · 759 läst
R
Robin Reinhold: Jag skall koppla in en Nibe vvm240 som vi skall ha tillfälligt medan vi väntar på ny panna! Det är lite svårt att komma över sådana för tillfället [bild] Nu kommer vi till mitt problem, snubben som kopplat ur pannan har också tagit bort vissa delar som ställer till det för mig för jag kan inte lista ut hur jag skall få ihop det! Ovanför laddpumpen precis innan röret går in i
0 svar · 887 läst
·
J
Josth: Det bästa är att göra en fullständig injustering av flödena i värmesystemet så att man får rätt värme i alla rum med termostaterna på max. Sedan kan man använda vissa termostater om det blir för varmt av t.ex. solinstrålning eller mycket matlagning etc. Radiatortermostaterna kan ha inbyggd förinställning som går att använda med speciella inställningsverktyg. Är det Danfoss
4 svar · 3,2k läst
Ingenjören
Ingenjören: Tänk på att många LVP-modeller klarar inte så låg temperatur som 6-7gr utan måste hålla minst 10-12gr för att avfrostningen ska fungera ordentligt.
9 svar · 3,6k läst
B
Bajsraketen: [citat] filtret har jag inte kollat, men maskinen är en månad gammal. Så tror inte problemet ligger där, samma sak med köldmediet egentligen.
9 svar · 2,3k läst
C
Christian Bäckström: [citat] Tack! :) Så jävla glad att någon finns som man kan ställa frågor till. Betyder massor och man lär sig saker som annars kostar massor med pengar. Snart kna jag också hjälpa andra ✌️
51 svar · 5,6k läst
·
Zoran Malesevic
Zoran Malesevic: [citat] Hej, tack för svaret.
4 svar · 1,1k läst
S0MMER
S0MMER: [citat] Ja
1 svar · 867 läst
I
Isabl: Nu har jag sett till att få vatten till poolhuset från vår huvudbyggnad, men jag lyckas inte fylla på vattnet helt i systemet så att det kan börja cirkulera. Det är som att det tar stopp vid kranen som går att vrida på. Det finns en skruv-ventil som det står filling på, den har jag också vridit på, men får ändå inte igång vattencirkulation. Någon som ser något uppenbart jag
9 svar · 1,8k läst
·
J
J Vos: [citat] Ja det stämmer. Den inställningen innebär att beräknad framledningstemperatur ökar eller sänks 2 grader för varje grad skillnad i inställt rumstemperatur jämför uppmätt temperatur. Den aktiverar man helst inte om man inte har en bra anledning.
78 svar · 22,3k läst
·
J
jdavid: [citat] Skall ta lite värden och temperaturer och se om det lönar sig att stänga av varmvattnet helt under dagtid och natten? Får se hur mycket tempen i går ner?
4 svar · 1,2k läst
F
frappadish: [citat] Jag tror det ska gå. Upptäckte igår att ett fönster inte var korrekt stängt heller så hade en glipa på 1cm som släppte in kall-luft. Så får se vad jag får för resultat nu.
11 svar · 1,7k läst
·
S
Stins: Ok men denna legionellakörning, är inte det en separat patron i VVB som går in? [citat]
2 svar · 744 läst
Iggmo
Iggmo: [citat] Vet faktiskt inte heller hur den mäter/beräknad total effekt. Att den alltid visar 3500W vid 105Hz talar väl för att det skulle vara en beräkning. Fick på morgonen svar från CZ själva och de håller med om att något är knas, de vill komma hit och byta styrkortet :)
13 svar · 3,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.