8 336 läst ·
40 svar
8k läst
40 svar
Sänka ventilationen FLVP på vintern?
Sida 1 av 3
Hej
Jag har en F370 i ett nybyggt hus där ventilationen är inställd på 68% av auktoriserad installatör. Vi är inte så mycket i huset nu på höst/vinter/vår och värmen är nedsatt till 17 C. Jag vet att det inte är optimalt att ha FLVP på fritidshus men det var vad Nibe rekommenderade och vad vi nu har att utgå från. Jag har övervägt att även installera en liten luft-luft som kunde stöttat upp nu när det är kallt.
Jag tycker ventilationen skapar ett för stort undertryck och drar in enormt mycket kall luft via friskluftsventilerna som skall värmas upp. Det behövs ju bara lite luftcirkulation när vi inte är där. Har någon erfarenhet av att reducera ner ventilationen till ca 50%, eller lägre och vad det får för effekt på effektförbrukning och pumpen?
Huset är ca 110 kvm plus 50 kvm öppet loft. Huset står på västkusten söder om Halmstad.
/Anders
Jag har en F370 i ett nybyggt hus där ventilationen är inställd på 68% av auktoriserad installatör. Vi är inte så mycket i huset nu på höst/vinter/vår och värmen är nedsatt till 17 C. Jag vet att det inte är optimalt att ha FLVP på fritidshus men det var vad Nibe rekommenderade och vad vi nu har att utgå från. Jag har övervägt att även installera en liten luft-luft som kunde stöttat upp nu när det är kallt.
Jag tycker ventilationen skapar ett för stort undertryck och drar in enormt mycket kall luft via friskluftsventilerna som skall värmas upp. Det behövs ju bara lite luftcirkulation när vi inte är där. Har någon erfarenhet av att reducera ner ventilationen till ca 50%, eller lägre och vad det får för effekt på effektförbrukning och pumpen?
Huset är ca 110 kvm plus 50 kvm öppet loft. Huset står på västkusten söder om Halmstad.
/Anders
Redigerat:
Hej! Om man gissar på att huset står i Stockholmstrakten så minskar ventilationsförlusterna med drygt 2000 kWh/år om man drar ner ventilationen till den minsta tillåtna för F370. Men när det är fullt med folk i huset bör man absolut ha normenlig ventilation. Dock ökar energiförbrukningen för uppvärmning med ca 670 kWh/år enligt NIBE VPDIM eftersom frånluftsvärmepumpen har mindre luft att arbeta med.
Skulle det funka för pumpen? Dvs skulle elpatronen behöva gå in oftare? Jag provade att dra ner till 30% men då dök avluften ner mot minus 8 och då slog tillbaka till 68%.J Josth skrev:Hej! Om man gissar på att huset står i Stockholmstrakten så minskar ventilationsförlusterna med drygt 2000 kWh/år om man drar ner ventilationen till den minsta tillåtna för F370. Men när det är fullt med folk i huset bör man absolut ha normenlig ventilation. Dock ökar energiförbrukningen för uppvärmning med ca 670 kWh/år enligt NIBE VPDIM eftersom frånluftsvärmepumpen har mindre luft att arbeta med.
När du inte är där, bör du stänga av ventilation helt. Allt annat är bara slöseri till ingen nytta.A Alarss skrev:Hej
/Anders
Om luftflödet minskar så effekten från kompressorn avtar måste den använda el-patronen för att kompensera hela eller delar av den effekten.A Alarss skrev:
Javisst. Men om ingen är i huset så kommer den enda tillförda energin från elpatronen, det finns inget som tillför spillvärme som kompressorn kan använda. Om fläkten går ventilerar du ut luften du betalat för att värma.J Josth skrev:
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 183 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 183 inlägg
Du har både rätt och felN Nikorasu skrev:
En FLVP är en elpanna i grunden men den återvinner värmen på frånluften .
Är ingen hemma så återvinner den sin egen värme från elpatroner i masineriet .
Sänker man värmen eller ventilationen så får den mindre att jobba med (återvinna)
Jag vet precis vad en FLVP är. Har en som går i sommarstugan nu där det behövs underhållsvärme.Tomture61 skrev:
Min poäng är att om du inte är i huset och det behövs värme, så fungerar en FLVP som en ren elpanna. Gör en skiss med huset som systemgräns med energiflöden så förstår du.
Och i det läget är det bara slöseri att ha ventilationen på, då man i så fall först värmer inneluften med el och sedan ventilerar ut den värmda luften.
Du menar att den återvinner sin egen värme som en evighetsmaskin?Tomture61 skrev: