:)Hej Allihopa.
Jag och min sambo ska börja bygga nu till våren och undrar vilken sorts värmepump vi ska installera. Har funderat på frånluftspump men vet inte hur effektiva de är. Är det någon som kan säga hur mycket driftkostnaden/år blir. Vi ska bygga ett 1 plans hus på 155kvm + garage på 50kvm.
 
Effekten på uppvärmningen räknas schablonmässigt till 50 w/m2 för nybyggda hus , det varierar givetvis (siffran gäller Stockholm).
Räkna på 200 m2 uppvärmd yta ger 10 kW då det är som kallast.
Rätt dimensionering är halva maxeffekten med bergvärme, resten med tillskott (elpatron). På så sätt klarar du 90 % av årsvärmebehovet med värmepumpen.
Du spar ca 11-12000 i elkostnad (vid 75 öre per kWh).
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.