Immobil
Immobil: 8) Det går att smörja med diskmedel också. ;)
10 svar · 3,4k läst
X
Xylitol: Tack för snabbt svar och bra svar! Är ju inte kul om plattorna spricker direkt. /Erik
2 svar · 884 läst
K
Knudi: Jag har också erfarit att vattenbaserad fär vill få lite penselränder, men det brukar gå bättre när man spär den. Jag målade ett fönster på insidan med en vattenbaserad färg från alcro och det vart riktigt slätt och fint. har själv funderat på hammerites vita till element. I så fall för att spruta på den för pensla element e astrist.
6 svar · 36,1k läst
J
JLT: Har nu kört ett tag och problemet är borta. Det berodde troligtvis på luft i systemet, framför allt i de två stammar där det ännu inte sitter någon radiator. Har på dessa stammar satt ballofixar tills vidare. Luftade där genom just ballofixarna. Har nu luftat allt och det fungerar som det ska! Fantastiskt! ;D
2 svar · 9,9k läst
Snurre
Snurre: Har hört att man är väldigt långt framme i Danmark och att priserna där är betydligt lägre än i Sverige. Har tänkt mig en studieresa dit och då helst någonstans på Sjaelland. Har ni några bra namn och adresser så får ni gärna delge dem här.
0 svar · 1,9k läst
M
Mattias_Hellore: Har runt 1.5bar i mitt höga hus, det funkar som det skall.
3 svar · 10,2k läst
Matti
Matti: En mjukstart kan sättas på vilken vanlig elmotor som helst. Om IVT har en "färdig" till 490:an vet jag inte men man kan köpa dem på "lösvikt" från elfirmor som sysslar med elmotorer och styrningar...
4 svar · 2,5k läst
A
Anund: Titta på www.tellusror.se. De har en kombi pellets/spannmål/ved (Tellus G 25 VPS).
5 svar · 1,7k läst
A
AAA: Kanske ingen som är intresserad när det är så kallt och blött... Men nu har vi iallafall köpt ovanstående apparat (Appliance 9000M från Siba för 3149kr) och kan rapportera... Nackdelar... - Ganska tjock slang ska ut genom ett fönster. Fönstermonteringskiten som medföljer är helt klart anpassad för Amerikanska/Engelska "sash" fönster (sådana man hissar upp/ner). Mycket svårt att
1 svar · 3,9k läst
P
perf: Låter som den lilla (V33) skulle vara lagom.
1 svar · 3,9k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: Jo, jag tycker nog att det är ganska vanligt med 110-rör för avluftning. På de flesta nybyggda hus ser man ju bara en specialpanna på taket med ett hål i och det är 110 mm.
3 svar · 2,5k läst
N
norrlandshus_sthlm: [citat] tänk på att en värmepumps effekt börjar förloras redan efter 2-3år vilket ger en dyrare värme. jag har fjärrvärme för värmen och frånluftsvärmepump till varmvattnet. frånluftsvärmepumpen kostar ca 25000 och har nånstans 10år i livslängd om du lägger till det förmodade priset för fjärrvärmen med bara en värmeväxlare (endast för värmen) + installationen för
3 svar · 3,7k läst
L
Lurvnos: En kondensationsavfuktare funkar precis som du beskriver, en kompressor med ett kylsystem ordnar så två slingor blir varm resp kall. En fläkt tvingar luften genom den kalla grillen, då faller fukten ut som vatten. Sedan fortsätter luften genom den varma grillen, och värms upp igen till ursprunglig temperatur (ungefär). Min Woods DS28 drar ca 200W vid kontinuerlig drift, dvs 144 kWhmånad,
1 svar · 4,5k läst
T
tiggre: nån som har koll på detta? precis lämnat in förfrågan på offert då jag tycker det vore en ganska smart lösning på mitt ventilationsdilemma... http://www.ivt.se/dokumentarkiv/pdf/Pr_bladVBX.pdf
0 svar · 3,4k läst
F
Fylltratt: Hej! Har en bergvärmepump installerad sedan 2003-11. Bor i villa med källare (140+90 m2) med braskamin installerad på övervåningen. Eftersom tempgivaren till VP sitter ute kan jag ju aldrig "dra nytta av" eventuell värme från kaminen. Går detta att lösa mha en innegivare i kombination med utegivaren och vart ska man isåfall placera denna? Golvnivå uppe? Jag vill ju inte få det varmt
0 svar · 2,9k läst
F
Fylltratt: Har själv en IVT HT Plus i drift sedan 2003-11. Fungerar klockrent för oss hittills. Vårt hus är 140 m2 plus 90 m2 källare. Råd är svårt att ge - det handlar nog om tycke och smak när det kommer till kritan. Att vi valde just IVT beror till stor del på kompisars rekommendationer, men det hade säkert gått lika bra med NIBE... ;)
3 svar · 2,3k läst
N
norrlandshus_sthlm: [citat] www.daloc.se ... är en
3 svar · 2,3k läst
K
Kicksan: Jag ringde idag......de kommer imorgon !! Han tackade för att jag ringde ! ;D / Kicki
6 svar · 1,5k läst
F
Fredrik_J: När jag tog in offert på pannbyte skule det kosta max 4000kr oavsett hur det såg ut. Då skulle även bortforsling av den gamla skötas. Detta var kritvitt av en rörfirma. Pannan kunde jag köpa själv så jag antar att det var ett "rent" pris... Nu pratar jag värmepanna med både varmvatten och värmekrets.
11 svar · 2,7k läst
S
Slartibartfast: Vi hade också en massa sten så vi borrade istället. Förutsätter dock att berget inte är alltför långt ner. Vi hade 6m till berget och hela borrningen gick lös på 21000kr för ett hål på 70m.
0 svar · 1,7k läst
S
Slartibartfast: Går tydligen att få en "mjukstart" installerad från IVT. Jag läste det under en annan rubrik och vet inte så mycket mer om det ännu, men skall själv kontakta IVT för att kolla upp det.
5 svar · 2,2k läst
S
sid: 1) Tilläggsisolera taket 2) Sätt insats i spisen 3) Sätt in en luft/luft värmepump PS: Glöm det med byte till isolerglas - byt listerna istället.
4 svar · 1,7k läst
S
sid: Rinkaby Rör fixar det över nätet och hemlevererat. Fungerar kanon och är riktigt billigt.
1 svar · 869 läst
S
sid: Har kört med detta i många år - bor i Skåne och detta har fungerat klockrent. Eftersom det är en gammal pump kan den krisa lite i januari och februari. Detta beror på att styrsystemet inte finns. I övrigt fungerar detta mycket bra och de nya pumparna är bra mycket tystare också.
1 svar · 511 läst
B
BJohan: Den avluft som lämnar huset har med Comfortzone en temperaur på ca -15 grader jämfört med andra frånluftsvärmepumpar där avluften är några plusgrader.
14 svar · 1,3k läst
J
jacobic: Det verkar intressant. Tack för informationen.
3 svar · 2,0k läst
H
Haagbard: [citat] Inget större problem på DS serien, startar den inte så är det bara att kicka till den lite så trillar flottören rätt ! Mycket bra maskin att ha i garaget, brukar köra in snöig bil och traktor, dra på värme och köra med avfuktare, efter en natt så är fordonen nästan torra !
7 svar · 6,9k läst
W
whatever: Hallå, Är det någon som har utnyttjat bergvärmehålet till trädgårdsbevattning ? Hur har ni gjort, jetpump, hur funkar det ? /Therapy?
0 svar · 2,3k läst
A
anette_jonas: Pumpen från Toshiba kostade oss instalerat och klart 19990. Ventilationsutveckling var väldigt bra under installationen och vi diskuterade igenom olicka lösningar innan man började med arbetet. Pump från Nordic Air kostar ju 15900 men vad jag har hört så är verkningsgraden ej så bra på den här pumpen. //Jonas
11 svar · 4,0k läst
J
joakim99: Hej ! Mina föräldrar installerade en sådan här för ett år sedan. De hade tidigare en oljepanna i köket och tanken i ett uthus. Pannan åkte ut och vi ställde dit en Pellex-kamin med mantel och kopplade den på det befintliga vattensystemet. Det kanske inte är helt optimalt i deras lilla tvåvåningshus då ytan på varje plan är liten (45kmv). Jag har för mig att kaminen skickar ut 70%
1 svar · 1,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.