Värme allmänt
kjell: Kan man släppa ut avluften från frånluftsaggregatet genom ytterväggen eller måste den göra den väldigt mycket jobbigare resan upp till taket och släppas ut där??? FLM30 dockad med NIBE1215 som kommer stå på entréplanet, därför jag undrar...
Mjölnaren: Har en till.............. Törefors Golvvärme AB http://www.tgolvvarme.se Priser nov. -03 För 20 mm rör 30:- För 16 mm rör 24:- För 12 mm rör 20:-
valter53: Har gort detta för 10 dagar sedan. Köpte en värmeväxlare från Villavent och ställde den på vinden där jag kopplade på den befintliga ventilationen. (Trångt och bökigt). Värmeväxlaren över spisen skall ersättas av en vanlig fläkt (änne ej på plats). Kostnad! Värmeväxlare 20000 kr. Spirorör, krökar, rensluckor, ljuddämpare, isolering mm c:a 5000. Verktyg! Hammare, såg,
fredde33: Har hört att det skulle vara en risk för kondens i golv om man monterar golvvärme under tex klickgolv i äldre hus med oisolerad platta, tydligen skulle temperaturskillnaden bli för stor mellan det varma golvet och den kalla plattan
Dr_Dollar: Vi är i samma läge som ni, med icke vattenburen direktel + mek frånluft. Vårt hus är på ett plan och har öppen planlösning så vi har tänkt sätta in en braskamin.
dymlingen: Skarvlöst skriver du. Vad menas med det? Gör man förgreningar t.ex. vid ett handfat och går vidare till en dusch eller utgår det flera slangar från en central ungefär som till olika golvvärmeslingor?
Matarese: Satsa på en fläktkonvektor/fläktradiator då kan man räkna med 50 W/m² för en normal isolerad hus pga att fläkten utjämnar temperaturskillnaden mellan golv och tak. http://www.pyrox.se/pdf/flaktradiator.pdf //Jonas
Matarese: Angående fläkt ljud: En generell regel är att en fläkt i ett sovrum inte ska låta mera än 25 dB(A), dock kan en fläkt med märkt med 30 dB(A) låta mindre än en fläkt märkt med 20 dB(A) i det mänskliga örat. //Jonas
Steff: Visst blir det en del ved kånkande in i huset men det tror jag att jag överlever. Tänkte ha vedförvaring bredvid kaminen där uppskattningsvis 20 - 30 kg ved kommer att få plats. Då slipper man kånka varje dag! Att installera vedpanna och acktankar är inget alternativ för mig p g a följande: 1. Är ute efter i första hand, mysfaktor! En vedpanna är mkt dyrare och utan "skäl". 2.
MathiasS: Den risk som finns är att du sommartid, när du kanske stänger av golvvärmen på betongen, får en fuktvandring från marken och upp genom golvet. - Och det, det är INTE bra, som Christer Glenning skulle sagt. Ett sätt att motverka detta är att ha grundvärme på året om på dessa riskytor. Det kan också vara lämpligt att se till att man lägger golvvärmen på ett sådant sätt att
Herman: [citat] Misstänkte det. Nej 300 mm har jag ej. Huvudstammen blir 160 mm. Får väl investera i en kanalfläkt... fast det måste bli en sådan som är reglerbar så jag inte trycker in för mycket...bör ju vara ett konstant undertryck i kåken. Tack för svaret.
Wigert: [citat] Tryckreduktionsventil hos Lundagrossisten i dim R20 1716 kr inkl moms. Därtill behöver du 3 kulventiler, lite rör och några kopplingar (vinkel och T). Sätts direkt efter mätaren.
Pebbe: Jag har installerat miljöfläkten i källaren (60m2) och den har gjort underverk för luftkvalitén därnere. Dessutom är temperaturen några grader högre på vintern nu (endast spillvärme från pannrummet som värmer upp). Jag hade också funderingar på att ventilera hela huset m h a denna fläkt. Efter 1 års användning kan jag konstatera att den funkar utmärkt bort med en kåpa och
sveno: Cirkpumpen kan sitta på returen eller framledningen. Jag tror att det nuförtiden är vanligast att den sitter på framledningen eftersom moderna pumpar tål värme bra.
CATengustav: Ok. Då är det väl bara att borra då :-/ Men det går väll. Tack.
se01538: Hej Swede! Jag bor i 1,5 plan så det blir inte bra med vinden. Tyvärr går bjälkarna tvärsöver rummen så jag fick lägga allt i takvinkeln dock genom ett gästrum där dörren är stängt. Detta ska sedan kläs in när allt är klart. Mvh
matsbror: Hej! I ett nyligen inköpt fritidshus tänkte jag installera ett styrsystem för el-radiatorerna och har funderingar på vilket styrssystem jag ska välja. Mina krav är att jag ska kunna återanvända radiatorerna och att det går att fjärrstyra per telefon. Har ni några tips?
RogerN: Ungefär vad jag har försökt med hittills men jag tycker inte den går lättare :-/ Hörde av en kille på jobbet att shunten sitter på baksidan av pannan och att det kunde vara axeln fram till ratten som kärvar ? Måste nog ta och lyfta på locket och se om man kan se något !
kjeohls: ska slå ut en vägg o flytta köket så där jag har diskbänk/diskmaskin idag det ska flyttas frammåt ca 1-1.30 m ...är det mycket jobb för en firma o vad kan det kosta....så jag vet vad som är rimligt...och sen vilken tidåtgång...har betongplatta om dom skulle behöva lägga ner ledn under golvet!
Bozz50: Tänk att man ska vara så snabb på hanen ibland..., :-X många av svaren finns ju här: http://www.radovent.se/miljofl.htm
ORYX: Man ska använda stödhylsor på allt under 35cu för att vara på den säkrasidan ;)
Wigert: Passa på att kolla förtrycket i expansionskärlet (om du har ett med blåsa) innan du fyller på hela systemet!
Fredrik_J: Nått lurt måste det ju vara. Vi kör 180 kvadrat i två plan med vattenburen el för 25000 Kwh. Ditt hus måste ju någon gång klarat sig med 27000. Vad har hänt? Senaste vintern var ju dessutom ovanligt mild..
muppen: Tack för Nolia, skall nästa vecka dit, i år har de en speciell satsning för oss med byggdrömmar!!! ;D ;D ;D
rickardg: [citat] Det priset är endast för blocken antar jag (?) Ungefär vad kostar betongen och armeringen till blocken ? Fick ni nått bättre pris och byggde ni med de blocken till slut eller hur gick det ? Har sett flera som skrivit om dem men inte hittat nån husbyggarsida med nån som verkligen använt dem. Nån som verkligen byggt med dessa block på forumet ???
Jesca_j: Innan vi går ut med offerterna på vårat kommande hus så skulle vi vilja få lite tips och råd om vad vi ska satsa på för ventilation. Huset är 1-plans på 171kvm hopbyggt med ett garage på 60kvm, det skall värmas med en ytjordvärmepump. Vad ska man tänka på vad gäller ventilation? Det verkar vara rena djungeln....
perf: Anledningen till att de öppna radiatorerna fick konkurrens från oljefyllda var att de blev så varma att de gav problem med torr luft och bränt damm. Den nya genrationen med elektronisk termostat som pulsar värmen har dock inte detta problem, och eftersom de inte har en massa olja som värms upp, så reagerar de snabbare på förändringar i huset, till exempel vädring. Därför blir de
Strixx: Njaaa.... :-/ I kommunen jag bygger i (Ängelholm) kostar det 53 öre /kWh utnyttjad fjärrvärme, och 2500:- / år i fasta avgifter... Så det blir ju klart billigare ju mindre fv jag utnyttjar.... Lite därför vill jag slippa använda den... bäst hade ju varit om det stämmer som dom sa på Nibe att det bara kommer bli så lite energi som måste tillföras utifrån att vi kan skippa fv