Vi ska borra för eget vatten på tomten. Min tanke är att borra där garaget skall stå, och få upp röret i ena hörnan av garaget. jag vill alltså borra först innan plattan gjuts, och gjuta in foderröret. Har tänkt att ha golvvärme även i garaget, och slipper då frostrisken. Hydroforen placeras sedan bredvid brunnen. Slang från garaget in till huset där värmepumpen står (på frostfritt djup). Kulvertsystem tillbaka till garaget för varmvattnet till golvet. Kan man göra så?

skulle inte rek det ...kan bli tal om att behöva blåsa borran eller spränga vid ett senare tillfälle .......då skulle inte jag vilja va garage

Om man "spränger" innan man byggt garaget då? Menar du att brunnen kan behövas tryckas om efter några år? Har du tillrinning så har du väl, eller avtar den? är spräng/blås/tryck utrustningen så pass stor att den inte går in i ett garage? Kör man inte med en kompressor som kan stå utanför?

Bob_the_builder
Vi har brunnen i en förrådsbyggnad med gjutet golv. Funkade alldeles utmärkt. Dock ingick anslutningsavg till kommunalt VA när vi köpte tomten, så brunnen ska nu med största sannolikhet användas för bergvärme istället.

Vi har brunnen i en jordkällare. Det är ju ett ganska bra sätt att få pumpen och hydroforen i ett frostfritt utrymme. Med borrad brunn kan det hända att man får övertryck i hålet vilket vi har i bland vilket innebär att vattnet går ända upp till kanten och sedan rinner över ut på golvet. I vårt fall är det bara betong runt borrhålet och resten av golvet är grus, så det gör inte så mycket.
Men i ett garage vill man ju inte ha något vatten på golvet...
Kanske skulle man kunna täta hålet runt slangen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.