HEJ!
Jag eldar med ved och har en tank på 500 l. Jag ämnar byta ut mitt system; antingen fler tankar eller bergvärme. Nu får jag elda 2 ggr per dag på vintern, men min tanke är om jag ökar tankarna till 2000 l, behöver jag bara elda varannan dag???
Mitt andra alternativ är att sätta in bergvärme. Men är lite skeptisk till el-priset (kommer att höjas). Dessutom är investeringskostnaden högre för bergvärme. Finns det någon som har några råd till mig?

Vilken sorts vedpanna har du? Om du har en modern vedpanna med underförbränning eller omvändförbränning så tycker jag definitivt att du ska öka ackvolymen. Investeringen är en spottstyver jämfört med bergvärme och du kommer att uppleva en mycket stor vinst både i verkningsgrad och bekvämlighet.

Om du har en gammal panna så skulle jag rekommendera en ny panna och minst 2000liter ack. Då blir investeringen betydligt större, men fortfarande mindre än bergvärme och du vet att det funkar i ditt hus (inga ventilationsproblem att tänka på t ex).

Om du eldar två gånger om dagen nu så kommer du att uppleva en enorm förbättring i värme- och varmvattenkomfort, eldandet blir mycket smidigare och det går åt mindre ved eftersom du kan elda effektivare.

Hur fungerar det med en stor ackumulatortank sommartid när man bara vill ha varmvatten? Måste man värma hela volymen ändå?

Man måste inte, men man värmer ju hela volymen eftersom man då kan elda hela vedinlägg. Det är ju rätt meningslöst att åbäka sig att göra en tändbrasa och sedan bara lägga in ett kvarts vedinlägg. Det är lika bra att värma så mycket som möjligt när man ändå eldar.

Istället för att elda på sommaren så kan du satsa på solvärme som värmer upp din acktank.

Strisak skrev:
Istället för att elda på sommaren så kan du satsa på solvärme som värmer upp din acktank.
japp..en sån system fixade jag i somras vedpanna,1500l acktank + 14kvm vakumrörspanel,sen jag drog igång systemet för 8veckor sen behövde jag tända i pannan endast engång:)

Hej.
Vad blev den totala summan av solinstalationen,jag har fått två glädjekalkyler hittskickade.Men det visar sig att allt inte ingår.

MVH Patrik

ca 60000 färdigt röris arbete ingick

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.