Värme allmänt
muppen: Eller välj solpanel direkt till poolen eller via acktank med poolslinga se www.boroe.com :)
boxer: Hur göra med ångspärr vid vattenburen golvvärme? Har fått förslag på detta sätt; ovanpå plåtarna skall det vara byggplast, sedan foam eller lumppapp och ovanpå kommer ett laminatgolv. Behövs plasten för laminatets skull eller? Huset är ett äldre timmerhus under renovering. Tacksam för svar.
Steff: För att göra en lång historia kort så är jag ute efter att sänka uppvärmningskostnader och få till en så billig och trevlig uppvärmningsform som möjligt. Jag vill komma ifrån allt vad värmepumpar och andra suspekta lösningar som har så relativt kort "livstid". Du måste ju byta vp etc efter ca 15 år. Då ska man väga in det i besparingen!!! Sällan lyckat alltså. Jag har ett
perf: Golvvärme är alldeles utmärkt i kombination med värmepump eftersom den inte kräver lika hög framledningstemperatur som radiatorer. Har man ackumulatortank och är rädd om skiktningen så kan man med fördel låta radiatorreturen bli stigare för golvvärmen. Risken i gammalt hus kan vara att golvet inte är tillräckligt isolerat och då läcker för mycket värme ut. Men eftersom det här
Bjorn_O: Att ha ett system baserat på att du försöker balansera till och frånluft är kanske inte så lämpligt då det är svårt att säkerställa undertrycket i huset. Eftersom frånluften oftast sätter igen filtren snabbare än tillluften är det nog bäst med ett system som antingen kontrollerar trycket i huset eller att man enbart suger luft ur byggnaden. Risken är annars att du skapar
robsarve: Det beror lite på vad du bor, en L/V-VP tar ju energin ur uteluften och har sämre verkningsgrad destå lägre temeperatur det är ute. I det som jag beskriver ovan så har man en eller två (beroende på värmebehov) elpatroner i acctanken som går in och stöttar om det blir för kallt (-12-14 grader). Då funkar alltså acctanken som en elpanna. I södra sverige är det ett klart vettigt
Immobil: [citat] Enrörssystemet kräver en högre framledningstemperatur och du kan inte ha så många radiatorer kopplade efter varandra. ;)
Immobil: Har du kollat, så att inte överhettningsskyddet har utlöst ????
Jesca_j: Jag har en jobbarkompis med ytjordvärme och han får lite grann av tvättbrädeeffekt framåt midsommar på sin tomt där slingorna ligger, men det försvinner på ett par-tre veckor. Men till saken hör att han har en gammal anläggning med Freon(?) som kylmedia och därför har mycket kortare slang än med dagens VP, och därför får han också betydligt kallare runt slangen, vilket ger en
Ranchn: Tack för hjälpen. våre element har två rör som du säger. Så skall jag jag tolka detta som om jag har ett tvårörssytem? Vad är rent praktiskt som skiljer ett enrörssystem mot ett tvårörssytem? Rören, elementen osv. Pannan har ju fortfarande en utgående och en ingående rörledning för värmevatten...
siffe: Jag håller på att bygga en ny övervåning och har haft en kontakt med Swebo ang. vattenburen golvvärme. Det lät bra och hyffsat billigt. Finns det någon som har erfarenhet av detta system? Jag vore väldigt tacksam för lite mer information?!
Ziro: Hej! Ni kan säkert ha elementskydd, bara de inte sitter för nära elementen. Men varför inte skaffa ett reglerstyrningssystem (mjuk-el) till elementen? Det gör att elementen inte blir lika varma. Man får även en behagligare inomhusluft och slipper knäppningarna i elementen. Elförbrukningen går även ner. Läs mer här: http://www.radron.se/templates/test____3388.asp /Ziro
sveno: En liten komplettering: Använd inte oljepannans varmvattenberedare om pannan är avstängd. Då kyls pannan till en temp som gör att det finns rätt stor risk för kondens. Den elektriska beredaren ska alltså inte kopplas i serie med pannans.
saidlasf: [citat] Hej Vart i sverige var detta?? Är det någon som kan rekommendera en brunnsborrare i stockholmsområdet?? Tack på förhand Said
Haagbard: [citat] Att ventilera bort fukt tycker jag verkar vara ett väldigt dyrt sätt få bil och garage torrt, jag föreslår att ventilarna i möjligaste mån hålls stängda och att fukten plockas bort med en avfuktare istället, jag hade tänkt montera ventil i efterhand men det har fortfarande efter 2 år inte blivit av, jag kör istället en Woods ds28 och är mycket nöjd :) Givetvis kan det vara
Ranchn: Hej alla kunniga. Jag har kommit över en Albin Futura, olja/el från 1996. Frågan är: Går det att montera en pelletsbrännare i denna? Om så, vilken rekomenderas? Någon som har erfarenhet från denna panna? Tacksam för svar och reflektioner.
Immobil: Jag tror det blir mycket svårt att bygga om den befintliga kaminen. Satsa på att köpa en istället eller bygg en själv. Tenico har en "Gör det själv beskrivning" till en braskamininsats med värmeväxlare: http://www.tenico.nu/ ;)
perf: Enrörssystem kräver högre framledningstemp, så det stämmer att de är mindre lämpade till värmepump. För att slippa dolda kopplingar så kan du dra två rör (pex?) till varje radiator och sedan koppla ihop dem i två centralt placerade fördelningsrör. Då får du ungefär lika långa vägar till alla radiatorer och får mindre problem med injustering.
Ellax: Vi ska bygga ett nytt hus som skall stå på torpargrund och ej ha golvvärme utan vanliga radiatorer. Vi kommer att ha många fönster som går ända ner till golvet och funderar på att installera konvektorelement framför fönstren. Har ni någon erfarenhet av detta? Fungerar det bra, blir det mycket dyrare, är det komplicerat att installera, hur går det med de golvbjälkar man måste
jeppe: Jag tror att hustillverkarna ser värmepumpen som ett komplement till elpannan, så var det för en kollega då han byggde ett älvsbyhus. Han fick välja om han skulle ha med den eller inte, om inte drog de av 8000 av byggkostnaden vilket han tjänade igen första vintern.
Okal1os: Hej! Tack för svaret! Jo jag är medveten om att det allra bästa är car-port, med motorvärmare. Tyvärr finns bara ett alternativ till garaget; att låta bilen stå på "öppen gata", med allt vad det innebär (smuts, stöldrisk, skadegörelse etc..). Min tanke med ventilationsluckor uppe och nere i portarna är att skapa ett så likt "klimat" som det är i t ex en carport (eg ute); kall
swede: Hej Finns färdiga filter med aktivt kol, de är bra fråga på en vvs firma priset är ca 1500kr, du byter patron efter ett visst antal liter, har provat med sjövatten funkar perfekt mvh
Markarbetaren: Hej! Ska köpa en ny panna och funderar på en CTC. Är det någon som vet om det finns något företag runt Göteborg som har utställning? Jag vill gärna se pannan fysiskt så att säga innan jag ringer ett kontorsföretag och beställer. Eller det kanske finns något annat företag som säljer kombipannor med utställningslokal?
Immobil: [citat] I allmänhet inte, det är bara att sätta på den och se vad som händer. ;) Jo, förresten, kolla så att det är drag i skorstenen. I kajrika trakter kan de ha byggt bo i skorstenen. ;)
MrMagic: Lite rumstermostater kan nog också behövas, men det är ju en liten post...
Jocke_A: Du fyller på med friskt vatten (syre rikt)efter ett tag i systemet så DÖR vattnet, syret försvinner,volymen minskar du får fylla på mer vatten.Om du tappar ur systemet så ser du att vattnet är svart, det är dött.
sveno: Mja, jag har inte testat det själv, men jag skulle inte välja en förrådsberedare på 110 liter och inte en 200-liters heller. Då återstår slingor och tappvattenautomat. Om man väljer slingberedning så tycker jag att man ska sträva efter bra skiktning och då blir det en förvärmningsslinga. Till 200 liters beredarens fördel ska jag kanske nämna att skiktningen blir bra. För bra,