roli skrev:
5000 kWh bygger på de uppgifter som SP lämnar för min typ av solfångare. Och det är följande: 25-gradigt vatten 660 kWh/kvadrat och år, 50-grader 450 kWh, 75-grader 281 kWh.

Luras dom så luras jag..... ::)
Hittade precis lite mer information om ämnet, som löste precis alla mina funderingar... ;)

Jag siterar från Energimyndighetens broschyr "Värme i villan" från nov 2003... :)

"Typhuset använder 5000kWh varmvatten per år. Om förbrukningen av hushållets varmvatten fördelar sig jämnt under året behövs 2500kWh under sommar halvåret. Av detta kan solvärme i BÄSTA fall bidra med 75%. Värmen kan lagras högst några dagar, så om det regnar eller är mulet krävs tillskott av annan värme.
Detta betyder att solvärme som BÄST kan bidra med 2000kWh om året, OAVSETT hur mycket värme solfångaren i själva verket omvandlar"

Detta var som sagt svaret på alla mina fundering... Och det var prcis som jag misstänkte.. ;)

Hehe, "typhuset" kan nog skilja rätt mycket i verkligheten. Ett hus med tre idrottande tonåringar och två vuxna förbrukar nog lite mer varmvatten än hus med två pensionärer, för att dra fram extremfall.

Hur mycket värme man kan lagra beror väldigt mycket på hur systemet är utformat. Spannet kan vara väldigt stort även där. En taskigt isolerad beredare/tank på 300 liter håller ju värme lagrad betydligt kortare tid än 1500 liter väl isolerade acktankar där man kan reglera hur mycket volym som ska ta emot solvärme. (Om solen fortsätter skina när man har fyllt en 500 literstank så öppnar man så att nästa börjar laddas.)

Men hur man än gör så är det trots allt inte lätt att räkna hem investeringen med solvärme.

Vi tittar också på solvärme kombinerat med pellets/ved.
Dom flesta säger att vi inte kan räkna hem det, det är för dyrt.

Så är det kanske.

Å andra sidan resonerar vi också som så, att vi vinner en del i bekvämlighet. Vi slipper elda på sommaren. Vi tycker att det är värt det. Livslängden på panlerna är ju också ganska lång, 30-50 år. Vi gillar tanken på miljövänlig energi. Dessutom tror vi att elpriserna kommer att fortsätta stiga , då blir kalkylen för solvärme bättre också.

/Rosa

Vi resonerade så här:

Solfångare gör att man kan stänga av pelletsen på sommaren (dålig verkningsgrad).

Har man pengarna så är det rena guldgruvan rent investeringsmässigt. Om du sätter in 25-30 tusen och får 2500 kWh (jag tror att du får ut mycket mer på 11,5 kvadrat), vilket kostar minst 1 krona kWh om du räknar på elpriset. Ingen bank matchar detta.

Under sommaren bytte vi värmesystem.Till en vedpanna 1500L actank o 14Kvm vackumrörs solfångare.Nu har solfångarna varit i drift i 7veckor under den tiden behövde jag tända pannan 1gång , så jag slipper elda större delen av sommaren :) jag tycker solfångarna funkar kanonbra ,ganska bekväm system ändå .Har inga beräkningar men vi e 5pers i familjen så nån badkar med badvatten går åt varje dag +diskmaskin lite värme på för källarens skull ,e nöjd med systemet:)

ByggareBob99 skrev:
Under sommaren bytte vi värmesystem.Till en vedpanna 1500L actank o 14Kvm vackumrörs solfångare.Nu har solfångarna varit i drift i 7veckor under den tiden behövde jag tända pannan 1gång , så jag slipper elda större delen av sommaren :) jag tycker solfångarna funkar kanonbra ,ganska bekväm system ändå .Har inga beräkningar men vi e 5pers i familjen så nån badkar med badvatten går åt varje dag +diskmaskin lite värme på för källarens skull ,e nöjd med systemet:)
har du några länkar till "dina solpaneler"??
micke

ByggareBob99 skrev:
Varsågod [länk]
tackar tackar (bockar djupt)
micke

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.