Vi har idag gasvärme.
Pannan är helt slut och vi måste byta.
Gaspriset höjs med 20% från 1 oktober.
Vi har idag en värme & varmvatten kostnad på 1400:-/mån och det blir 1600:- efter höjningen.

Har även fått ett pris på en gaspanna inkl installation på 60.000:-

Är det lönsamt att göra denna investeringen, eller vi skall istället rikta in oss på någon form av värmepump?

Snälla, kan någon ge oss råd & tips.

Det lät ju som modesta värmekostnader! Även efter höjningen! Nu är jag ingen expert på värmepumpars ekonomi, men jag vet att de drar ström, om än inte lika mycket som vid direktel. Men själva investeringen från t.ex. bergvärme är ju nästan dubbelt så dyr!

Om ni vill värma billigt är det ved eller pellets som gäller!

Vilket pris per kWh är det på gas? (Eller per kg, liter eller vilken enhet man mäter gas i.) Om man ska kunna jämföra med andra uppvärmningssätt så är är det ganska viktigt att veta den detaljen.

Det kommer kosta 70 öre / kwh från den först okt.

Relativt olja och el i EP ett bra pris. Kanske inte konkurrenskraftigt med VP dock, om du har stor förbrukning.

Investeringskostnad för ny gaspanna är lågt jämfört med en bergvärmepump. Jag kan gissa att en ny modern gaspanna är effektivare än den gamla du har och det kan resultera att gasförbrukningen blir lägre än idag. Då kanske prishöjningen kommer inte att kännas alls? Om man sen lägger till att en gaspanna byggs på en känd, enkel och pålitlig teknik så skulle jag nog välja att fortsätta med gaseldning.
Det brukar ju vara så att när man sänker uppvärmningskostnaden så ökar i stället amorteringar på lånet ( investering i värmeanläggning) så i slutändan blir ingen lösning billig under dom närmaste 10 åren.
Gå på konsummentverkets sidor och prova att räkna enligt deras energikalkyler - det kanske kan hjälpa dej att bestämma vad som är bäst för ditt hus.
gaia

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.