1 423 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
IVT490 + Tulikivi?
Är det nån ide´att köpa en Tulikivi täljstenskamin om man har vattenburen golvvärme? En del hävdar att eftersom vattenburen golvvärme är ganska trögt så kommer det bli en jojjoeffekt när man eldar. Att det blir jättevarmt först, innan vattentemperaturen minskat. Sen när kaminens värme tagit slut tar det ca 15 timmar innan vattnet blir varmt igen. Det borde ju gå att ställa in IVT 490 pumpen manuellt så att golvvärmen håller en konstant hyffsat låg temperatur oberoende av temperaturen i luften?
Mvh/ Chef
Mvh/ Chef
Alltså först och främst skall man skilja på täljstenkamin och täljstenugn!
En Tulikiv är en ugn som fungerar precis likadant som en kakelugn. Alltså man eldar ordentligt 1 ggr/dygn för att sen tillgodogöra sig värmen över hela dygnet (komfortvärme).
En täljstenkamin är nåt helt annat. Den avger inte sin värme mer än MAX 4-8 timmar efter avslutad eldning. Ska du använda en sådan till att värma huset får du en väldig ryckig värmakurva. Och ja, då blir det lite problematiskt med övriga värmesystemets reglering.
En Tulikivi väger i regel ca 1500 - 2500 kg och kräver fundament samt speciell ugnsmontör för jobbet. Dyrt som fan alltså.
En Täljstenskamin väger i regel mellan 150 - 500 kg. Kräver inget fundament (i regel räcker endast förstärkning ifall kaminen överstiger 400 kg) Finns uppgifter i BBR.
Man ser ofta att folk omnämner alla täljstenseldstäder som kaminer fast man ibland menar helt olika saker.
Nu vet inte jag riktigt vad du menar så därför hoppas jag att mitt inlägg kan belysa åtminståne vad som är vad.
En Tulikiv är en ugn som fungerar precis likadant som en kakelugn. Alltså man eldar ordentligt 1 ggr/dygn för att sen tillgodogöra sig värmen över hela dygnet (komfortvärme).
En täljstenkamin är nåt helt annat. Den avger inte sin värme mer än MAX 4-8 timmar efter avslutad eldning. Ska du använda en sådan till att värma huset får du en väldig ryckig värmakurva. Och ja, då blir det lite problematiskt med övriga värmesystemets reglering.
En Tulikivi väger i regel ca 1500 - 2500 kg och kräver fundament samt speciell ugnsmontör för jobbet. Dyrt som fan alltså.
En Täljstenskamin väger i regel mellan 150 - 500 kg. Kräver inget fundament (i regel räcker endast förstärkning ifall kaminen överstiger 400 kg) Finns uppgifter i BBR.
Man ser ofta att folk omnämner alla täljstenseldstäder som kaminer fast man ibland menar helt olika saker.
Nu vet inte jag riktigt vad du menar så därför hoppas jag att mitt inlägg kan belysa åtminståne vad som är vad.
Det är en täljstensugn jag ska ha. Har inte riktigt valt modell än, men det lutar åt storlektklassen 1200-1500kg. Anledningen till att vi valt till detta till nybygget är för att när vi kapade träden på tomten insåg vi att vi hade ved för ca 10 år framåt. Det i kombination med att vi åkte på pålning gjorde att vi började fundera på om det fanns nån ekonomi i att elda.
Klicka här för att svara