Vid pelletseldning har jag förstått att skorstenen skall sträcka sig minst 1 meter över husets högsta punkt. Men vad gäller om man har pannrummet i en friliggande byggnad som är lägre än huvudbyggnaden (för att sedan leda värmen genom en kulvert)? Är det huvudbyggnadens höjd man går efter då, eller är det den byggnad som pannrummet ligger i? Vilken betydelse har avståndet mellan byggnaderna?

Har sökt både här och i Google efter svar, men har inte hittat något.

Då undrar man ju hur de som placerat pannan i ett fristående pannrum löst skorstensfrågan. Är huvudbyggnaden ett 1.5-plans så kommer ju skorstenen sticka upp en bra bit ur pannrumsbyggnaden. Varken snyggt eller praktiskt. :)

Någon som har ett fristående pannrum som kan dela med sig av sina erfarenheter? Vill ju helst slippa panna + bulkföråd i bostadshuset.

De som jag har sett har löst det genom att sätta ett långt rör på den kortare skorstenen. Vid sotning antar jag att det långa röret tas ner och sotas på marken. Prata med sotaren om hur man kan lösa det. Han borde veta. ;)

Jag har också sökt efter ett liknande svar. Huset hade en tillbyggnad som var lägre och på den en skorsten som var betydligt lägre än den äldre byggnaden. Kanske så mycket som 1,5m under nocken. Så hade det varit sedan 50-talet tills de slutade elda med oljan i mitten på 70-talet. Har ingen att fråga hur det funkade men det måste det ha gjort eftersom de eldat så pass länge. Nu håller jag på att bygga en ny skorsten i gammalt eldfast tegel på tillbyggnaden, har dock behållit själva fundamentet. Tänker dock bygga den nya så högt jag kan, egentligen mest för att rökkanalen skall få en ordentlig höjd. Innan var den bara 3m.

sveno skrev:
De som jag har sett har löst det genom att sätta ett långt rör på den kortare skorstenen. Vid sotning antar jag att det långa röret tas ner och sotas på marken.
Jo, det kan ju vara en lösning. Man kanske kan hyra ut plats till någon av 3G-operatörerna att fästa sina antenner i den. :)

Tack för svaren så långt. Fler tips är välkomna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.