Ni som har sutteräng/sluttnings villor, vad har ni för uppvärmning och hur stort är huset ?
Några erfarenheter av energi/superenergi fönster ?

Min uppvärmning består av pellets mot acktank och ingjuten golvvärme i båda våningarna. Total uppvärmningsyta inkl. garage är 267 kvadrat.

Håller just nu på med en solfångarinstallation för att kunna stänga av pelletsen på sommaren.

I dagsläget direktverkande el, brasvärme samt luft-luftvärmepump. Snart en Comfortzone frånluftsvärmepump som också kommer att hämta varm luft ifrån vårt uterum på framsidan ( sluttningssidan), brasvärme, el samt samma luft-luftvärmepump ;-)

Vi kommer att landa på 75 kvm plus ovanvåningen ca 50 plus en källare/biarea som bara är under halva huset då och som inte hålls speciellt varm då på vintern.
Golvvärme i uterum samt nytt badrum på ovanvåningen. Ja exakt vilka fönster vi har i kåken vet jag inte men vi köpte nästan de värsta som fanns å få tag i utom i uterumsdleen för där får det inte vara för bra fönster p g a kondensbildningen.

Vi kommer att få ett sluttningshus med ca 95kvm uppe/nere tot nästan 200kvm. Har tänkt mig jordvärme med golvvärme på sluttningsplan, sen menar många att det är onödigt och trögt med golvvärme på övervåningen också ?? Räcker det då med braskamin där uppe samt att alla fönster har energi glas ?? Vi ska även ha ett F/T ventilations system..
Tacksam för svar ...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.