C
Chao-Li: Fick du nån ordning på trycket ???
7 svar · 2,6k läst
Sillastryparen
Sillastryparen: Lövrens sitter redan installerat på varje stuprör! :-)Skönt att höra att jag kan böja hej vilt utan att sabba läget! Fallhöjden är 2 våningar ner... 8)
6 svar · 5,7k läst
P
Per-Erik: puff... ;) ingen erfarenhet men det verkar vara en vettig lösning för ett mindre hus...
2 svar · 2,2k läst
J
Jannne: http://www.rettig.se/purmomaster/index.asp
1 svar · 2,2k läst
K
kjell: Manuellt :o ;) Det hade jag inte ens tänkt på! Tack för ett nytt uppslag! Jag har visst snöat in på automatikspåret för mycket ::)
2 svar · 1,8k läst
M
mgb62: Ok, tack Jag skippar nog min tilläggsförsäkring
3 svar · 2,7k läst
A
annann: Ingen ny info om den nya pannan som kommer i sommar, jag postar i denna tråd när jag vet mer. Egentligen är det här med att kunna värma upp hela huset med golvvärmen under strömavbrott inte så viktigt eftersom det förhoppningsvis inte är strömavbrott så ofta och länge. Om det skulle gå att införa utan större kostnad kunde det vara en bra grej men det ligger inte i topp på
9 svar · 3,8k läst
J
Jeppson: Skulle statsa på ny shunt med motor och en billig men bra reglercentral till detta, borde minska förbrukningen en (kanske en hel) del. som sagts ovan, en VP kanske inte vore fel heller, men då får man öppna plånboken !? Mvh, Jeppson
5 svar · 1,0k läst
haddirajan
haddirajan: Såna här brukar det ju sällan bli fel på säger försäljarna. Antar att du kollat så det är ström fram till systemet? Ingen separat säkring för detta system under dosan?
1 svar · 823 läst
Sillastryparen
Sillastryparen: Tack för det rådet gaia, och tack till alla er andra! Jag har nu gjort vad jag borde gjort från början (och som detta forum öppnade mina ögon för); Kollat upp att alla fyra stuprören verkligen är kopplade till pumpen. Och det var de inte... Men en kompis hjälp har jag grävt och letat rör i trädgården. Två av hörnen går inte till pumpen. Det ena hamnar i gamla avloppsröret
21 svar · 9,4k läst
Y
Yondalar: läs gärna tidigare länkar om golvvärme och sprickor i golv Konvektorer (radiatorer) är mycket snabbare än golvvärme dessutom kan du så länge som det är sommarstuga ha någon konvektor/radiator med inbyggd fläkt vilket speedar upp det hela ytterligare det kan vara vettigt att installera en bra ventilation (FTX) i detta läge också (åtminstone kanalerna) sen kan den ju också hoppa
6 svar · 1,9k läst
2
2an: Här finns direkt länk till Äfabs test http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapporter/kvrapport9juni2004.pdf Din panna med thermia bequem 15D såg ut att va rätt bra kombination.. ;)
2 svar · 5,0k läst
tynnis
tynnis: [citat] Ingen fara för hon kommer förmodligen att koka av ilska så då behöver hon nog kylas ner. ;D
5 svar · 3,7k läst
Coolman
Coolman: Det är det som är problemmet. Försäljarna vill ej redovisa antal försäljningar så man kan ej få fram en viss fel % liksom. Råd och rön testar f.n. luft luft pumpar som ej är klar än men för medlemmar kan de läsa med löpande uppdateringar av tester. Själv har jag beställt Panasonic e9dke med material och få det installerad av behörig installatör som e medlem i Svebak eller vad
5 svar · 6,8k läst
U
ulan: Jag hade definitivt provat att trycka in 32mm pex-slang i befintliga gjutjärnsrör. Det besparar ju mkt arbete.
1 svar · 3,6k läst
T
Tilt: Tack! :) Det är nya 3-glas fönster, tyvärr missade man att beställa fönster med frästa spår...
1 svar · 8,1k läst
Y
Yondalar: oki nu kan du ha plastkulvert för det är ju nershuntat vatten och du kan kanske tom lägga rören i golvet ( om det nu inte förståss blir tvärs golvreglarna) kan du lägga i golv så kan du ta plastslang och tom isolera dem själv (tänk på att den skall kunna sträcka på sig)
8 svar · 4,2k läst
Immobil
Immobil: Här finns en del avloppsinfo: http://www.avloppsguiden.se/   ;) Och här finns info om en brunnsvariant: http://www.spetsbrunn.se/index.html :D
1 svar · 1,8k läst
B
BJohan: [citat] Jag har snabbt varmvatten i bad o tvättstuga men de ligger nära värmepumpen, så det beror nog inte på värmepumpen.
6 svar · 1,1k läst
Y
Yondalar: ..ja skulle man sätta in kronor och ören i de erfarenheter som nämnts i denna sträng så skulle kalkylerna med stor sannolikhet visa att det hade varit billigare med FTX och en elpanna Följande indikerar vad själva elpannan kostar Inköp typ 25kkr, livslängd 20 år, ränta 3%, underhåll 2% av invest, energiförbrukning villa 20000 kWh/år ger att "bara pannan" kostar 11 öre/kWh ..likande
20 svar · 13,4k läst
Y
Yondalar: pooler drar "enorma mängder" energi ligger poolen utomhus så kan man kanske ta sig en titt på solfångare pool har en låg temp vilket ger bra verkningsgrad (också) på solfångarna
2 svar · 2,6k läst
Y
Yondalar: om du istf bilkylare säger/använder ett sk komfortaggregat uppe åtminstone så får din installation en helt annan status ;) ..i sådana aggregat sittet kamflänsrör och fläkt (och du kan kanske bygga in allt i en snygg låda, om skalet är fult) ta till ordentligt med yta på konvektorerna för att få någon effekt ..och att värma på & vispa runt i källaren med vårsol har sina
5 svar · 1,3k läst
Rostig_9000i_-88
Rostig_9000i_-88: Man kan ju även komplettera direktverkande el med en luftvärmepump ála 15-20 kkr.
3 svar · 2,2k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: www.ventilationsbutiken.se drivs av nämnda Alig ventilation. Funkade bra för mig och har helt ok priser.
2 svar · 2,2k läst
J
JOS81: Ett 1 1/2 plans tegelhus från 1965 på ca 120 m2 ska inhandlas inom överskådlig tid. Nuvarande Gustavsbergspanna med årsförbrukning av närmare 3,5 - 4m3 olja är det första som ska sparkas långt ut ur huset vid överlåtelse. Värmen rusar rakt ut i skorstenen... Vinden ska isoleras ordentligt alla fönster planeras att bytas mot nya energieffektiva sådana. Fast mest av optiska själ...
0 svar · 1,6k läst
ClasseClas
ClasseClas: [citat] Jag har samma lösning som fungerar mkt bra. Flödet är 0.83 liter/minut konstant. Det märkliga är att FLVP stänger av värmen helt om utetemp är högre än 17 grader, så det borde inte fungera med värmen till badrummet sommartid. Likväl så spiller väl vvberedaren över lite värme till pannan som ger tillräckligt med värme till badrummet, som är den enda slinga som har
18 svar · 1,5k läst
R
roli: [citat] En "vanlig" elektronisk timer för din-skena sitter monterad i min elcentral. Tyvärr så är den av simplare sort så jag måste ställa om den mellan årstiderna, men det är lätt fixat.
23 svar · 30,4k läst
M
mrx: Vi kör med en Nibe 310 och en Handöl 10 och det funkar mkt bra. Vi sparar ca 3000 KWh/år på att elda i kaminen, men det är lite svårt att jämföra åren då vintern inte alltid är lika.  Jag tror att kaminen+premoduls pipa kostade ca 27 000 kr så det tar nog ett tag att spara in den. Men vi hade nog köpt kamin även om man inte sparade något. Alltid trevligt med en eldstad i huset ;-)
12 svar · 2,8k läst
Jesca_j
Jesca_j: Nu vet jag inte hur det ser ut på så gamla Compact, men på de nyare så sitter det en temperaturbegränsare/överhettningsskydd som kan lösa ut. Den sitter på samma klump som termostatratten går till, en liten knapp som åker ut om den löst ut. Det kan ju vara så att värmepatronen gjort sitt också, då finns det nya på Rinkabyrör. :)
1 svar · 784 läst
R
roke: [citat] Om du har kabinens avlopp anslutet till en golvbrunn med vattenlås behövs inget extra vattenlås under kabinen.
5 svar · 6,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.