Jag har en FLVP med några år på nacken som behöver bytas ut förr eller senare.
Vilka alternativ har jag förutom att byta till en Nibe 410P? Och CZ förstås som är 30kkr dyrare inkl tilluftsaggregat.
Finns några andra alternativ som inte 'kostar skjortan'?
Jag är inte intresserad av lång payoff-tid eftersom jag inte kommer att bo i huset 40 år till.

Dom funktioner i min nuvarande FLVP som behöver ersättas är:
- tilluftsfläkt till min mekaniska ventilation
- frånluftsfläkt till dito
- uppvärmning
- varmvattenberedare
- elpanna för vattenburna tillskottsvärmen

Till 'Carman': ;)
Nuvarande årskostnad: c:a 14.000kr för uppvärmning(inkl. c:a 3kbm ved till kakelugnen), tappvarmvatten och hushållsel för enplanare på knappt 150kvm byggd 1989 och belägen i Gävle. Vi är 2 vuxna plus ett barn 10 år 'på halvtid'.

Tacksam för tips!

Får det inte kosa nått i instalation så är det väll en ny Frånluftsvärmepump som gäller. då kommer du att ha ungefär samma driftskostnad dom idag.

CarMan skrev:
Får det inte kosa nått i instalation så är det väll en ny Frånluftsvärmepump som gäller. då kommer du att ha ungefär samma driftskostnad dom idag.
Ingen idé att kasta pengarna i sjön, eller hur?
Men visst får det kosta. Men inte så mycket som det skulle kosta att byta min nuvarande anläggning mot bergvärme (som du förespråkar) med allt vad det medför.
Hur lång tid skulle det ta att räkna hem en sådan investering? 300 år? ;)
Nätack, det finns roligare saker att lägga pengarna på nu medans man lever!

Har du även i framtiden tänkt att elda 3kbm ved i kaminen?
du skriver att det koster dig 14000:- totalt idag, men vi vet inte vad du har för elpris eller hur mycke din ved kostar.
Kan du uppskatta hur stort energibehov ditt hus har i uppvärmning + varmvatten?

Hur stor tomt har du, har du sjötomt.
har du ett panrum, skorsten?

hur mycke får din nya värmeanläggning kosta totalt?
hur mycke får uppvärmningskostnaden vara max/ månad

CarMan skrev:
Har du även i framtiden tänkt att elda 3kbm ved i kaminen?
du skriver att det koster dig 14000:- totalt idag, men vi vet inte vad du har för elpris eller hur mycke din ved kostar.
Kan du uppskatta hur stort energibehov ditt hus har i uppvärmning + varmvatten?

Hur stor tomt har du, har du sjötomt.
har du ett panrum, skorsten?

hur mycke får din nya värmeanläggning kosta totalt?
hur mycke får uppvärmningskostnaden vara max/ månad
Det är inte kamin jag har, utan en kakelugn som sagt. Och ja, jag tänker även i fortsättningen elda i den. Det är en nyare modell med glaslucka så man ser elden. Klart mysigt att krypa upp i soffan i allrummet där kakelugnen står en kall vinterdag!

Elpriset har jag inte i huvudet, men jag har valt elleverantör med hjälp av konsumentverkets jämförelsefunktion på deras site.

Årsförbrukningen el ligger på c:a 12.000 - 12500kwh, minns inte exakt.

C:a 850kvm tomt, ej sjötomt.

Har inget pannrum, men såklart skorsten eftersom jag har kakelugn.

Värmeanläggningens pris är diskutabelt. Men varken uppvärmningskostnad eller investering får såklart spåra ur. Finns som sagt annat att lägga pengarna på. Vilken nivåer jag hamnar på vet jag inte, därav min efterlysning av tips! :)

Calle_O skrev:
Det är inte kamin jag har, utan en kakelugn som sagt. Och ja, jag tänker även i fortsättningen elda i den. Det är en nyare modell med glaslucka så man ser elden. Klart mysigt att krypa upp i soffan i allrummet där kakelugnen står en kall vinterdag!

Elpriset har jag inte i huvudet, men jag har valt elleverantör med hjälp av konsumentverkets jämförelsefunktion på deras site.

Årsförbrukningen el ligger på c:a 12.000 - 12500kwh, minns inte exakt.

C:a 850kvm tomt, ej sjötomt.

Har inget pannrum, men såklart skorsten eftersom jag har kakelugn.

Värmeanläggningens pris är diskutabelt. Men varken uppvärmningskostnad eller investering får såklart spåra ur. Finns som sagt annat att lägga pengarna på. Vilken nivåer jag hamnar på vet jag inte, därav min efterlysning av tips!  :)

Allt som kräver ett panrum är ju ingen ide att tänka på.
lika så markvärmepump är ju inget för dig.

Så det är nog lika bra att montera in en ny frånluftsvärmepump & då helst en Comfortzone.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.