Värme allmänt
henrik: Har varit på otaliga utbildningar i Wirsbo, frågan om möss har kommit upp på så gott som varje, enligt dem själva har de inga som helst problem med de små kräken ;)
henrik: Synpunkten är väl att du kanske inte skall göra allt själv om du inte känner att du verkligen har den kunskap som det kräver...
JOS81: Trots att jag blev varnad hävde jag in ca 20 m3 ved i källaren härom året... Nu är de där... och många..... [bild] Blåjon... De knaprar och pulveriserar veden... Som termiter ungefär... Tänk om det varit hästmyror eller husbock. Då hade de gett sig på konstruktionsvirket oxå.... Nä, ingen mer ved innomhus hos mig...
MathiasS: Toaletterna är väl gjorda för att fällas in i en 145mm vägg kan man gissa....
henrik: Antar att du har en Wirsbo kuvert, använd Wipex kopplingar 25x3.2-R25 utv. (RSK 241 06 00), då har du en R25 gänga och då borde det inte vara något problem...
henrik: Följ instruktionerna och om inte det fungerar höj till 2:an, det värsta som kan hända är att värmen blir ojämn....
Jesca_j: PEM-slang 32 x 26,2, Metervara PEM PN 10, godkänd för 10 kg tryck. För kallvattenledning ovan mark eller nedgrävd. Formstabil, därför även lämplig som sugslang för pumpar. Dim 16-40 säljer vi delad i önskad längd, men vid köp av hel rulle lämnar vi 10% rabatt och ytterliggare 10% vid avhämtning i vår butik. Dim 50-63 säljs endast i hel rulle med 10% rabatt vid avhämtning i vår
tomson: Fundera nog också på att värma min källare med fläktkonvektorn som sitter där och en egen slinga på varmvattnet. :D Men hur skall man smidigast styra start/stopp på cirkulationen till den? Någon termostat-brytare till cirkulationspumpen som får sitta på väggen som sätter ingång pumpen vid lämplig temparatur? Hur gör ni?
Busan: [citat] Jaha! Ett till forum att bli beroende av... ;D ;D ;D Tackar för tipset. ;)
JOS81: [citat] Det finns ju helt klart en del oljepannor till salu. En Nibe City tex som är en mycket vanlig och mycket bra oljepanna kan man hitta för ca 5000:- Har även sett de som begär närmare 20000:- för en dylik. http://www.blocket.se/view/4890942.htm?caller=jkl_s&l=0&c=1&city=0 Frågan är ju attraktiv en sån är när man kan köpa den nya modellen för 18480 kronor...
gaia: [citat] Jag hoppas att installatören upplyser kunden till slut att man ska räkna så som du skriver. Det är ju inte alla som hittar till forum och frågar eller lusläser infoblad innan köpet ( ibland finns det skrivet)... och det blir ju en halvbra anläggning annars :(. Eller vill man på det sätt få kunder med små källarutrymmen :-/ gaia
MathiasS: [citat] Ja ungefär. För 20-slangen kan man räkna 4m rör per kvm och Wirsbo rekommenderar upp till 90 meter per slinga med en "vanlig" cirkulationspump. Detta går nog att tänja lite på om det skulle behövas men det är en bra riktlinje.
Clas: Ett spirorör skall dras till tolett på övervåning och jag tänkte kanske prova att dra ett rör till allrum för att ta hand om varm luft från kaminen nere.
Sillastryparen: Jag har fått svar från IVT ang pumpens fabriksinställningar, och den är INTE levererad med varmvattenspets, utan det får man ställa in manuellt. Det poängterades att den låga temperaturen i varmvattenberedaren inte var någon risk för legionella, men - - - ville man vara säker så kunde man ju göra si och så... ::) Jag har skickat frågan vidare till en smittskyddsläkare, så får vi
Sunshine_Hill: Precis som MattiasS säger så är dokumentationen mycket bra online vad gäller Wirsbo. Priserna däremot är Törefors bättre på. Dessutom tycker jag personligen bättre om Wirsbos trådlösa termostater än andra tillverkares! http://www.tgolvvarme.se är adressen till Törefors för en prisjämförelse!
cubix: Jag skall själv montera ventilation och avluften i mitt fall blir ovanför taket.
Yondalar: Tackar Mattias och som så ofta görs i detta forum, även av mig, så hamnar vi rätt ofta en "liten bit" ifrån allra första frågan jag kommenterade det jag ansåg var felaktigheter i publicerade så kallade svar ..och det tycker jag tillhör ett "forum" och det är utvecklande ..och rätt ofta så går det inte att bara rakt av svara på första frågan
sunemangs: Hej på er, Har en kamin som heter "Brasspisen" som har ett galler under kaminen och galler ovanför då luft kan passera nerifrån upp. Allt är inmrat i en klassisk Kamin med tegelsten odyl. Nu vill jag installera någon typ av fläkt för att låta mer luft cirkulera runt kaminen och därmed höja värmeutbytet (framförallt när man drar igång den). Är det något man ska tänka på? Är det
El_-micke: huuu 9kw dygnet runt blir ju en nätt summa av ca 6000 kr i månaden
Jesca_j: Vi ritade bara streck från anslutningspunkten vid tomtgränsen till den plats vid huset där det skall in i/under grunden, samt ritade ringar där (ute)brunnarna skall vara. Inget märkvärdigt mao.
NordiCs: Har en grundfos cirkulationspump kopplad till golvvärmen och funderar nu på vilket läge jag ska låta pumpen gå. Jag vet vilket flöde jag skall ha på systemet, men jag kan inte hitta någonstans hur mycket flödet genom pumpen är beroende på vilket läge den står i. Har lyckats hitta på grundfos hemsida, hur mycket effekten och strömförb. är beroende på läget. Har även funnit
CarMan: [citat] Ja det är inga problem, men du får ite ut licka mycke effekt/m2, så du måsta ha längre slang. När VVS-firman gör beräkningen på hur lång kolektor man ska ha så får man i programet välja vad vilket matrial marken består av (eller vid bergvärme så väljer man bergart) hur många vvs-firmor tror du tar reda på detta innan dom lämnar en offert? det blir jättastor skilnad
Wizeguy: [citat] Du låter som en klok person :) Det du säger är ungefär som jag tänkt oxo.. Blir till att leja bort det då.
FrittDrag: Dom flesta aggregattillverkare har aggregat både med el och vattenbatteri. Se bara till att du får pris på ett aggregat med rätt batteri. Med vattenbatteri blir aggregaten nästan alltid lite dyrare (värmeventil + frysvaktsgivare).