Jag har en olje/elpanna Albin futura med plattvärmeväxlare.

Jag använder endast el och patronen är på 6 Kw.

i jakten på bättre driftekonomi funderar jag om det finns någon vinst i att montera en ack-tank på si så där 500 ltr?

Jag använder helt nya termostater och helt ny shuntautomatik, med framledningsgivare och inomhusgivare.

skulle inte tro detta, ifall du inte har en sk dygnstarriff med billigare el på natten.
även en acktank har värmeförluster.

ppalm skrev:
skulle inte tro detta, ifall du inte har en sk dygnstarriff med billigare el på natten.
även en acktank har värmeförluster.
Min tanke var kanske få en jämnare värme, men det handlar kanske mest om man eldar med ved.
Jag eldar som sagt med el och har ny reglerutrustning, så det kanke bara är överflödigt med ack-tank.

Det är definitivt ingen mening att ha en acktank om varmvattenkapaciteten är tillräcklig. En acktank skulle, som redan påpekats, öka värmeförlusterna. Du skulle alltså troligen förlora på att installera en acktank.

Du kan göra en del andra saker för att minska förlusterna med eldriften:

Ha tempen i pannan så låg som möjligt med bibehållen varmvattenkapacitet. Lägre temp gör att skillnaden mellan pannvattnets temp och omgivningens temp blir mindre och då blir även förlusterna mindre. Varmvattnet ska hålla minst 55 grader vid tappställena och det bör räcka för duschar eller bad. Vilken temp som är lägsta möjliga får du prova dig fram till.

Se till att ingen luft kan passera genom (och därigenom kyla) pannan. Om det här inte är gjort så kan det ge ganska stor effekt. Kall luft som passerar genom pannans värmeväxlare kyler pannan lika effektivt som rökgaserna värmer pannan vid oljeeldning. Om du har en sotningslucka på muren så öppna den så att luften tar den vägen och inte genom pannan via t ex en läckande lucka eller dylikt. Ev kan du proppa rökröret på pannan med en trasa för att minska luftcirkulationen genom pannan ännu mer. Då är det dock viktigt att du ser till att det inte går att glömma att proppen sitter där om du, eller nån annan skulle köra på olja. Låt t ex en ände av trasan hänga ut eller sätt upp en tydlig skylt på brännaren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.