Värme allmänt
Johan Gunverth: Om det är utanpåliggande vill du väl ha det snyggt. Prisol är svårt att få rakt, PEX är fult som stryk. Satsa på hårda kopparör istället. Vanliga som du målar eller förkromade. Gärna med presskopplingar om du har möjlighet. De är mindre än klämringsskopplingar och riktigt snygga
Yondalar: Galvat bör undvikas och plasten tål (troligen) ej temperaturen
Macce: Fixa tröskeln så att den ligger någon cm längre in i våtutrymmet än övriga karmen samt gör den lägre där dörrbladet hamnar. Det blir nu en lagom glipa för ventilation i gölvhöjd samtidigt som tröskeln kan vara minst 2 cm hög. /m
knatte: Har bilat upp mitt källargolv för att komma åt avloppsrören för installation av ny golvbrunn. Avloppet (anno 1932) visar sig vara cementrör med yttre dimension på 180mm. Kollar jag i tex Rinkaby rörs katalog så hittar jag bara dimension 160mm ......vad göra? Har 3 alternativ 1) knäcka avloppsrören som går i 45 graders vinkel uppåt och bygga på med plaströr (till toa o handfat och
Per-Erik: om du enbart kör med el så skulle jag iallafall isolera utgången mot skorstene.. Så det inte släpper ut en massa värme den vägen.. Dock bör du veta att du dödar din ventelation innomhus om du kör med EL.. lika så om du kör med en ren El panna.. hus utan ventelation riskerar att drabbas av fukt problem. Men allt går ju att lösa med fläcktar så klart.. :)
ppalm: jo men har du intyg från en med Swedac cert som säger att tanken är tom och rengjord. och att tömning+rengörning gick till på rätt sätt, vilken firma du lämnat bottenslammet för destruktion mm?? Swedac stämpeln/cert måste oxo vara utfördat för just besiktning/tömning tankar, dvs du kan inte anlita din lokala kyl firma som har cert för hantering av köldmedier för att skriva
2an: [citat] Ja så har jag fattat de iaf.. Har en kompis som flyttat ett hus o renoverat o byggt om en hel del o han sa att om han skulle sälja så skulle de bli en satans vinstskatt eftersom han nästan bara köpt o lejt svart.. Som delbetalning så blev de bl.a en Audi a6 till snikarn + en massa diesel från åkeriet hans... Han har papper på 650000:- o vid värderingen ifjol då var värdet 2,5
abel48: ska inte ha tätskikt, det är bara en toa med tvättställ. Hur gör man om man ska förlänga? är det nån gummi skarv då eller? Eller om jag skaffar en 40-50 nippel då... MVH Anders
guran1: Genom att det ser annorlunda ut på toaslingan så sitter det säkert en manuell ratt för att styra om slingan är öppen eller inte. Sedan man öppnat slingan så kanske man behöver justera öppningen så att det kommer in mera. Guran1
Mattias L.: Den verkar inte finnas i 110 mm eller ska jag ha något mellan röret och denna? Känner mej lia klog nu ???
Kruger: Hej! I mitt nybygge skall jag installera någon slags ventilation, eventuellt med värmeåtervinning. Jag eldar med ved. Hur löser jag detta på enklast möjliga sätt? Råd och Tips om fabrikat, pris och installation mottages tacksamt!
dedden: [citat] Hej! Jag tog in en offert på en Agrotec MED panna OCH arbete. Den slutade på 82kkr. Jag valde inte denna lösning, så därför gick jag inte djupare, men jag skulle tro att Agrotec kostar dubbelt upp mot en konventionell pelletsbrännare (ca 40kkr). Tillägg blir det ju främst för den extra skruven och förrådet till askan (tror jag).
Yondalar: vad har du för rökgastemp? problemet härrör från att det eg är för liten konvektionsyta och visst kan man förstora den ytan gm att kyla ytterligare innan rökgasen slinker in i skorstenen nu är ju utrymmet förmodligen begränsat men en vattenfylld låda med några rör i för att skapa yta mella rökgasen och vattnet är ju i princip vad vi pratar om (vattnet cirkulerar sedan av sig
Yondalar: svaret finns troligen i ciceros inlägg detta med värmestöt hos vissa vp borde eg aldrig förekomma, det vet (borde) alla värmepumpsförsäljare och ett litet kärl som blandar ner temperaturen borde alltid ingå i leveransen
Yondalar: [citat] "och det får mig osökt att tänka på" (Peter Harryson) energipolitiken och konsekvenser
gaia: Värmeförluster är ju likadana.... oavsett vad man värmer huset med. Vill man minska värmeräkningen så får man isolera annars blir det knappast någon skillnad ;). Ungefärr lika mycket värme i grannhuset försvinner neråt nu som förr. Man kan och får lägga golvvärme på oisolerade golv men man skall inte förvänta sej några besparingar ;) i värsta fal snarare tvärtom :'(. gaia
TN-Funkis: Om du enbart vill veta radonhalten kan det ev vara o.k, men om du vill kunna bevisa att du ev har för hög radonhalt och få bidrag senare till radonåtgärder är kravet en långtidsmätning med film på 3 mån under eldningsäsongen ( Villaägarna har pris på 400:- )Noggrannhet på +/- 20% är väl lite väl högt tycker jag. Ring Statens Strålskyddsinstetut och hör deras åsikt, dom borde
Mattias L.: Vi har lagt det mesta idag när det gäller markavloppet. Allt verkar blivit bra förutom vid övergången från cementröret till plaströret, spolar jag vatten aå droppar det på undersidan, svårt att uppskatta mängden men ja det droppar, forsar inte alltså. Ska jag vara "nöjd" med detta eller är det inte bra? Vi har försökt krympa den mer meen den vill inte...
robbanl: Vi lider med dig, mina torrsprickor i betongen och oron för att det skall ha förstört golvvärmen blev mycket små ;)
Yondalar: ja man kan ju undra varför det sattes in pump ;)
Husagaren: Självklar tål både rör och gummipackning lite såpa eller tvättmedel. Tycker inte att man som "amatör-röris" skall fundera allt för mycket på denna detalj utan mer på själva utförandet (dimensioner, lutningar etc.)
classelagare: Är det någon som har prövat dessa solfångare antingen som byggsats eller som färdibyggda. www.arsite.se Det ser ut som ett prisvärt alternativ. Jag blev lite sugen på att prova. Classe
Hero2: Hej. Har en murad kamin med en insatts i. Tänkte höra om det finns nån insatts som har en fläkt inbyggd som sprider värmen lite bättre. Nån som vet??
Mattias L.: Om det är så så förstår jag varför han beter sig som han gör.
gotlund: Till mig sa dom att jag får göra allt så länge inte lagen säger något annat, jag drog själv rören i mitt badrum.
frenil11: Till mitt tilltänkta enplanshus ska jag gjuta platta (100mm) med vattenburen golvvärme. Kan det bli problem med att lägga trägolv på det med tanke på träets isoleringsförmåga? Någon som har några erfarenheter /Fredrik
SKEDEN: Är det någon som har Callidus vattenfilter här på forumet? Jag har förhöjda värden på klorid (470mg per l) och jag tänkte inhandla ett sådant så dela gärna med er av erfarenheterna så jag slipper ta en kopp saltkaffe ;)
Mattias L.: Lyfter lite... ;D Var min fråga om värme helt galen? Eller hur får man den till att sitta om man inte gjuter? Det ska bli en övergång från betong till plast.