G
Greger: Det går bra med dim 32 på sugsidan om det inte är för långt mellan sjön och pumpen. Pumpen bör inte stå högre än några meter ovanför vattenytan, gärna lägre. Att suga 10 m är inte möjligt ens teoretiskt. 10 mvp motsvarar 1 bar=1atm. Försöker man suga 10 m högt så blir trycket 0 vid pumpens inlopp, vattnet kokar..... På trycksidan är det inte lika känsligt men håll upp
6 svar · 13,3k läst
morsan
morsan: http://www.grundfos.com/web/homese.nsf
7 svar · 2,5k läst
B
brasse: Jag skulle använda mig av spirorör och inte slang av något slag (förutom mellan anslutning spisfläkt till imkanal) och köpa tex 45böjar för att få den dit jag vill. Det isolerade röret fäster man med band på tex en regel (om den nu passerar en vind). Fördelar med spiro gentemot metallslang: stabilare samlar mindre fett går att göra rent om det skulle behövas Nackdelen är som
9 svar · 7,8k läst
I
Isacsson: [citat] Tack för infon . om man ändå ska elda 2 ggr för att få upp temperaturen så tror jag att jag tar runt 3000+ /Daniel
13 svar · 3,8k läst
G
gojan: Angående propan som köldmedel: När det i slutet av förra seklet blev förbjudet att använda freon som köldmedel bytte alla värmepumpstillverkare till propan. Det visade sig dock att propan löste upp smörjmedlet i kompressorn vilket fick till följd att kompressorerna skar efter ett tag. När detta uppdagades löste tillverkarna det olika. En del bytte ut propanet och en del bytte ut
3 svar · 3,6k läst
C
Chao-Li: [citat] Det beror på vilken planlösning huset har. Om det går att driva runt värmen i huset, men nej, jag tror inte det räcker. Oavsett så, isolera huset riktigt och minimera köldbryggor. Kolla gärna någon lokal firma och se vad de rekommenderar. Gärna flera, och jämför priserna. Kolla även driftskostnaderna.. ;)
13 svar · 1,0k läst
M
Magnus_Redin: Är det en inomhuspool borde en avfuktare i stället för ventilation för att hålla nere fukten kunna spara grymma mängder med energi.
4 svar · 2,3k läst
D
dwedin: Hej och tack för svar... Anledningen till att jag skall klä den i plåt är att vi kommer bygga en takkupa i anslutning till skorstenen och för att få helt tätt så skall skorstenen kläs in...
2 svar · 1,5k läst
H
henrik: Allt beror på hur mycket tid man är beredd att lägga ner för att spara några kronor.... Skulle tro att det räcker bra med en liten kurvförskjutning. Mor och Far min har haft bergvärme i fem år i sommarstugan (hus från 1891 med orginalisolering i väggarna men tillägsisolerat på taket) många gånger är vi ända upp till åtta stycken där, 22Gr året om och inget pet på pumpen har
26 svar · 3,1k läst
C
CarMan: [citat] på grund utan att nybyggda hus är relativt väl isolerade så får man en "låg" uppvrningskostna med en frånluftsvärmepump. men igentligen så har man nästan samma kostnad med en el panna. Jag rekomenderar inte en frånluftsvärmepump!!!
15 svar · 6,0k läst
O
ob1023: Jag har en ivt 495 twin, som en rörläggare instalerat i ett nytt hus. Han har oxå instalerat 2 toaletter 1 handfat en tvätthov 4 morablandare, 2 morablandare dusch + att han dragit vvs i huset. på nedervåningen har vi slingor i golvet, och på övervåningen har 7 element av olika storlek. huset är på ca 180 kvm suteräng. För detta begär han 146000 + moms. arbetet är redan utfört men
0 svar · 1,6k läst
J
Jorg: Jag har en backventil på slangen. Den ska ju ned i brunnen. Pumpen är så vitt jag vet inte självsugande, så jag antar att jag får till att fylla slangen manuellt...vilket väl lär bli några hinkar...
2 svar · 2,8k läst
pellefant
pellefant: k-rautapumpen kanske inte orkar trycka mer än 3 kilo?
6 svar · 5,6k läst
H
henrik: Skulle ta en 300L om övervägande delen i familjen är flickor.. :)
3 svar · 1,9k läst
·
Lacariuz
Lacariuz: Vi ska oxå bygga ett 1 planshus fast på 142kvm och med en kamin i mitten. Men vi ska använda oss av en 495 Twin vet inte om du har skrivit fel eller om det finns en som heter 795 twin oxå. Vi ska lägga ner 150 - 200 meter slang är det tänkt. Och vi har lermark som ska funka ganska bra har dom sagt. Tror att detta är en brta lösning, men det åter står att se :) lycka till med erat bygga
0 svar · 651 läst
S
sveag: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Tak;action=display;num=1118928082;start=0]Tak och vind[/link] av MathiasS.
0 svar · 1,5k läst
J
jan_af_lisoe: Jag fick offert i våras som såg ut så här:[Stockholmstrakten, seriös borrare] Etablering 10 000 Borrning 200/meter (140 mm) Stålröret 550/meter Hydraulisk tryckning & flödesmätning 6000 (vid behov) Max tatalpris: 35 000 Moms tillkommer på alla priser ovan Med garanti på minst 200 liter/timmen, sötvattegranti (sen tillkommer pumpen inkl installation, mm) Fick en offert till, men
2 svar · 4,8k läst
C
claeschrister1: Har inom familjen ett sommartorp i Jämtland sedan 1964 med grävd brunn. Har aldrig haft något problem med vattnet att det stått "oanvänd" upp till ett år. Vi har dock sett till att med ojämna mellanrum se till att pumpa ur brunnen helt och skrubba rent sidor från eventuell påväxt.
4 svar · 3,0k läst
C
CarMan: jag kör ju alltid met långsiktigt tänkande & vill utnytja min värmepump till max. om en vatten radiator ej stör kan man ha den som huvudvärme & köra vattenburen golvvärme för att endast göra så kolvet inte är kallt. har man bra issolerat kan man köra men enbart vattenburen golvvärme
3 svar · 1,3k läst
Andjon
Andjon: Håller på att göra inköpslista inför husdräneringen. Försöker nu beräkna hur många meter markavloppsrör jag ska ha. Frågan som uppstod var om man ska lägga rören för regnvatten frostfritt eller om man bara ska optimera fallet? Har fått tillåtelse av kommun koppla detta till avloppet. Någon som vet?
0 svar · 2,1k läst
MathiasS
MathiasS: Här ser du rätt tydligt vad du behöver: http://www.wirsbo.se/ifs/files/Wirsbo/swe/Presentation/Website/Broschyrer/Onlinex_Golvvxrme/push12.pdf
1 svar · 2,1k läst
E
Elisabeth: OK, så då bör jag alltså fylla tillbaka material i gången, men utan att det blir helt tätt... Låter vettigt ! Kanske skall jag lägga in ett rör från hålet genom gången, det måste ju fortfarande kunna komma in luft så att det blir "rundgång" mellan takventilen och gavelhålet... Tänker eLisa
2 svar · 18,0k läst
yonna
yonna: Vill bara konfirmera att 10 kbm/mån för ett 3-personshushåll överensstämmer med mina erfarenheter. Är du trädgårdsfreak får du ev öka med ca 10 kbm extra för sommarhalvåret - beroende lite på hur mycket freak du är ::).
6 svar · 3,7k läst
M
moken: Misstänkte att man bör isolera rören. Det jag ska ha i isoleringsväg på vinden är först 170mm mellan takstolarna, sen 220mm till ovanpå detta. Så då kan man kanske köra med en matta som är lika tjock som diametern på rören och sen ytterligare en ovan för att komma upp till samma mått...?
13 svar · 3,3k läst
J
Joppe: Hej! Jag funderar på att köpa en avstyckad gård som har stått tom i 15-20 år. Hur vet jag vilken effekt pannar ska ha? Huset är 10 x 20 m med oinredd ovanvåning. Jag ska bara använda boningshuset och det ligger i Skåne (så klart :)) Tacksam för alla svar och en go tråd!
28 svar · 5,0k läst
T
TN-Funkis: Ring er konsumentvägledare OMGÅENDE och läs mer på allmänna reklamationsnämndens hemsida www.arn.se, det är viktigt att ni är snabba och gör rätt från början i ert specifika fall. Er hemförsäkring-kolla med ert bolag vad som gäller vid juridisk tvist, ni har stora chanser att få hjälp där också och kolla också upp denna "hantverkare" rejält med skattemyndighet,
7 svar · 2,9k läst
H
henrik: Eftersom man är i branchen vill man bara ha "hård" fakta! Koppar är ett gift! Det är förbjudet med koppar vid nyinstallation i ett flertal områden.
18 svar · 8,0k läst
H
henrik: Vad sägs om anons på Blocket eller ett besök hos din lokale handlare?
1 svar · 1,1k läst
S
Stjarnfall16: Henrik, Jag trodde det var det jag hade gjort. :-/ Jag hittade endast packningar upp tom pex 18 när jag tittade på MA:s system. Däremot för cu fann jag packningar upp till 22 mm. FMM tror jag funkar upp till pex 22 men i mitt fall så hade det varit bra med MA:s stora system som finns med väggbricka c/c 60. Så skulle det funka så vore det toppen!
2 svar · 2,4k läst
H
henrik: Roligt att kunna hjälpa...
5 svar · 1,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.