M
mats99: Tja det kan man undra.. Mest för att få det "kantlöst" mellan de olika höjderna. Men nu verkar det luta åt Kährs Linnea i hela huset förutom det ställena där det blir klinkers. Mycket beslut och ångrande blir det. /Mats
15 svar · 2,7k läst
F
FredrikO: Tack för frågorna Wigert. Bor i Blekinge, årsmedeltemp 7,1 grader, dvs bra möjlighet för luftvärmepump. Jag tycker inte utedelen låter mycket. Den har 2 lägen varav det tystare läget går när värmebehovet inte är så stort (sommarhalvåret) och då man är ute mest. Men för säkerhets skull så har jag utedelen på norra sidan (ingen altan, men nära entren). Vänd bort från grannar
5 svar · 2,0k läst
F
FredrikO: 180 m2. Byggt 1990.
11 svar · 2,3k läst
C
CarMan: [citat] vist , det är ett allternativ, men då prater vi inte 15 000:- extra utan 30 - 40 000:- & peletsen är ju dyrare än ytjordvärmen så den lär ta ännu längre tid att betala igen. desutom så är peletsen skattefri nu, hur länge ska den vara det? om elen koster 1 :- idag & lite mer på vissa stälen så är det orimligt att tro att den kostar det om 19 år också. räkna med
25 svar · 1,5k läst
F
TN-Funkis: Har du någonsin tagit ut kallrasskyddet och gjort rent det (t.ex att handdiska skyddet)? Ganska ofta så blir damm+matfett duktiga dammråttor som gör att spjället inte går igen ordentligt. Och din lilla skorsten- har du någon "hatt" på röret till köksfläkten uppe på taket eller är det bara ett rör rakt upp i det blå, då får du ju ner snö/vatten när det regnar, och när det är
4 svar · 4,8k läst
Sne4
Sne4: Det här har varit uppe förut, och jag länkade in några trådar som kan vara intressanta för dig, det står även lite om permafoil, en tapet som ska fungera mot byggnadsradon i den första av länkarna: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1109375247;start=15#15 http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1094787966;start=0#0
2 svar · 3,4k läst
F
FrittDrag: [citat] Brukar ge mindre obehag. Samt har du inga ventiler på "trycksidan" av huset kommer suget ut inte bli så stort. Men rätt att även detta kan ge obehag. Inte lätt det där med placering av friskluftsventiler, särskilt om man bor på "blåskusten" t.ex. :)
3 svar · 1,1k läst
J
Jonashj: Hejsan. Jag har en grävd brunn på tomten som jag vill använda till bevattning. När jag köppte huset förklarade förra ägaren att det fanns någonting nere i brunnen som man kopplade tryckluft till. Då man trycksatte detta uttag så skulle vattennivån stiga. Är det någon som vet vad detta är och hur det fungerar. mvh Jonas
0 svar · 2,8k läst
F
fiddeli: tack för det klargörande svaret! fiddeli
2 svar · 1,1k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: Ska du elda med ved så är 1000L för lite.Minst 1500 Finns ett litet test här http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapporter/brannar_testart.pdf
4 svar · 2,1k läst
C
CarMan: nya radiatoren utan samsytrning gör bara en liten förbättring. det är samstyrningen som är viktigast. så jag skylle satsa på nån form av spn där styrning du far efter & behålla de gammla radiatorerna. kolla på råd & rön, där ska finnas nån test
0 svar · 1,1k läst
Abuquir
Abuquir: [citat] Rickard på www.varmepumpsforum.com har elmätare som du kan köpa relativt billigt. Installera en sådan så får vi se vad som drar mest. Fast det kanske inte funkar så bra ändå eftersom vi har olika hus och de drar olika mycket/ år. Det är ju alltid svårt att säga vad som är bäst i slutänden, bergvärme kontra frånluft. Eftersom jag har en frånluftare så blir jag lite
48 svar · 4,6k läst
C
Chiqita75: Tack !! Har läst den tråden nu men jag blir egentligen inte så mycket klokare. :-/ Tar gärna emot förslag på andra liknande FLVP, helst sånna som sköter rubbet(tillluft, frånluft m.m). Ska bestämma oss senast torsdag så det börjar bli lite bråttom(hoppas bara att våran gamla håller tills dess, den låter som ett tröskverk just nu :o )
2 svar · 1,8k läst
A
AndreasK: Finns det någon som har lite info?
1 svar · 2,7k läst
T
Try@ndError: Har precis dragit om mina kallvattenledningar som hade 50 år på nacken, inte roligt o kika i dom rören. :-/ Använde oxalsyra för att fräscha till en del porslin och det fungera utmärkt. En Gogglesökning på oxalsyra o rost ger en hel del tips. Har även använt ett vattenbad med lite kaustiksoda samt en batteriladdare för att få bort rost på lite äldre järnföremål. Minuspol
4 svar · 14,8k läst
P
ppalm: Håller med ovanstående. Min kåk är från 1954 och här började det läcka i en liggande gjutjärns stam på övevåningen och sk läcka via porer kom för ett tag sedan på ett galvat vattenrör. Så min erfarenhet säger ca 40-50 år på gamla rör. Men anticimex/folksam tycker bara om gjujärnsrör om dom är <15år. Att tänkta på vid en eventuell vattenläcka är att
3 svar · 23,8k läst
B
BJohan: Kolla in "frågor och svar" på www.comfortzone.se Där finns svar på många vanliga funderingar och frågor.
8 svar · 1,8k läst
C
chili: Åh det låter som vår förre sotare.... Vi bodde i bostadsrätt och det gällde en spiskåpa som vi byggt själva. De gav oss anmärkning för att vi inte tagit ner det i förväg, trots att de (givetvis) inte kom när de sagt de skulle komma. Dessutom ville de debitera oss för vi inte varit hemma trots att vi varit hemma hela tiden. Suck. Men, monopolet är väl skrotat? Ring runt o kolla,
2 svar · 2,9k läst
E
eken: Just i gamla hus där det finns galvrör till kallvattnet så är det viktigt att ha koll på materialet när man skarvar.Mässing är materialet att föredra när man skarvar på koppar efter galv men då bara använda det invändigt.Lägger man mässingen utvändigt finns det risk att mässingen äter upp galven genom galvaniska strömmar.Det är också att föredra att inte gå från koppar
7 svar · 6,4k läst
H
henrikandersson: Fick till slut tag på en energirådgivare som gick igenom hela värmesituationen och skruvade sedan på VP:n och nu får vi faktiskt värme ut från VP. Tricket var att ställa in kurvlutningen myket högre än tidigare (manualen visar bara kurvlutningen upp till steg 15, den går egentligen till 50) Det fina med detta är att energirådgivaren är en gratis tjänst från vår kommun (Svedala)
1 svar · 2,3k läst
Jesca_j
Jesca_j: Låter som ett bra pris om det är en fullstor grävare. Mycket bra pris om det dessutom är vitt och inklusive moms. (Jag fick betala 825:- + moms).
1 svar · 829 läst
R
roli: [citat] Jodå det finns expansionskärl även på solsystemen. Man brukar starta med ett förtryck (kall solfångare) på ca. 2-3 bar. Sedan hur högt det blir när solfångaren når 150-160 grader vet jag inte, har inte varit där själv vad jag vet. Men säkerhetsventilen löser först vid 9 bar så det kan nog vara en hel del skillnader mellan varm och kall solfångare. Att jämföra mellan
24 svar · 6,5k läst
Y
yxis: [citat] Är inte steg ett att göra något åt golvbrunnarna? Om det är så att dålöig lukt bara kommer från ett par golvbrunnar så är det ju frid och fröjd i övrigt. För att bara prova ett par dagar så kan du ju lägga en plastpåse platt över varje brunn och tejpa med eltejp,gaffatejp eller liknande så att det blir helt tätt runt brunnen, om lukten försvinner så är felet funnet
10 svar · 5,9k läst
Y
yxis: [citat] Om den är gjord för att klara både 230V och 400V så är ändå steg ett att koppla om den för 400V. Är den ansluten med en 'snygg' ledning direkt till elcentralen, eller är det stickpropp? Om det redan är en seriöst installerad ledning hela vägen mellan beredaren och elcentralen så är det bara att hålla tummarna att det finns plats för säkringar så det räcker för att
13 svar · 13,0k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Jag önskar dig detsamma!
14 svar · 3,4k läst
J
johannes100: God kväll! Jag hade för ett tag sen funderingar om projektering av vent.satsen till ce50 då jag har ritat ett eget hus, de flesta får ju tydligen med dessa via sina hustillverkare. Nu behöver jag inte fundera längre då det finns en firma knutna till comfortzone som kan hjälpa oss lösvirkesbyggare... Firman heter Alig(alig.se) och ombesörjer såväl projektering samt kanalsatsen. Allt
0 svar · 1,5k läst
J
Janne_B: Så enkelt ! Misstog mig lite på din vädjan om tomt på Bjärehalvön. Den lär väl inte ligga centralt till något om du inte jobbar på byn's ica-butik.
22 svar · 8,1k läst
P
pack: Har själv köpt från elkompaniet, vet även att elbutik.se saluför LVI element.
1 svar · 2,7k läst
C
cat_stevens: Frånluftvärmepump och luft/luft-pump. Någon som har den kombinationen? Funderar på att göra så i vårt blivande souteränghus. Nedervåningen på 85 kvadrat värms med golvvärme och flvp. Ovanvåningen endast med luft/luft pump, samt en tulikivi. Fördelen som jag ser det är att det borde bli ett hyffsat billigt system (förutom tulikivin då). Sen kanske det blir problem om det är
0 svar · 1,8k läst
C
CarMan: är man sedan lite händig kan man konvertera själv! jag har konverterat mitt hus & jag instalerade begagnade radiatorer.
4 svar · 3,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.