Gamla avloppsluftningen har maffigt gjutjärnsrör med 180 graders krök över tak. Nu drar jag 50 plast upp till över tak. Kan den sluta öppen rakt upp? Eller varför bör man ha en krök eller en hatt?

Eller varför bör man ha en krök eller en hatt?
Ingen aning. Enda jag vet är att jag har en krök på min... :-/

• Gilla
Hkraft
  • Laddar…
Du kan ha den helt öppen utan problem.. det hade i allafall jag på mitt gammla gjutgärn.. innan jag bytte till plast tänker förvisso fortfarande köra det öppet..

har det funkat i över 60 år så...

du behöver ingen hatt eller krök, dom flästa ha helt öppna avluftningar

Ända anledningen till en krök är att fåglar inte kan bygga släppa ner skit etc. Det har ingen teknisk fördel i övrigt.

Bob_the_builder
Arne61 skrev:
Gamla avloppsluftningen har maffigt gjutjärnsrör med 180 graders krök över tak. Nu drar jag 50 plast upp till över tak.
Inga synpunkter på att ha den öppen, men däremot på den nya dimensionen. 50 mm är för lite, har du inte plats för grövre rör? Helst ska det vara 110.

Förutom det estetiska. VVS affären föreslog 50 rakt upp med en konisk strut ner mot en plåt som ersätter en panna - från plåtslagaren. Tre grannar har det så och deras hus byggdes runt 80. Men nu är det ju 05...

Rent tekniskt: Om alla toaletter spolar samtidigt med att man har tre man som häller en hink vatten i varje toa samtidigt samt blandar i en fin papperspropp i varje, så rusar i mitt fall tre nästan fulla rör ut mot friheten i gatan. Då blir det undertryck i ventilationsröret, eller hur? Uteluft sugs in. Med 110 eller 50 rör skiljer det bara i lufthastighet, vad har det för betydelse? Det lär knappast vissla, röret blir 3,4 meter och rakt. Eller bubblar det irriterande i alla vattenlås i huset? Är det partyköer till alla toaletterna kan man nog ta lite bubbel...
Fågelskiten vore väl ett välkommet inslag i reningsverkets trista meny för bakterierna där.
När situationen är rent statisk kan jag inte se någon anledning heller till tjocka rör. Luften i systemet är väl varierande i temperatur, så ibland stiger det och ibland sjunker luften i röret. Man luftar väl delvis hela gatusystemet tillsammans med grannarna.

Jag är lite petig här för jag vill gärna gömma röret i väggen och få in en fullmåttsgarderob där tjocka 110 röret satt.
Är tacksam för en teknisk motivering för 110. En bestämmelse brukar ofta ha en klar orsak. Här verkar det blivit en gråzon.

skulle väll vara att din avlopps stam till gatan är väll 110..?

Blir kanske som att andas i ett sugrör..? (med en viss överdrift) ;)

/Spånar lite

Bob_the_builder
Jag kan tyvärr inte motivera det tekniskt, men "beprövad erfarenhet" har vägt ganska tungt på mitt bygge. Jag resonerar som så att om det nästan uteslutande används 110-rör för avluftning så måste det finnas ett rimligt skäl - och sedan grottar jag inte mer i det. Du får naturligtvis göra hur du vill. :)

lånar tråden lite
jag ska byta tak å undrar om avluftningen måste gå genom taket ?
kan jag inte dra ett rör ut genom fasaden istället ?
om jag ska dra ut genom fasaden så blir det ca 4 m rör dragning i sidled i en kall sneskrubb.
huset i fråga är 1½ plan inge vatten på övre planet
eller kan jag köra med nå annat & vad kan sådant kosta

P@rtgallery skrev:
Ända anledningen till en krök är att fåglar inte kan bygga släppa ner skit etc. Det har ingen teknisk fördel i övrigt.
Jag gjorde en krök för att slippa fåglar & snö och satte även i myggnät för att slippa insekter ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.