5 101 läst ·
16 svar
5k läst
16 svar
Hydrofor-hjälp
Sida 1 av 2
Hej
Vi har en gammal hydrofor som inte funkar som den ska. Elmotorn kör på som attans men det byggs inte upp nåt tryck. Det är en sån här:www.nybleus.se/hydrofor.jpg
Tryckmätaren stod konstant på 2bar så jag tog isär den och rengjorde den, den hade ärjat fast eller nåt, så nu står den på 0.
Jag har skruvat bort topp-bulten på tanken och fyllt på med vatten.
Har även skruvat på en (gissar jag) luftnings-skruv som sitter efter inkommande vattenslang (mot hydrofor). I början när jag släppte den så pös det ett bra tag, sen tog jag bort den helt och då kom det lite vatten.
Har kört elmotorn bra länge men det blir inget tryck. Ibland kom det några droppar från den men inte mkt. Vad kan vara fel ???
Sitter det ett membran i den som kan vara trasigt?
Luftnings-skruven som jag släppte på inkommande vattenslang, kom det vatten från sjön eller hydroforen tro?
Har läst tidigare tråd om hydrofor men det blev bara mindre oklart om vad som kan vara fel :-/
Tacksam för hjälp,
Vi har en gammal hydrofor som inte funkar som den ska. Elmotorn kör på som attans men det byggs inte upp nåt tryck. Det är en sån här:www.nybleus.se/hydrofor.jpg
Tryckmätaren stod konstant på 2bar så jag tog isär den och rengjorde den, den hade ärjat fast eller nåt, så nu står den på 0.
Jag har skruvat bort topp-bulten på tanken och fyllt på med vatten.
Har även skruvat på en (gissar jag) luftnings-skruv som sitter efter inkommande vattenslang (mot hydrofor). I början när jag släppte den så pös det ett bra tag, sen tog jag bort den helt och då kom det lite vatten.
Har kört elmotorn bra länge men det blir inget tryck. Ibland kom det några droppar från den men inte mkt. Vad kan vara fel ???
Sitter det ett membran i den som kan vara trasigt?
Luftnings-skruven som jag släppte på inkommande vattenslang, kom det vatten från sjön eller hydroforen tro?
Har läst tidigare tråd om hydrofor men det blev bara mindre oklart om vad som kan vara fel :-/
Tacksam för hjälp,
tjenare
har du bara vatten o ingen luft i tanken kommer det inte att funka det går som bekant inte att kommprimera vatten...............stäng av pumpem töm tanken tills en tredjedel återstår med vatten.........koppla till en kompressor pumpa i luft tills det visar ca 4kg...........har du ingen komp......töm tanken helt på vatten o starta sedan pumpen då brukar det bli rätt lagom med vatten o luft i..............fyll pumpen med vatten innan du kör igång ....öppna en kran lite så att pumpen får jobba mot tryck så brukar den ta
har du bara vatten o ingen luft i tanken kommer det inte att funka det går som bekant inte att kommprimera vatten...............stäng av pumpem töm tanken tills en tredjedel återstår med vatten.........koppla till en kompressor pumpa i luft tills det visar ca 4kg...........har du ingen komp......töm tanken helt på vatten o starta sedan pumpen då brukar det bli rätt lagom med vatten o luft i..............fyll pumpen med vatten innan du kör igång ....öppna en kran lite så att pumpen får jobba mot tryck så brukar den ta
Ok, bra tips!
Ska testa detta, tack
Mao. så är det ingen "gummiblåsa" i denna tank ???
Ska testa detta, tack
Mao. så är det ingen "gummiblåsa" i denna tank ???
Har sett att de säljer en luftnippel på rinkaby: Luftnippel 06R För hydrofortankar. Best.nr 2154
Egenskaper/Dimension 06R utv. Med bilkägla. 27,50kr/st.
Bild: www.nybleus.se/luftnippel.jpg
Finns som R15 & R25.
Är det så att man kan byta den mot "topp-bulten" på tanken och trycka i luft med kompressor eller är det för att släppa ut luft i inkommande vattenledning ???
Egenskaper/Dimension 06R utv. Med bilkägla. 27,50kr/st.
Bild: www.nybleus.se/luftnippel.jpg
Finns som R15 & R25.
Är det så att man kan byta den mot "topp-bulten" på tanken och trycka i luft med kompressor eller är det för att släppa ut luft i inkommande vattenledning ???
Jag fick luft-nippeln från Rinkaby igår och monterade den tillsammans med en ny tryckmätare. Jag lät vattnet som var i tanken vara kvar och pumpade upp trycket till 2,5kg med kompressor och vattnade en del.
JISSES vilket tryck ;D
Dock så besannades mina farhågor att elmotorn inte bygger nåt tryck i alla fall. >
Testade att köra motorn med lite tryck kvar en ganska lång stund men trycket ökar inte alls.
Vad gör jag nu tro?
Eftersom det går att trycksätta tanken så är det inte det som är fel.
Felet är fortfarande att elmotorn inte bygger upp tryck i tanken.
Jag vattnade ur säkerligen mer än hälften av tanken så de föreslagna sätten tidigare har jag utfört.
Vad gör man som nästa åtgärd ???
JISSES vilket tryck ;D
Dock så besannades mina farhågor att elmotorn inte bygger nåt tryck i alla fall. >
Testade att köra motorn med lite tryck kvar en ganska lång stund men trycket ökar inte alls.
Vad gör jag nu tro?
Eftersom det går att trycksätta tanken så är det inte det som är fel.
Felet är fortfarande att elmotorn inte bygger upp tryck i tanken.
Jag vattnade ur säkerligen mer än hälften av tanken så de föreslagna sätten tidigare har jag utfört.
Vad gör man som nästa åtgärd ???
Har du vatten kvar i brunnen tro?? Är det djupborrad brunn med ejektorpump eller grävd brunn?
EDIT:// Har du filter inkopplat innan hydrofor så kan det vara igensatt. Ev. kan du ha råkat stänga igen någon av ventilerna till/från filtret?!
EDIT:// Har du filter inkopplat innan hydrofor så kan det vara igensatt. Ev. kan du ha råkat stänga igen någon av ventilerna till/från filtret?!
Det är en sjövatten-slang som inte använts på länge.
Kan vara så j-la illa att det är stopp ute i sjön :-/
Kan man då köra motorn baklänges och trycka ut vatten/luft i sjön så det släpper?
Kan vara så j-la illa att det är stopp ute i sjön :-/
Kan man då köra motorn baklänges och trycka ut vatten/luft i sjön så det släpper?
Tveksamt om det hjälper. Sitter det fast så sitter det troligen fast åt båda håll. Kolla "Sjöänden" av slangen och se om du hittar något snajsigt som sitter fast i änden på slangen!jocke@nybleus.se skrev:
Har ingen aning om var slangen ligger i sjön :-/
Inte grannarna heller...
Därför hade jag velat köra baklänges för att lokalisera eventuella luftbubblor eller dylikt.
Inte grannarna heller...
Därför hade jag velat köra baklänges för att lokalisera eventuella luftbubblor eller dylikt.
hej
köra baklänges är meningslöst pumpen ger inge tryck då
det du kan göra är att koppla vattentryck på systemet kommunvatten tex för att kolla om botten ventilen eller slangen är ok..........är botten ventilen inte tät ser du var i sjön det blir rörelse
lycka till
köra baklänges är meningslöst pumpen ger inge tryck då
det du kan göra är att koppla vattentryck på systemet kommunvatten tex för att kolla om botten ventilen eller slangen är ok..........är botten ventilen inte tät ser du var i sjön det blir rörelse
lycka till
Om inte sugslangen blir tom då allt är avstannat så fungerar antagligen backventilen i änden på sugslangen = Blir svårt att köra ut något baklänges.
Hur mycket tryck får du då?
Vanligt brukar vara att tryckkontakten slår till vid 2 och stänger av vid 4.
Jag hade ett liknande problem då jag försökte skarva sugslangen 25mm med en sugslang 40mm. På något vis fick den i sig massa luft och det blev liksom aldrig något tryck och pys.
///Johan
Vet du om det är en injektor på slangen? eller hur slangen ligger?
Annars är det kanske så illa att du måste byta hela slangen, men kolla med en pumpfirma annars kan bli billigare.
Annars är det kanske så illa att du måste byta hela slangen, men kolla med en pumpfirma annars kan bli billigare.
Vad är en injektor ???
Nope, vet inte vart slangen ligger... :-/
I värsta fall lyfter jag upp pump & tank och sätter det vid den andra brunnen som står oanvänd på andra sidan tomten ;D
Nope, vet inte vart slangen ligger... :-/
I värsta fall lyfter jag upp pump & tank och sätter det vid den andra brunnen som står oanvänd på andra sidan tomten ;D