Hej, Vi funderar nu på att sätta in en värmeväxlare.
det vi skulle behöva svar på är:

Vi ska installera en värmeväxlare som heter TemoVex 250. Kan man då installera vanliga plaströr som man använder till avlopp. Det skulle vara mycket enklare och billigre än att installera t ex plåtrör. Här är svaren tvetydiga(I yugoslavien): vissa säger att det uppstår någon sorts statisk elektricitet, andra säger att det är bull shit. Vad ska kan tro. Fråga 2: Det finns tydligen någon slags ljuddämpare som bör installeras. Var sätter man den ..eller räcker det med att ljudisolera alla rör?

T
Verkar som man blandat ihop ventilationsrören med avtappningsröret för kondensvatten. Plastslang till kondensvatten går bra. Att plaströr till ventilationen skulle förosaka statisk elektricitet vet jag inte något om, har själv plaströr i min ventilation och jag har inte märkt något sådant fenomen, kolla med någon expert.

Ljuddämpare går att köpa på olika byggvaruhus, bör sättas direkt före fläkten på ut och inkommande rör (alltså närmast aggregaten)och bör vara minst 1 m långt. Du kan också sätta 2 i serie efter varandra om det låter mycket.

Tack för svaret!!

TN-Funkis skrev:
....... kolla med någon expert.
Det är ju det jag gör ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.