Är den nån som kan ge en fingervisning för hur stort expantionskärl mitt värmesystem kommer att kräva?

jag har 22 dubbelpanelradiatorer 50 cm höga & en meter långa.
vet inte hur många liter dom rymmer.
sen kommer jag at ha en ack på 160 liter i serie med dessa.

behöver jag räkna in dubbelmanteln i min dubbelmantlade vvb? denna hör ju till varmvattenproduktionen, men den är ju konstant koplad till värmesystemet via lilloppet, det är ju bara retuten som skiftar när värmepumpen gör varmvatten.
dubbelmanteln komer att vara på 200liter

hur stort tryck kärl behöver jag?

jag kör idag alla radiatorer utan seriekoplar ack & med en dubbelmantel på endast 75 liter & till deta har jag 12 liters tryck kärl.

vad händer om jag har för litet tryck kärl?

Det finns bra info ang detta på :http://www.energifirman.com/
Läs under rubriken slutet expkärl.

Eller läs på ta hydronics sida.
http://tacat.tourandersson.com/1/product_frame.htm

Gå in på expasionssystem och klicka vidare till dimensionering.

För litet kärl gör att trycket varierar för mycket vid temperaturväxlingar i vattnet. Trycket blir för lågt när systemvattnet är kallt och luft kan därmed sugas in i systemvattnet vid tillexempel radiatorventiler.

Du ska räkna med allt systemvatten som är kopplat till din vattenvärmare.
Om ditt systemvatten har en jämn temperatur kan kärlet vara litet.
det är viktigt att ta reda på vilka temperaturer vattnet varierar mellan, det är temperaturvariationen och  vattenvolymen som avgör lämplig storlek på kärlet.
Jag har bara hört talas om problem med för små kärl.
Det gör inget om kärlet är lite för stort.

Slutna expkärl i vedeldningsanläggningar med stora vattenvolymer och stora temperaturskillnader (20 till 95gr) kräver stora expvolymer.

på sommaren är system tempen som minst 20 grader & om det mot all förmodan skulle bli -30 grader nån vinter så är system tempen 47 grader.

annars så kör jag med ett delta-t på 6 grader.

vattnet i dubbelmanteln sitter ju viserligen ihopp med det övriga vattnet men det hamnar ju ändå utan för systemet & har inte sama temp som systemet så jag tror inte man behöver räkna med det.

jag tycker dom där formlerna var krongliga, nån som kan räkna utefrån dom värden jag uppgett?

Jag vågar mig inte på att dimensionera ditt expansionskärl ;)
Men du verkar ju inte ha så stora temperaturvariationer att ta hänsyn till.
Om ditt nuvarande system med ditt befintliga expkärl fungerar bra så behöver du bara koppla in ett kärl som tar hand om din extravolym som du adderar till ditt system.
Om trycket i ditt nuvarande system hålls stabilt kanske du till och med klarar dig utan mera exp?
Det går ju att lägga till expvolym i efterhand om det visar sig befogat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.