8 774 läst ·
14 svar
9k läst
14 svar
Värme: Atmos panna/byta panna
Funkar bra.
Calmarpannan.
Grovt överslag 30 000:- ink moms om du köpt panna o tankar själv och rörpularn står för rör etc.
Jag känner igen typen, undrar förresten varför ingen har gett dig några förslag
Mvh Rogge
Man vill ju inte vara nån nisse som tror han vetrogge_vvs_pl skrev:
Calmar pannas pellets uttag på sidan är fiffigt.
Atmos pannan har jag 2st på jobbet som har haft problem med otäta luckor. .
Annars tycker jag min panna är riktigt bra. En innova 30kv
Kermaiken kostar 3000kr till den vilket är några hundringar mindre än calmar och atmos.
Är mitt uppe i ett pannbyte.
Har idag kapat upp oljetanken och rivit alla rör på pannan.
Ska baxa ut det gamla och in med det nya, det kommer att kosta mig 70 000kr.
CTC V35, 2 X 500 l tankar, automatshunt, exp.kärl, nya ventiler på 8 st element med termostat, alla rör och delar samt inkoppling.
offerterna har legat mellan 90000 och 70000 kr tog alltså den minst dyra.... :
Har idag kapat upp oljetanken och rivit alla rör på pannan.
Ska baxa ut det gamla och in med det nya, det kommer att kosta mig 70 000kr.
CTC V35, 2 X 500 l tankar, automatshunt, exp.kärl, nya ventiler på 8 st element med termostat, alla rör och delar samt inkoppling.
offerterna har legat mellan 90000 och 70000 kr tog alltså den minst dyra.... :
Calmar pannan finns med pelletslucka på fronten med så man måste inte sätta den i sidan.
Jag har en Calmar v33 med 2*750 liters ack.
Gjorde ett total byte .. Ut med allt det gamla in med nytt
inkl inbärning till källare och så. Nytt rör i pipan .
All instalation ( rör / el / o allt annat)
Jag eldade i går då hade jag slöat så mina tankar var nere i 20 grader lastade in ett nästa fullt inlägg kunde säkert fått in 1 klabbe till. Och som vanligt så löste syr ventilen ut. då var båda tankarna laddade med 93-91-90 grader. Den kan jag varmt rekomendera.
Priset jag gav var 96000:- och jag blev inte äns dammig själv.
Jag har en Calmar v33 med 2*750 liters ack.
Jag eldade i går då hade jag slöat så mina tankar var nere i 20 grader lastade in ett nästa fullt inlägg kunde säkert fått in 1 klabbe till. Och som vanligt så löste syr ventilen ut. då var båda tankarna laddade med 93-91-90 grader. Den kan jag varmt rekomendera.
Priset jag gav var 96000:- och jag blev inte äns dammig själv.
Du önskar en tank till i julklapp då...Dem00niX skrev:Jag har en Calmar v33 med 2*750 liters ack.
Jag eldade i går då hade jag slöat så mina tankar var nere i 20 grader lastade in ett nästa fullt inlägg kunde säkert fått in 1 klabbe till. Och som vanligt så löste syr ventilen ut. då var båda tankarna laddade med 93-91-90 grader.
Hehe .. det hade ju inte vart helt fel. Men värmen räcker gott till ett dygn under vintern .. så för den delen är det inget krav på en tank till. Det är ju bra att motionera säkerhetsventilen med
Testar den typ varje eldning .. hihi..
a skrev:Tack för svaret.Vill dock ha 2000 l tank pga bekvämligheten.Betyder väl knappt 1,5 vedinlägg.Om man går ner till 20 grader.Vid 40 lär det bli 1 vedinlägg.Verkligen effektiv panna.Hur är det med hållbarheten på Calmarpannan.Hur länge håller keramiken.Och hur länge håller själva pannan.Ok jag vet att det beror på hur man hanterar pannan,men polarn påstår att han eldat i över fem år och keramiken är som ny.Medans polarn i Sala har bytt keramik varje år.Men eldar man på rätt sett och lägger in veden försiktigt så lär väl keramiken hålla i 4 - 5 år.Många frågor blir det.Och tack för att ni som har en sådan panna svarar.Det är det som jag menar är rätt svar.
Hej,
Har V33 och 2000l ack.
Laddar dessa 2000l med ett ilägg (20-90gr), vid dygnstemp som nu, ja det kanske är 50gr i botten om jag inte rör grejerna utan bara kör ett ilägg.
När det är kallt eldar jag dagligen och då eldar jag igen när topptempen är mellan 40-50gr, även då räcker det med ett ilägg.
Har jag tid och lust brukar jag röra runt i eldstaden i mitten av cykeln samt plussa med 2 kubbar till, då löser SYR ut mot slutet men jag får då närmare 95gr i tankarna (iaf i toppen).
Jag eldar med björkved som är torkad 2 år.
5-8år ska keramiken hålla om man eldar enl instruktion.
Den "äts" ju sakta upp av värmen, eftersom det är omvänd förbränning i de flesta pannor behöver man inte vara speciellt rädd att man eldar upp armhåret när man fyller på, alltså behöver man inte kasta i veden.
Gör man det är det nog keramikbyte varje år som gäller, men då blir uppvärmningskostnaden dyrare ;D
Keramiken kostar 1300 till V33 (eller i häradet kring).
Angånde hållbarheten. Den är nog det samma som de flesta större tillverkare. Jag har 4 års garanti så det måste jag anse vara bra.
Keramiken är som sagt rätt billig. Men om man eldar med torr ved och inte kastar in veden så ska den hålla minst 4-5 år iaf.
Keramiken är som sagt rätt billig. Men om man eldar med torr ved och inte kastar in veden så ska den hålla minst 4-5 år iaf.
Klicka här för att svara