Kan någon föreslå en bra konstruktion som inte är svindyr för golvvärme ovanpå en betongplatta!!
Bra med lite måttuppgifter på eventuella reglar etc. Gäller en ny tillbyggnad om ca 70 m2 med vardagsrum, gästrum, tvättstuga o. dusch/wc. Golvmaterial klinkers utom i gästrum där jag vill ha golvträ. Vill gärna ha samma golvhöjd i alla utrymmen!

Om du är ute efter det billigaste alternativet så är det nog smartast att gjuta in rören i betongen. Fast det kanske är för sent för det?

Inte för sent men jag vill ha grejerna ovanpå plattan! Känns tryggare och mer flexibelt inför framtiden om rumsindelningen skulle ändras! Jag lägger en betongsockel ovanpå plattan som väggarna skall stå på och där är frågan hur högt golvkonstruktionen bygger!

Lägg en 50mm cellplast på plattan, ovan det en kaka av flytspckel 30mm med ingjuten 16-slang. Klinker direkt på det eller isofond 3mm fuktspärr(eller bara ångspärr om du vågar) och trägolv. Funkar bra hos mig.

Negativt:

- lite tunnt med cellplast (men verkar dock inte vara ett stort problem mta energiförbrukning)

- flytspackel kostar en del...

Positivt:

- Enkelt och snabbt
- bra underlag för klinker
- cellplasten är kappilärbrytande
- slangen hamnar grunt vilket ej ger samma tröghet som om den vore ingjuten i platta

Dock bör du vara uppmärksam på den fukttransport som kan ske till den ursprungliga byggnaden du fukten trängs undan den nya.

[quote author=frecarlen link=board=VVS;num=1127254240;start=0#3 date=09/23/05 kl 13:03:59

Dock bör du vara uppmärksam på den fukttransport som kan ske till den ursprungliga byggnaden du fukten trängs undan den nya.
[/quote]
Tack för bra förslag, det skulle passa till min platta som får 200 mm cellplastisolering och med de 50 över betongen borde värmeförlusterna bli minimala plus att den här lösningen ger en snabbare anpassning till temperaturförändringar. Men jag är lite osäker på resonemanget om fukttransport, det gäller en tillkommande ny byggnad som kopplas ihop med det gamla huset genom en "sluss" - kan du förklara närmare!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.