Hej

Jag håller på att planera ett nytt kök i vår lägenhet (bostadsrätt). Idag sitter det en centralfläkt på taket, vilket gör att vi köket bara har en spjällfläkt.

Suget i den fläkten lämnar väl lite att önska och vi tänkte därför sätta in en motordriven fläkt i samband med köksrenoveringen. Går det bra, eller stör det den mekaniska ventilationen för hela huset???

/Erik

Det riskerar att störa hela huset.

En förbättring mot nu är att sätta en stooor spiskåpa.
Sen finns det om jag inte tar miste kombinationer med kolfilter och spjäll.

Om takfläkten är "stor" nog finns det man kallar en "Alliance"-fläkt (Futurum tillverkar dem).
Den har både inbyggd fläkt och styrning för extetn(tak)fläkt.
Förutsättningen är att takfläkten kan "svälja" det som köksfläkten blåser.

Bästa lösningen (tycker jag) är att dra en ny egen kökskanal ut, då kan man fritt välja vilken köksfläktslösning man vill (inbyggd fläkt, takfläkt, olika typer på kåpa etc.)

Åtgärder som påverkar fasaden kräver föreningens medgivande.
Mynna imkanal/köksfläckt mitt på väggen, vad säger reglerna om det?
Kanske ska du föreslå "Alliance"-fläkt (Futurum tillverkar dem)
till föreningen. Det borde vara fler som har ditt problem.

*bara för att förtydliga* Alliance fläkten är för villor med central fläkt.
Men Futurum har även fläktar för flerbostadshus med fläkt och spjäll (alltså inte bara en volymkåpa som du verkar ha idag).

Hoppas detta hjälper dig lite :)

Om jag inte misstar mig så är det samma köksfläkt för villor som för flerbostadshus, men i flerbostadshus har man tryckstyrning på centralfläkten så att man aldrig får problem med att du skapar övertryck med köksfläkten.

Tack!

Jag måste undersöka saken vidare. Det tycks ju inte vara helt problemfritt att sätta in en motordriven fläkt. Hur vet man om man har tryckstyrning eller inte på centralfläkten?

Jag ringde till Futurum och bad de om råd. De sa att om man ville byta till en Alliancefläkt så var alla lägenheter tvungna att byta samtidigt.

T
Kolla först om fläkten på taket är servad (genomgången-rengjorda kanaler m.m), kolla också om det går att öka luftgenomgången där (går det att justera något spjäll före fläkten-kan fläktens varvtal regleras/höjas)
Kolla sen att du får in tillräckligt med luft i lägenheten, typ öppna ett fönster i ett annat rum och se om din gamla fläktkåpa då tar upp matoset bättre.

När du har fått hum om detta kan du då ev investera i en snygg kåpa utan fläkt som då ev kan förbättra osupptagningen beroende på om du fått ordning på det gemensamma systemet, att koppla fläkt mot fläkt fungerar inte, du lär få trubbel med någon granne som får ditt os hos sig istället.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.