3 530 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Motordriven fläkt
Hej
Jag håller på att planera ett nytt kök i vår lägenhet (bostadsrätt). Idag sitter det en centralfläkt på taket, vilket gör att vi köket bara har en spjällfläkt.
Suget i den fläkten lämnar väl lite att önska och vi tänkte därför sätta in en motordriven fläkt i samband med köksrenoveringen. Går det bra, eller stör det den mekaniska ventilationen för hela huset???
/Erik
Jag håller på att planera ett nytt kök i vår lägenhet (bostadsrätt). Idag sitter det en centralfläkt på taket, vilket gör att vi köket bara har en spjällfläkt.
Suget i den fläkten lämnar väl lite att önska och vi tänkte därför sätta in en motordriven fläkt i samband med köksrenoveringen. Går det bra, eller stör det den mekaniska ventilationen för hela huset???
/Erik
Om takfläkten är "stor" nog finns det man kallar en "Alliance"-fläkt (Futurum tillverkar dem).
Den har både inbyggd fläkt och styrning för extetn(tak)fläkt.
Förutsättningen är att takfläkten kan "svälja" det som köksfläkten blåser.
Bästa lösningen (tycker jag) är att dra en ny egen kökskanal ut, då kan man fritt välja vilken köksfläktslösning man vill (inbyggd fläkt, takfläkt, olika typer på kåpa etc.)
Den har både inbyggd fläkt och styrning för extetn(tak)fläkt.
Förutsättningen är att takfläkten kan "svälja" det som köksfläkten blåser.
Bästa lösningen (tycker jag) är att dra en ny egen kökskanal ut, då kan man fritt välja vilken köksfläktslösning man vill (inbyggd fläkt, takfläkt, olika typer på kåpa etc.)
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Åtgärder som påverkar fasaden kräver föreningens medgivande.
Mynna imkanal/köksfläckt mitt på väggen, vad säger reglerna om det?
Kanske ska du föreslå "Alliance"-fläkt (Futurum tillverkar dem)
till föreningen. Det borde vara fler som har ditt problem.
Mynna imkanal/köksfläckt mitt på väggen, vad säger reglerna om det?
Kanske ska du föreslå "Alliance"-fläkt (Futurum tillverkar dem)
till föreningen. Det borde vara fler som har ditt problem.
*bara för att förtydliga* Alliance fläkten är för villor med central fläkt.
Men Futurum har även fläktar för flerbostadshus med fläkt och spjäll (alltså inte bara en volymkåpa som du verkar ha idag).
Hoppas detta hjälper dig lite
Men Futurum har även fläktar för flerbostadshus med fläkt och spjäll (alltså inte bara en volymkåpa som du verkar ha idag).
Hoppas detta hjälper dig lite
Kolla först om fläkten på taket är servad (genomgången-rengjorda kanaler m.m), kolla också om det går att öka luftgenomgången där (går det att justera något spjäll före fläkten-kan fläktens varvtal regleras/höjas)
Kolla sen att du får in tillräckligt med luft i lägenheten, typ öppna ett fönster i ett annat rum och se om din gamla fläktkåpa då tar upp matoset bättre.
När du har fått hum om detta kan du då ev investera i en snygg kåpa utan fläkt som då ev kan förbättra osupptagningen beroende på om du fått ordning på det gemensamma systemet, att koppla fläkt mot fläkt fungerar inte, du lär få trubbel med någon granne som får ditt os hos sig istället.
Kolla sen att du får in tillräckligt med luft i lägenheten, typ öppna ett fönster i ett annat rum och se om din gamla fläktkåpa då tar upp matoset bättre.
När du har fått hum om detta kan du då ev investera i en snygg kåpa utan fläkt som då ev kan förbättra osupptagningen beroende på om du fått ordning på det gemensamma systemet, att koppla fläkt mot fläkt fungerar inte, du lär få trubbel med någon granne som får ditt os hos sig istället.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden