8 957 läst ·
8 svar
9k läst
8 svar
"Plugga" skorstenen. Med vad?
Efter att ha bytt från olja till jordvärme behöver jag inte längre skorstenen. Senare kommer jag att montera ner den helt, men tlls dess vill jag plugga igen den gamla rökkanalen för att slippa det extra kallras den ger.
Vad ska jag använda mig av? Funkar det att bara trycka ner exempelvis stenull i hålet hela vägen ner?
Vad ska jag använda mig av? Funkar det att bara trycka ner exempelvis stenull i hålet hela vägen ner?
Montera ner? Vad är skorstenen gjord av? Husets ålder? Behöver du inte ventilation/självdrag? Behöver du ingen framtida eldstad? Många frågor på din fråga... Om du ska täppa till, vilket jag tycker verkar konstigt, så behöver du inte fylla hela skorstenen - det räcker att stoppa i lite mineralull.
Som Tynnis sa: plåthuv- helst s.k "häxa" eftersom hela skorstenen nu är avsevärt mycket kallare, och samtidigt kanske montera en liten fläkt för att hjälpa självdraget för ventilationen som inte fungerar längre med kall skorsten, om du nu har ventilation i denna skorsten.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
eftersom han säger att han ska montera ner skorstenen så är den nog varken bärande eller innehåller ventelationskanaler.
Jag limma sast en plåt över öppningen på min & fyllde den med issolering, den limma jag plast ppå den del som var kvar inne, så den är helt lufttät.
vet inte om det är rätt eller ej att göra så.
jag ha bara kves 30 cm på vinen & 40 cm uppe på taket
Jag limma sast en plåt över öppningen på min & fyllde den med issolering, den limma jag plast ppå den del som var kvar inne, så den är helt lufttät.
vet inte om det är rätt eller ej att göra så.
jag ha bara kves 30 cm på vinen & 40 cm uppe på taket
Den är av vanligt tegel, byggd -62. Tyvärr är skorstenen i dåligt skick, så enda alternativet till att montera ned den är att foga om den, vilket jag inte är intresserad av att lägga pengar på.synpunkter skrev:
Den innehåller två ventilationskanaler vilka givetvis får dras om separat när skorstenen är borta. Planerar att sätta en fläkt eller annat för att få självdrag.
Skorstenens placering är dessuom opraktiskt i den mån att när den är borta kan jag bygga en rejäl garderob på ovanvåningen. På nedervåningen låter jag stocken vara kvar, tyvärr är den inte placerad så att det är något alternativ med kamin etc.
Tack för era tips! Det låter som att jag bör fylla med isoleringn och sedan plugga uppe och nere (lämnar ventilationskalanerna öppna givetvis).
Vad är funktionen med en "häxa", jag har inte hört talas om det förr? Antar att det är plåt + isolering på insidan mot stocken, eller?TN-Funkis skrev:
En "häxa" är en horisontellt placerad plåt som man brukar sätta runt 30-50 cm ovanför skorstenstoppen,
(fungerar som ett slags paraply), det finns också runda modeller, bifogar länk-exempel med bild.
http://www.janrockstromab.se/skorstensskydd.htm
(fungerar som ett slags paraply), det finns också runda modeller, bifogar länk-exempel med bild.
http://www.janrockstromab.se/skorstensskydd.htm
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden